Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180

Publicerad: 2007-07-15   Uppdaterad: 2023-04-18

Lagom till den historiska händelse då Toyota blivit världens största biltillverkare testar Husvagn & Camping en av märkets mycket populära bilar som dragbil.

Fakta:
Toyota RAV4 D-4D 180
Pris/skatt: ca 353 500/5 723 kronor
Motor: Diesel 4-cyl turbo. 2 231 cm3 177 hk. 400 Nm/ 2 000 – 2 6000 v/min
Tjänstevikt: 1 730 kilo
Totalvikt: 2 190 kilo
Max dragvikt: 2 000 kilo.
Med B-kort 1 310 kilo.
Längd/bredd /höjd: 4 395/1 855/1 685

Undrar ni vad RAV4 betyder? Enkelt, det är en engelsk förkortning som skall uttydas Recreational Active Vehicle med 4-hjulsdrift. Namnet gavs till skapelsen när den först lanserades 1994. Sex år senare kom generation II och i snart ett år har den nya, tredje generationens RAV4, hittat hem till svenska köpare.

Bilar med Toyotas emblem i nosen är bevisligen tillförlitliga och därför också attraktiva på begagnatmarknaden och RAV4 D-4D 180 kommer sannolikt inte att bli något undantag. Hur den är som dragbil skall vi ta reda på. Den nya motorn med på pappret imponerande kraft, 177 hk och ett massivt vrid, 400 Nm från 2 000 varv, skall enligt tillverkaren konsumera 7.0 liter per 10 mil. Med hjälp av ny teknologi skall utsläppen vara mindre än i andra jämförbara bilar.

Växellådan är sexväxlad och manuell, automat finns inte än tillsammans med dieselmotorerna. Jo, det finns en till dieselmaskin med lite lägre effekt, 136 hk, och lite lägre förbrukning, 6,6 liter per 10 mil. Vill man ha automatlåda köper man en bensindriven RAV4 som finns med en 5-växlad manuell eller en 4-växlad automat.

Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180

FÖRARMILJÖ
Som förare av bilen får man snabbt lära sig att den har sina egenheter. Kraftingreppet är lite svårhanterligt, flera oplanerade motorstopp inträffade under testdagarna. Förutom det är allt frid och fröjd. Reglagen sitter där de skall, både ratt och förarstol är inställbara på höjd och längd och de förnyade instrumenten är tydliga och lättavlästa. Navigatorn i testbilen är inte så lättskött som man skulle kunna förvänta sig, men lär man sig den kan man programmera in en hel del kommandon – via rösten. Dubbla handskfack varav det undre fungerar som kylfack och rymliga fack i dörrarna ger praktisk plats för smått och gott.

Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
KOMFORT
Stolarna är sköna med många inställningsmöjlighete,r men en aning för små för att vara toppensköna – om man är över medellängd. Baksätet är bra, om än inte överdådigt. Bäst fungerar det för två som då får ett mugghållarförsett armstöd som komforthöjande detalj. Fjädringen arbetar hårt men utan skrammel. Motorn hörs, mest vid omkörningar och gaspådrag men även på tomgång. Bilen går stadigt och lite mjukare med vagn än utan. Den urstarka motorn är fascinerande. ”Den går som en bensinV8:a men förbrukar som en 1,6:a” var det någon som sa. Det stämmer. Till komforten hör definitivt den diskreta belysningen som lyser upp till exempel mugghållarna framför växelspaken. Det relativt korta överhänget bak (97 centimeter) och den hårda fjädringen ger ekipaget stabilitet. Motorn ger kraft i överflöd och om bara kopplingen håller bör bilen klara sina maximala dragvikt med glans. I svenskt fartregister är det fjärde och femte växeln som gäller, sexan går bara att använda vid enstaka tillfällen, till exempel i svaga utförslöpor.

LAST/BAGAGE
Nya RAV4 har växt både på längden och bredden och bilen har förutom mycket rymligare baksäte också fått betydligt större bagageplats, och flexibiliteten är det heller inget fel på. Lätt som attan fäller man hela eller del av ryggstödet och förstorar bagageplatsen. Ryggstödet är ställbart. Baksätet går också att skjuta fram eller bak för större respektive mindre bagageutrymme och insynsskyddet går att stoppa undan i ett särskilt fack i golvet när baksätet är fällt. Detta fack rymmer också mindre väskor eller annat man kanske vill gömma undan. Lastvolymen upp till fönstrens nedre kant är 586 liter, max last är 460 kilo.
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180

PRESTANDA/FÖRBRUKNING
Bilen accelererar från 0-100 km/tim på 9,3 sekunder och går att pressa upp till 200 km/tim. Förbrukningen skall enligt tillverkaren vid normal körning stanna på 7,0 liter per 10 mil. Ett tekniskt fel på vår dragbil gjorde det omöjligt för oss att mäta förbrukning med vagn, men utan vagn stannade siffrorna på 8.6 liter per 10 mil – i ersättningsbilen. Vi gladde oss under testdagarna inte bara åt den rappa motorn, den i jämförelsen snäva svängradien på 10,2 meter är en av de bästa vi mätt på den här biltypen.

