Husbil: Solifer J-Line 646 R

Publicerad: 2007-08-27   Uppdaterad: 2023-04-18

Fakta:Pris: 676 900 kronor,Chassi Renault 2,5 dcI 130 hkAntal platser under resa 4. Bäddar: 4 +2Tjänstevikt 3 150 kgTotalvikt: 3 500 kgLastvikt cirka: 350 kg Andra varianter: J-Line 686R, längsmonterade enkelsängar. J-line 696R. Större sittgrupp, bäddbar sittgrupp bak. Solifer bygger inga egna husbilar utan vänder sig i stället till Hymergruppen med sina specifikationer. Den som...

Fakta:
Pris: 676 900 kronor,
Chassi Renault 2,5 dcI 130 hk
Antal platser under resa 4. Bäddar: 4 +2
Tjänstevikt 3 150 kg
Totalvikt: 3 500 kg
Lastvikt cirka: 350 kg

Andra varianter: J-Line 686R, längsmonterade enkelsängar.
J-line 696R. Större sittgrupp, bäddbar sittgrupp bak.

Solifer bygger inga egna husbilar utan vänder sig i stället till Hymergruppen med sina specifikationer. Den som köper en husbil med Soliferloggan köper alltså en bil som delar mycket med andra bilar i Hymergruppen. De byggs i samma fabrik där man bygger bland annat Eriba.

Det gör inte bilen sämre, tvärtom. Den bil vi har tittat in i känns både trivsam och välbyggd.

Den 691 centimeter långa helintegrerade Solifer J-Line 646 R finns

Husbil: Solifer J-Line 646 R

att få i tre olika planlösningsvarianter. Gemensamt för dem alla är att de bygger på Renault Master, samt har totalvikten 3 500 kilo.

I bilen finns fyra sittplatser med trepunktsbälten och bra bäddplatser också för fyra. I broschyren står att man har sex sängplatser men då krävs det att de två sista kommer väldigt bra överens. De får acceptera en trång lite knackig sovkomfort. Sittgruppen går att omvandla till en säng, men bredden 120 avsmalnande till 80 centimeter gör den till en säng lämplig för barn.

Bilen har ett snyggt och elegant yttre med dörr till förarutrymmet, en dörr till bodelen på bilens högra långsida och en större lucka (94,5 x 94,5cm) till lastutrymmet som finns under den bakre tvärställda dubbelsängen. Under motorhuven ruvar en 2,5 liters 130-hästars motor från Renault. Bilen är framhjulsdriven, sexväxlad och har en lastkapacitet på sammanlagt cirka 350 kilo. I det rymliga utrymmet under sängen bak får man plats med till exempel två cyklar och här sitter reservhjulet. Rejäla justerbara fästöglor ingår i bagageutrymmet, liksom belysning.

Husbil: Solifer J-Line 646 R
Bilen har ingen elektrisk trappa, i stället finns en nedsänkt trapp i bilens golv. Markisen däremot är integrerad i bilen, åtminstone själva luckan för densamma. Själva markisen i sig får man beställa från tillbehörslistan.

Färskvattentanken rymmer 110 liter och spillvattnet 100 liter. Bägge tankarna ligger i uppvärmt utrymme. Värmen ombesörjs av Truma 6002 EH vilket gör att den går att köra även på el, med 2 kw effekt. Pannan har också inbyggd varmvattenberedare. När det gäller andra vätskor, till exempel spolarvätska eller motorolja krävs speciella trattar eller förlängningspipor. Att få in en kanna i det brevlådeliknande utrymmet under motorhuven är inte möjligt, knappast heller en flaska med spolarvätska.

Väl inne i bilen får man ett starkt intryck av kvalitet. Här sitter ett rejält riktigt dörrtrycke på toadörren, här sitter snygga rejäla metalliknande handtag på överskåpen och såväl belysningsarmaturen som snickerierna känns och ser ut att vara välgjorda.

Husbil: Solifer J-Line 646 R
Planlösningen är av klassisk modell med sittgruppen längst fram, kök och tvättrum i mitten av bilen och längst bak en ganska hög tvärställd dubbelsäng. Små detaljer här och där förstärker intrycket av att detta är en genomtänkt och i stora stycken användarvänlig husbil. Här finns fiffiga gummiband på dörrens insida, lämpliga som tidningshållare till exempel. Här finns en liten utdragbar extraskiva i köksbänken och dubbelsängen har ett fiffigt fallskydd. Genom att placera garderoben mellan det djupare tvättrummet och sängen skapar men en viss yta för omklädnad vid sängdags eller påklädnad vid uppstigningen, och samtidigt ger det lite rymd för dem som sover i sängen. Man försvinner liksom inte, och tappar således inte heller helt och hållet kontakt med resten av bilen.

Köket är litet men väl förvaltat. Kyl och frys sitter på arbetsvänlig höjd intill köket och den stora grytlådan gör det möjligt att härbärgera det mesta vad pastakastruller och wookgrytor heter. Vill man ha mer skåp utnyttjar man ett av överskåpen vid sittgruppen. Det andra skåpet där får nog förbehållas den eller dem som sover i den ovanför framstolarna nedsänkbara dubbelsängen.
Husbil: Solifer J-Line 646 R

Själva sittgruppen består av en framåtvänd tvåsitssoffa och en sidosoffa till höger om entrédörren. Det går relativt enkelt att vända framstolarna, framförallt lättare än i en halvintegrerad bil, hytten är bredare här. Fem personer får bra plats runt bordet. Bordet är för övrigt justerbart, det går att skjuta längs sidoväggen men är också flexibelt då det finns en extraskiva att utnyttja när man är fler än tre till bords. Läslampor och nedåtriktade spotlights i ramen på takfönstret står för belysningen. Dagsljuset flödar in ganska obehindrat i den stora frontrutan samt sittgruppens båda sidofönster. Sittkomforten i sofforna är inte den allra bästa, ryggstöden är (som vanligt) lite för raka, ryggdynan i sidosoffan är dessutom för låg för att vara annat än svankstöd.

Tvättrummet är fint som smör. Här finns en separat duschkabin med sittpall och här finns fina snickerier. Den tidigare nämnda dörren och dess handtag (trycke) ger en härlig kvalitetskänsla och den fina inredningen i tvättrummet förstärks av att dörren har dimmade fönster som släpper igenom ljus och skapar atmosfär. Bilen ger intryck av att vara lite finare än andra, men har trots det ett hyggligt pris.
Husbil: Solifer J-Line 646 R

(Ur H&C nr 8/07)

Husbil: Solifer J-Line 646 R
Husbil: Solifer J-Line 646 R
Husbil: Solifer J-Line 646 R

Husbil: Solifer J-Line 646 R
Husbil: Solifer J-Line 646 R
Husbil: Solifer J-Line 646 R

Rulla till toppen