Formsydda mattor – maxad myskänsla

Publicerad: 2024-02-21   Uppdaterad: 2024-02-20

Formsydda mattor ökar både komforten och trivseln i bodelen, samtidigt som ljudnivån minskar. Men hur går det till när mattor skräddarsys för husbilar och husvagnar – och vad landar priset på? Vi har besökt Mattjätten för att få svar.

Mattjätten i Linköping startade som en vanlig mattaffär för drygt 30 år sedan. Efter hand började dock Bossings Bilservice beställa mattor till fritidsfordon. Dessa ströjobb var början på någonting mycket större.

– Efter några års samarbete blev vi erbjudna att dela monter med Bossings, på Kista- och Elmiamässorna. När vi såg vilket intresse det fanns för våra produkter och tjänster, beslutade vi oss för att boka en egen monter. Sedan dess har vi fått mer och mer jobb, berättar Petra Johansson, som driver det familjeföretag som hennes far en gång grundade.

Formsydda mattor för fritidsfordon utgör numera ungefär hälften av Mattjättens försäljning. Kunderna kommer från hela Sverige och beställningarna är något fler till husbilar än till husvagnar.

Samtliga mattor finns på lager och kan beskådas i butiken.

– De flesta vill lägga in heltäckningsmatta i bodelen, men vi gör även mattor till exempelvis förarhytten och garaget, säger Petra. 

En stor fördel med en formsydd heltäckningsmatta är det faktum att den ligger dikt an i kanterna. Det ger inte bara ett proffsigare intryck utan bidrar också till att mattan blir mer lättstädad, eftersom det inte finns några glipor där smuts gärna fastnar. För att resultatet ska bli helt perfekt behöver man göra en mall till varje enskilt fordon.

– Nästan alla husbilar och husvagnar har olika mått på golvet, även fordon av exakt samma modell, berättar Petra och utvecklar:

– Därför behöver vi ta fram nya mallar varje gång. Tillverkarna gör nämligen originalmattorna i samma mått till samtliga fordon i samma modellserie. Därför är de inte alltid hundraprocentiga i passformen. Men många kunder är nöjda med sina originalmattor – och då använder vi dem som mall.

Maxad myskänsla väntar den som anlitar Mattjätten.
Exempel på hur en färdig mall kan se ut, i detta fall till en Concorde.

Kunderna kan välja mellan flera olika kvaliteter och färger i butiken som mäter cirka 1 000 kvadratmeter. Vissa föredrar att lägga in en mattvariant i exempelvis garaget och sedan satsa på en annan modell i bodelen. Valmöjligheterna gör det enkelt att sätta sin egen prägel på fordonet.

– Vi har alla mattor hemma här i butiken. Vi vill helst att kunderna bokar en tid hos oss, så att vi lättare kan avsätta tid åt mallandet. Men vissa väljer att ta alla mått själva – och skickar sedan mallarna per post till oss, säger Petra och fortsätter:

– Vi skickar också gärna kostnadsfria färg- och kvalitetsprover, så att kunderna kan känna och klämma hemma i lugn och ro. När mattorna sedan är klara väljer många att komma hit och prova in dem i fordonet, alternativt skickar vi mattorna per post. Vi försöker vara så flexibla vi kan och gör allt för att hjälpa till.

Skräddarsytt i ordets rätta mening.
Petra Johansson, Mattjätten.

Så går det till

Kunden bokar (företrädesvis) en tid, eller kommer på ett spontanbesök.
Företaget gör en mall av den aktuella golvytan på plats i fritidsfordonet, efter kundens önskemål.
Mallandet tar cirka 1–2 timmar för Mattjätten, men kunden kan även göra detta på egen hand och lämna in eller skicka mallarna per post.
Kunden väljer typ av matta och får ett prisförslag.
Mattorna är färdiga efter 1–2 veckor.

Kostnad

Prisexemplet visar ett ”normalfall” för husbil.
Matta Chile, 8 m2: 3 960 kr (495 kr/m2)
Arbetskostnad, en timmes tillskärning: 750 kr
Arbetskostnad langettering (kantning), 18 löpmeter: 2 250 kr
Totalpris: 6 960 kr

Rulla till toppen