Husbil: Bürstner Elegance i821 G

Publicerad: 2007-08-23   Uppdaterad: 2023-04-18

Bürstner har länge varit ett av de populäraste husbilsmärkena här i landet. Att den tyska tillverkaren har både ekonomi och potential visas inte minst i deras förmåga att kontinuerligt utveckla sina husbilar. Vi tittar här närmare på Elegance i821 G

Fakta:
Bürstner Elegance i 821 G

Pris: från 923 000:-
Motor/växellåda: 3,0 JTD 157 hk./5 vx manuell. Drivning fram.
Antal bäddar: 6
Sittplatser under färd: 4
Lastförmåga 620 kilo (utan extrautrustning)
Totalvikt 4 500 kilo
Personbil klass II. Körkort *BC. (Om kortet är utfärdat före 1/7 1996: *B)

Husbil: Bürstner Elegance i821 G
I snart 50 år har Bürstner byggt fordon för fritid. Det märks, märket ligger väl framme när det gäller innovationer för såväl boende som resande. Till exempel har man soffor (för passagerare) med inbyggt säkerhetsbälte (Travell lounge) och ställbara rygg- och armstöd (Reliner-soffa). Under det halva sekel som gått sedan man släppte ut den första husvagnen har man hunnit med att vara störst av de europeiska tillverkarna (17 000 enheter 1985) och att bli inkorporerad i Hymer-koncernen, vilket skedde 1998. Samma år kom också den första husbilen från Bürstner.

Bürstner har sina största marknader i centraleuropa, det betyder att man inte i första hand bygger husbilar för svenska vargavintrar även om man klarar av minusgrader. Nej, i stället är det köregenskaper och boendekomfort under årets soliga dagar man prioriterar. Man var tidigt ute med takfönster, så kallat sky roof, och
man benämner sina halvintegrerade husbilar som ”husbilarnas sportbil” i marknadsföringen. Bilarna bygger på Renault och på Fiat och några modeller har chassi från AL-KO med dubbelgolv och bredare spårvidd bak.
Delfin Performance är ett exempel.

Husbil: Bürstner Elegance i821 G

Elegansen i och runt Elagance i821G är det inget fel på. Färgsättning liksom karossform ger ett sobert intryck. De champagnefärgade sidorna kompletteras baktill med takets vita färg, och bilen har stående höga, smala bakljus. Den mjukt formade fronten ger bilen ett sportigt utseende med dimljus i spoilern och en bikakeformad grill. Det finns två dörrar som leder in i bilen, en till förarplatsen och en till själva bodelen. Bilen rullar på sex hjul och den totala längden är 876 centimeter. Totalvikten är 4 500 kilo och lastförmågan cirka 600 kilo. Bilen är godkänd för fyra resande inklusive föraren. Till natten finns färdiga bäddar för fyra, men man kan också husera en eller annan nattgäst i sittgruppen, i specifikationerna uppges att bilen har sex bäddar.

 

Bilens utrymmen är uppdelade i olika avdelningar varav den främre, samvarodelen är störst. Där bakom ligger kök, dusch och garderob.Toalettutrymmet finns mellan kök och den tvärställda dubbelsängen längst bak. Under sängen finns ett rymligt garage, så rymligt att man behöver utnyttja stege, när man skall krypa till kojs. Den är normalt dold, bakom en lucka i sängsargen.

På förarplats har man en 3,0-liters motor med 157 hk och en femväxlad låda att spela med samt stora elektriskt uppvärmda och justerbara speglar för bakåtsikt. Bilen saknar fönster baktill men ett populärt tillbehör är backkamera som också denna bil är utrustad med. När man bygger bilen behåller man Fiats originalmiljö (ratt och instrument) men man har förlängt instrumentbrädan framåt och den nya delen är gjord i ett plastmaterial som ser ut som originalbitarna men är gummerad. Detta för att kartor och annat som naturligt ligger där skall ligga kvar, även i kurvor. Klokt och omtänksamt. Passageraren har gott om svängrum och på sin högra sida har han eller hon fack och utrymmen för såväl böcker, tidningar och förfriskningar. En annan omtanke om resenärerna är de extra värmepaket som sitter under stolarna och bättrar på inneklimatet, vilket kan behövas smällkalla vinterdagar.