TEKNIK/SÄKERHET
Bilen är utrustad med mycket och avancerad teknik avsedd att höja säkerheten. Bland annat finns här Integrated Active Drive System som kopplar samman antisladd- och antispinnsystemet med den elektriskt understödda styrningen och underlättar för föraren att få kontroll över bilen om tendenser till avvikelser registreras av systemets sensorer. Till exempel när och om man tvingas till en hård inbromsning och det ena hjulparet rullar på is, och det andra har bättre fäste. Då styr bilen emot för att förhindra att bilen viker in mot det hjulpar som har fäste.
Resultat i EuroNcap:
Krockskydd 4 stjärnor
barnskydd 4 stjärnor,
fotgängare 3 stjärnor.
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
KOSTNADER/RESERVDELSPRISER
(cirkapriser)
Service vid 3 000 mil eller 2 år:
kostar 3 047 kr / 3449 kr 4 år /3 047 kr 6 år
Koppling inklusive byte: ca 16 633 kr
Bakre stötfångare inklusive montering: 4 232 kr
Strålkastare fram inklusive byte: 4 135 kr

 

ÅTERFÖRSÄLJARE/VERKSTÄDER
Toyota har under sina 40 år i Sverige knutit till sig 95 återförsäljare och 112 verkstäder. De är fördelade från Skåne till Lappland

ANVÄNDARVÄNLIGHET
Bilen är lätt att bli vän med och den har ett flexibelt bagageutrymme med skjutbart baksäte. Den sidohängda bakluckan är besvärlig, dels tar den i när man skall öppna den när vagnen är tillkopplad, dels är den högerhängd vilket gör att man tvingas runt den när man skall packa från en trottoar. Motorbromsen är mycket svag (låg kompression?) och långa utförslöpor kräver pedalbromsning. Sikten är god runt om med undantag för sikten snett bakåt, den tredje stolpen, mellan bakruta och sidoruta, är rejält bred. Den extrautrustade bil vi fick förfoga över hade backkamera – underlättar i trånga situationer.

Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
KVALITET/GARANTIER
Kvaliteten är omvittnad och bilen visar sig ha betydligt färre fel än genomsnittet enligt bilprovningens statistik. Bemötandet på verkstäderna samt servicen gör kunderna så nöjda att de enligt Vi Bilägares kvalitetsundersökning, BilQ, alltid är med bland topparna på listan. Nybilsgaranti 3 år eller 10 000 mil (det som först uppnås) 3 års vagnskada, 3 års lack- 3 års rostskyddsgaranti, 3 års assistavtal (Toyota Euro Care, gäller i 30 länder )

HELHETSINTRYCK
Toyota RAV 4 är en hyvens bil. Fungerar bra, är smidig att köra, och har en hel del säkerhetsutrustning. Den har ett gott rykte som tillförlitlig och klarar besiktningarna bättre än medelbilen. Så långt allt väl men den är inte en kul designad eller en frisk fläkt att köra. Den är helt enkelt lite alldaglig i umgänget och det är en medveten strategi från märket som vinner marknadsandelar på att bygga bilar som fungerar mer än publikfriar.

Under testdagarna kom det in en flång ny bil, och vi fick fortsätta testet med den. Här finns inget tungt reservhjul, i stället har man ett system med en ”supportring” inuti däcket som stöttar även ett punkterat däck och man kan köra till närmaste gummiverkstad. Fördelen är att bilen blivit en aning lättare och sikten bakåt lite bättre, bakluckan är också betydligt lättare, men luckan är fortfarande sidohängd, en nackdel med vagn kopplad till bilen. Bilen kändes också lite stötigare, om det beror på det nya däcket/hjulet ska vi låta vara osagt.
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180

(Ur H&C nr 7/07)

Av: Av Torbjörn Stålenhag

Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180

Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180
Dragbil: Toyota RAV4 D-4D 180