Släktträdet – tillverkarnas släktskap

Publicerad: 2024-04-03   Uppdaterad: 2024-04-01

Finns det en tvilling, ett syskon eller kanske en avlägsen kusin bland husvagnarna och husbilarna på campingen? Förmodligen är det så – många märken är nämligen släkt med varandra. Husvagnen Eriba tillverkas av samma koncern som bygger en av världens lyxigaste husbilar, och lilla T@B har samma rötter som stora Morelo. Här är fritidsfordonens släktträd, med stammar som kan vara rejält förgrenade och ibland riktigt kvistiga.

Många av husvagns- och husbilsmärkena i Europa hänger ihop. Som husbilarna McLouis och Elnagh, en gång tvillingar inom samma företag. Eller Bavaria och Pilote som är lika som bär så när som på lite olika inredning. Sun Living byggs i Slovenien precis som storasyster Adria och de har avlägsna släktingar på andra sidan Atlanten. Marknaden domineras av ett fåtal stora aktörer som har betydligt fler husbils- än husvagnsmärken i sitt utbud. 

De följer samma tillväxtprocess som för personbilar, där utvecklings- och produktionskostnader drivit fram större men färre företag. Har du en husbil som byggts på Fiat Ducato ingår den i jättekoncernen Stellantis med märken som Citroën, Chrysler, Opel, Peugeot, Alfa Romeo och Maserati.

Kanske kan det vara kul att veta vilket fabrikat ditt fordon är släkt med, men också praktiskt. Koncernerna använder ofta samma utrustning och material till sina olika modeller för att hålla nere kostnaderna. 

Har du svårt att hitta en reservdel till just ditt fordon kan den finnas att få tag i hos ett tvilling- eller syskonmärke. I dag försöker stora företag rymma allt från lyxiga helhelintegrerade husbilar till enklare varianter och inredda skåpbilar. Bland vagnarna finns också en stor bredd, men här syns även nya trender. 

Tältvagnarna Camp Let 2Go och Mini Freestyle har hittat till den svenska marknaden, och det har också lanserats udda produkter som Sealander – som är både husvagn och husbåt på en och samma gång. Svenska Thule har i sin tur, bland många andra, satsat på taktält till vanliga personbilar.

Det finns exempel på nysatsningar, som svenska Fritidsvagnen (vagnarna tillverkas i Polen) som lockar med att den har ett lågt pris, är skattebefriad och ryms inom en P-ruta. Den låga vikten har dessutom gjort deras vagnar intressanta för de som skaffat elbil och bara får dra lätt släp med B-körkort. 

Varumärket är en av de udda, fristående aktörerna på den europeiska marknaden. Listan över de koncerner och märken som dominerar är långt ifrån komplett. Det finns udda fåglar som kommit hit till Sverige. Men förmodligen hittar du just ditt fordon någonstans bland dessa grenar.


TRIGANO

Fransk gigant med 60 varumärken och 9 000 anställda, fördelat på 14 länder. Koncernen tillverkar nästan 40 000 husbilar och drygt 12 000 husvagnar om året samt står för en tredjedel av den europeiska marknaden gällande fritidsfordon. Allt började när fransmännen 1936 fick sina första betalda semesterdagar och gav sig ut för att campa. 

Textilhandlaren Edgard Trigano började tillverka ett litet tält som snabbt blev en succé och fick efterföljare när allt fler gav sig in i den växande campingmarknaden. Flygplanstillverkaren Sud Aviation, företaget bakom de populära passagerarplanen Caravelle, började märkligt nog tillverka husvagnar som förstås fick heta Caravelair. 

Projektet flyger fortfarande och märket tillhör Frankrikes mest sålda. I början av 1970-talet köptes det upp av den växande Trigano-koncernen. 

1984 började de bygga Chausson-husbilar och året därefter lanserades Challenger. Sedan köptes andra husbilstillverkare upp på löpande band. Som Autostar och La Mancelle, innan Trigano gick utanför de egna gränserna och tog över italienska CI/Roller Team och Arca, brittiska Auto-Trail samt spanska Benimar.

2005 blev Eura Mobil en del av koncernen och några år senare även Notìn. För tio år sedan gick Trigano från stor till störst i Europa genom köpet av italienska SEA, med märken som Elnagh och Mobilvetta samt instegsfordonen Sharky, Joint och Miller.

Kronan på verket blev övertagandet av slovenska Adria som är den tredje största husbils- och husvagnstillverkaren i Europa. Andra märken som ryms inom Trigano är Font Vendôme, Karmann, McLouis, Rimor, Sun Living, Sterckeman och Mini Freestyle som tillverkar tältvagnar. 


THOR INDUSTRIES

Bildat 1980 av två amerikanska affärsmän som tog över det krisande husvagnsmärket Airstream. I dag är koncernen världens största husbilstillverkare med över 22 000 anställda. 

Huvudkontoret ligger i Elkhart, Indiana. 2016 köptes Jayco, då världens största privatägda husbilstillverkare, och två år senare även Erwin Hymer Group, störst i Europa, för 2,45 miljarder dollar. Idag ingår husbilar och husvagnar i koncernen som brittiska Elddis och Compass, italienska Etrusco och Laika samt tyska Bürstner, Carado, Dethleffs, Eriba, Hymer, LMC, Niesmann+Bischoff och Sunlight. 

