Den här artikeln publicerades ursprungligen i vår systertidning auto motor & sport.
I dag finns det ett 70-tal elbilar som får ha dragkrok, men det är stor skillnad hur mycket de får dra. Vissa får inte ens dra släp utan bara montera en cykel på kroken.
Anledningen till de stora skillnaderna är hur batterierna hanterar värme. Ett kontinuerligt högre effektuttag gör batterierna varmare och alla tillverkare har inte prioriterat bästa möjliga kylning.
För Volkswagen-gruppen är detta ett bekymmer. Deras MEB-plattform som används av Audi, Volkswagen, Skoda, Ford och Cupra har en begränsad kylförmåga vilket gör att många av deras tvåhjulsdrivna bilar bara får dra 1 000 kg och de fyrhjulsdrivna 1 200 kg. Volkswagen har sökt dispens hos Transportstyrelsen för vissa modeller som efter ombesiktning kan få dra 200 kg extra.
Våra kollegor på Allt om Elbil har gjort en komplett sammanställning över dragförmågan hos alla elbilar som finns på den svenska marknaden.
Elbilar som får dra 1,8 ton eller mer
BMW iX | 2 500 |
Kia EV9 | 2 500 |
Audi Q6 e-tron | 2 400 |
Lotus Eletre | 2 250 |
Tesla Model X | 2 250 |
Polestar 3 | 2 200 |
Volvo EX90 | 2 200 |
BMW i5 M60 | 2 000 |
BMW i7 | 2 000 |
Nio EL7 | 2 000 |
Nio ET7 | 2 000 |
Polestar 4 AWD | 2 000 |
Zeekr 001 | 2 000 |
Audi e-tron / Q8 e-tron | 1 800 |
Kia EV6 GT | 1 800 |
Mercedes EQA 4Matic | 1 800 |
Mercedes EQC | 1 800 |
Mercedes EQE SUV | 1 800 |
Mercedes EQS SUV | 1 800 |
Skywell ET5 | 1 800 |
Volvo C40 | 1 800 |
Volvo XC40 2022 Twin | 1 800 |
Elbilar som får dra mindre än 750 kg
MG 4 Electric | 500 |
MG 5 Electric | 500 |
MG ZS EV 2022 | 500 |
Renault Mégane(40 kWh) | 500 |
Nissan E-NV200 | 450 |
Maxus Euniq 5 | 400 |
Maxus Euniq 6 | 400 |
Hyundai Kona Electric | 300 |
Kia e-Niro | 300 |
Kia e-Soul | 300 |
Nissan Leaf | 75 (cykel) |
Volkswagen ID. 3 | 75 (cykel) |