Husbil: Bürstner Elegance i821 G

Hyttstolarna är vändbara och tack vare det bredare utrymmet jämfört med en originalhytt är den manövern enkel. Långsoffans ryggstöd och sittdyna går att vinkla i två lägen varav komfortläget är att föredra, soffans armstöd går också att fälla ut och förlänger därmed viloplatsen.

Vinkelsoffan är också flexibel, under resa sitter två framåtåkande där, med trepunktsbälten. Den som sitter vid fönstret har sina ben där en del av vinkelsoffan är bortplockad. Utsikten är bra, från alla resandes plaster. Här är det befriande rent från högskåp och annat som skymmer.

När man väl stannat och förbereder mat eller en snabb kaffepaus har man ett mycket rymligt och väl utrustat kök till förfogande. Här finns en 4-lågig spis med både grill och ugn. På väggen bakom köket sitter Dometic TEC Tower med stort kylskåp, separat frys och överst en mikrovågsugn. Dess lucka är hängd i överkant vilket gör det lättare och säkrare att hantera varma saker. Vill man ta en uppfriskande dusch gör man det i den separata kabinen på bilens vänstra sida, toaletten och handfatet finns på den högra. När man öppnar dörren till toan kan man med den stänga till mot resten av bilen, en lösning Elegance delar med en del andra lite mer exklusiva husbilar.

Husbil: Bürstner Elegance i821 G

Längst bak hittar man rätt förutsättningar för en ostörd tupplur. Här finns nämligen sängen eller om man så vill, sovrummet. Att komma i och ur dubbelsängen är lite omständligt och som vanligt gäller att den som ligger innerst snällt får bedja om makning när man skall upp eller i. Det förenklas inte av att sängen är ganska hög, snarare tvärt om, men detta ger å andra sidan ett rejält utrymme i garaget därunder, där cyklar, mopeder och andra mindre fortskaffningsmedel får plats. Överskåp är det gott om, såväl härinne som i resten av bilen, men bilen har bara en garderob, stor nog för två eller tre, men liten ändå med tanke på bilens storlek och bäddkapacitet.

Husbil: Bürstner Elegance i821 G

Om man köper till 97 kilo utrustning, närmare bestämt Elegance-paket får man; markis, TEC Tower, SOG toaavluftning och köksfläkt. Då får man slanta cirka 10 000 kronor utöver baspriset som är 923 000 kronor. Men då har du redan köpt backkamera, backsensorer, ACC i förarhytt, stödben bak, trädekor på instrumentbrädan, Navigator Travel pilot med inbyggd radio och CD, Alde vattenburen värme, två 90 ah batterier, snickerier i valnöt, Heki takfönster och elektriskt fotsteg för att nämna något. Sidokjolar i aluminium med luckor för service av vatten och avlopp, el och elektronik ingår i bilens koncept liksom en lucka på var sida om garaget. Ledstång liksom skohorn vid dörren gör sitt till för att bilen skall leva upp till sitt namn Elegance, och visst är den snitsig! Personligen tycker jag att den är det i så hög grad och till ett sådant pris att den borde landa högt på mångas ”vill-ha-lista”.

Husbil: Bürstner Elegance i821 G

(Ur: H&C 7/07)

Av: Torbjörn Stålenhag

Husbil: Bürstner Elegance i821 G
Husbil: Bürstner Elegance i821 G
Husbil: Bürstner Elegance i821 G

Husbil: Bürstner Elegance i821 G
Husbil: Bürstner Elegance i821 G
Husbil: Bürstner Elegance i821 G
Husbil: Bürstner Elegance i821 G

Rulla till toppen