Thor Industries äger 16 tillverkare bara i Europa, och lika många i USA. Till de senare förvärven hör Tiffin, som bygger superlyxiga husbilar. 


HOBBY

Grundat 1965 av Harald Striewski som byggde en vagn åt sig själv, sålde den, byggde en till och sedan var bollen i rullning. 

I dag tillverkas husvagnar och husbilar i fabriken i tyska Schleswig-Holstein och Striewski är fortfarande aktiv som ägare. I slutet av 1990-talet köpte Hobby upp husvagnsdelen av Fendt som i övrigt även tillverkar jordbruksmaskiner.

CARTHAGO

Grundat 1979 av Karl-Heinz Schuler som fortfarande leder företaget. De bygger husbilar både i Slovenien och i tyska Aulendorf. 

Alla modeller ligger i premiumklassen, men koncernen har även varumärket Malibu  som också består av plåtisar samt halv- och helintegrerade modeller av hög klass.


KNAUS TABBERT

Tyska Tabbert är en veteran i branschen. Deras första husvagn byggdes redan 1937, men fabriken bombades under andra världskriget och när de startade igen var det som möbeltillverkare. 1960 gjorde märket entré i Sverige och fyra år senare lanserades succévagnen Comtesse. 

Knaus å sin sida började med ett svalbo (Schwalbennest) som visades för allmänheten första gången 1961. Det var en liten vagn avsedd att dras efter en VW-Bubbla. 2001 slogs företagen ihop men affärerna gick knackigt och 2008 blev det konkurs. 

Verksamheten togs över av nederländska investerare som drev den vidare. Numera ingår andra varumärken som Wilk, Weinsberg, Eifelland och lyxiga Morelo i koncernen, liksom den lilla kultförklarade husvagnen T@B.


RAPIDO

Den franske möbelsnickaren Constant Rousseau byggde en tältvagn till familjen och under en semester i Italien kom han på namnet Rapido (snabb på franska) eftersom det gick så snabbt att montera tältet. 

Under det märket startades tillverkningen av husvagnar och 1983 kom den första husbilen, en Randonneur 410. Tio år senare tog de över husvagnstillverkaren Esterel och sedan har uppköpen fortsatt med Fleurette, Campérêve och Itineo innan koncernen tog steget ut i Europa och köpte upp tyska Westfalia, italienska Giottiline samt den brittiska trion WildAx, Stylevan och Roadtrek.


PILOTE

Även här ett varumärke skapat av en fransk möbelsnickare. 1962 byggde André Padiou sin första husvagn, tio år senare tog brodern Philippe över. Han blev intresserad av husbilar efter en resa till USA och byggde av den anledningen R430, en alkovbil på Ford Transit. 

På 80-talet blev det enbart husbilar och företaget expanderade genom uppköp av märken som Le Voyageur och Frankia. I dag äger Pilote dessutom varumärkena Bavaria, Mooveo, pop-up-plåtisar från Hanroad och ”mikrohusbilar” från Danbury.


PÖSSL

Tyske Peter Pössl inredde sin första skåpbil på 1980-talet med tanken att den skulle fungera som husbil på semestern och som transportbil under resten av året. 

Företaget är fortfarande helt inriktat på plåtisar och dominerar den marknaden i Europa där varumärket Pössl är ungefär dubbelt så stort som närmaste konkurrent. De tillverkar också tvillingmärket Globecar samt äger andra fabrikat som Roadcar, Clever och Vanline.


KABE

Svenska storsäljaren KABE grundades när Kurt Blomqvist skulle bygga en husvagn till sommarsemestern 1958. Den såldes, familjen blev besviken så han byggde en ny och på den vägen är det. Nu tillverkas drygt 2 000 husvagnar och uppåt 850 husbilar i fabriken i småländska Tenhult. 

KABE har också breddat utbudet genom plåtisarna Affinity, som byggs i Polen, och 2021 köptes brittiska Coachman (husvagnar i premiumklassen). KABE äger även tillbehörs-grossisten Kama Fritid, camper- och påbyggnadstill-verkaren S.Karosser samt Nordic Mobile Office AB.


SOLIFER/POLAR

Båda företagen startade 1964, svenska Polar som husvagnstillverkare medan finländska Solifer först byggde cyklar och mopeder innan det blev husvagnar och husbilar. 

Sedan början av 2000-talet har båda märkena gemensamma ägare. Polars husvagnar byggs i Dorotea medan Solifers husbilar kommer från franska Pilote.


FRISTÅENDE VARUMÄRKEN

Brittiska Swift Group har i omgångar hittat till Sverige med sina campingfordon. De senaste pandemiåren har de emellertid haft fullt upp med att tillverka högerstyrda husbilar för den egna marknaden. Deras husvagnar heter å sin sida Sprite. Även Bessacarr och Autocruise finns under deras paraply. 

Tyska Concorde räknas till premiumklassen där flaggskeppet Centurion har en prislapp på omkring sju miljoner kronor. Vill ni punga ut än mer kanske bjässen Volkner med måhända en Bugatti i dess garage kan vara något. 

Ahorn har sin bas i Tyskland men tillverkar plåtisar och halvintegrerade husbilar i Italien. La Strada låter italienskt men är ett tyskt märke för plåtisar i det övre segmentet. 

Rulla till toppen