Hymercamp-Classic 524

Publicerad: 2005-06-06   Uppdaterad: 2023-04-18

Våningssängar bak och en generös bädd i alkoven gör att den här modellen passar många barnfamiljer. Att grundpriset ligger på hyfsat humana 436.000 kronor gör inte saken sämre.

Fakta:
Hymercamp-Classic 524
Pris: grundpris JTD 2,3 = 436.000 kronor, för JTD 2,8 = 446.200 kronor
Totalvikt: 3.500 kg
Tjänstevikt: 2.950 kg
Max last: 550 kg
Antal bäddar: 4-5

Husbilen vi har tittat på är en alkovmodell, byggd på Fiat Ducato 15, 2,8
JTD. B-körkort räcker, eftersom totalvikten är 3,500 kg. Värmen är
luftburen, och värmeförsörjningen

Hymercamp-Classic 524

kommer
från pannan Truma C6002 med inbyggd el-patron.

Sittgruppen rymmer fyra personer vid matdags, och ska man inte äta utan åka
så har alla fyra både säkerhetsbälten och nackstöd. Gruppen är placerad
omedelbart innanför entrédörren, och det känns alltid välkomnande. Några
enkla krokar att hänga jackan på finns också vid entrén.

Närmaste granne framåt i bilen är alkovbädden. En generös sak som lämpar sig
även för barn, eftersom bädden är försedd med fallskydd. Rymden känns
tillräckig, en känsla som förstärks av att man inte har låtit den
närastående garderoben gå ända upp i taket. Nu kan garderobens ovansida
användas som nattduksbord, och det är förstås en praktisk lösning.
Hänghöjden i garderoben minskar givetvis, men där finns ändå nästan 150
centimeter hänghöjd kvar, och det räcker långt. Bara en läslampa

Hymercamp-Classic 524

till
två bäddplatser är däremot en för lite.

 

Våningssängarna är placerade längst bak i bilen. Det vanligaste är väl att
barnen sover i våningssängarna, men eftersom bäddarna går tvärs bilens bredd
blir längdmåttet tillräckligt även för vuxna. Däremot är inte sängbredden
lika välvillig mot fullvuxna kroppar.

Riktigt knepigt är det att madrassen slutar någon decimeter innanför
fönsterväggen. Så knepigt att där finns en varningsskylt som uppmanar till
kontroll av att barnet inte av misstag hamnar i mellanrummet med huvudet,
eller trycker fötterna mot en neddragen gardin. Bara behovet av en sådan
varning borde ha varit motiv nog för att ändra lösningen.

Stegen upp till ovansängen står säkrad med stadiga gångjärn, så någon risk
att den ska glida undan finns inte. Däremot blir vinkeln lodrät, så det är
bara de smidiga förunnat att klättra upp någorlunda obehindrat.

Hymercamp-Classic 524

Det rymliga skåpet med öppning i toppen (som en toppmatad tvättmaskin)
följer samma princip som garderoben, det vill säga är inte i fullhöjd.
Luftigt och fint blir det av det, vilket alltid är ett plus. Skåpet – eller
lådan om man så vill – är hela 75 centimeter brett, 55 djupt och 60 högt,
och kan nyttjas som förråd för företrädesvis otympliga saker, en back dricka
exempelvis. I testbilen stod där en transportabel kylbox, men den är inte
standard utan tillval.

Köket skryter inte med ytor precis, men det är å andra sidan inget krav.
Plats att ställa ifrån sig byttor och kastruller finns, och den löstagbara
skivan ovanför diskhon kan bidra ytterligare. Sedan är ju inte bordet
särskilt långt borta, så nog fixar det sig. Kylskåpet är av golvmodell, och
det är obekvämt. Vad volymen beträffar, så inte är det dimensionerat för
familjer med tonårspojkar. Det vill faktiskt till att ransonera utrymmet
ändå, med tanke på att bilen i övrigt är anpassad för en fyrapersonersfamilj.

Hygienrummet är inte heller ansenligt, men toalett och dusch finns. Att
förvara hygienartiklar och handdukar därinne klarar man också, till exempel
i skåpet under tvättstället och hörnskåpet på väggen.

För övrig förvaring finns ovanskåp och öppna hyllor runt sittgruppen, likaså
vid köksbänken. Den främre soffan ger också plats för prylar, plus då
garderob och skåp/låda som vi redan har nämnt. Dessutom finns det ett rejält
utrymme med utvändig lucka, passande för utemöbler och annan skrymmande och
kanske smutsig packning.

Hymercamp-Classic 524

(Ur H&C nr 6/05)

Hymercamp-Classic 524
Hymercamp-Classic 524
Hymercamp-Classic 524

Hymercamp-Classic 524

Rulla till toppen