Husvagn: Cabby 700+M

Publicerad: 2007-11-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Fakta:Pris: fr. ca 350 000 kr Total längd: 800 cm Karosslängd: 700 cm Invändig längd: 630 cm Invändig bredd: 234 cm Tjänstevikt: ca 1600 kg Totalvikt: 1700-1800 kg Antal bäddar: max 6 Cabby kom nyligen med en helt omgjord husvagn. Det var ny kaross, ny inredning och nya lösningar på el, förändringar som nu när...

Fakta:
Pris: fr. ca 350 000 kr
Total längd: 800 cm
Karosslängd: 700 cm
Invändig längd:
630 cm
Invändig bredd:
234 cm
Tjänstevikt:
ca 1600 kg
Totalvikt:
1700-1800 kg
Antal bäddar: max 6

Cabby kom nyligen med en helt omgjord husvagn. Det var ny kaross, ny inredning och nya lösningar på el, förändringar som nu när vagnarna varit ute på marknaden något år ytterligare förfinats.

Kundernas och återförsäljares reaktioner har varit positiv på cabbys nya vagnar, men ingenting är så bra att det inte går att göra bättre, resonerar tillverkaren. Därför har de vidareutvecklat vagnarna, och till årsmodellerna -08 genomfört inte mindre än 50 olika förändringar.

Det är i huvudsak detaljer, men också ett par rejäla nyheter som till exempel den vagn ni ser här på bilderna, 700+M, som fått en ny planlösning.
– Det är de små detaljerna som gör det, säger Per Nilsson till Husvagn & Camping.

Husvagn: Cabby 700+M

– Detta är en premiumvagn och våra kunder förväntar sig att vagnen skall tillfredsställa högt ställda krav. Till exempel väntar man sig hög körsäkerhet och alla våra vagnar har som standard ATC, (AL-KO Trailer Control) 15-tumshjul och långa dragbalkar, fortsätter Per Nilsson. Deltaaxel och noggrant utmätt kultryck är andra detaljer som fungerar så självklart att man inte tänker på det.

Men de flesta förbättringar och ändringar har vi gjort under ytan. Vi har sedan många år marknadens bästa isolering men trots det har vi ökat radiatorytan på de nya vagnarna. En detalj som inte syns – men känns.

Vi snokade igenom vagnen, öppnade skåp och lådor, satte oss i sofforna och slängde oss raklånga i dubbelsängen. Vi hittade mycket som gladde och vi är böjda att ge direktör Nilsson rätt.

Det är små viktiga detaljer som skapar helhetsintrycket att detta är en mycket genomarbetad och fint fungerande vagn.

När vi testar vagnarna, det vill säga lever och bor i dem under några intensiva testdagar har vi med oss våg, tumstock, termometrar, grytor, pannor och massor därtill. Ja, då avslöjar vi eventuella brister i funktionen, testprotokollet är obönhörligt. Vi bedömer köregenskaper, boendekomfort, kök, förvaringsutrymmen, sittgrupper, och mycket annat.

Husvagn: Cabby 700+M

En första bekantskap med den nya vagnen från Cabby ger vid handen att det kan komma att krävas både lupp och envishet för att hitta minusplumpar i protokollet.

Vad sägs om till exempel Soft Close på alla kökslådor, en funktion som stänger lådorna (de sista centimetrarna) och håller dem stängda även om man skulle glömma att låsa dem före avfärd.

Ett annat exempel är de två härligt stora garderoberna med mer än full hänghöjd som har belysning och effektiv ventilation. Sittgrupperna som är sköna att sitta i, men inte bara det.

Husvagn: Cabby 700+M

Köket är rymligt liksom de två garderoberna längre bak i vagnen. Mellan dessa en vikdörr att skärma av sovrummet med.

Dynorna är utformade precis rätt, det vill säga dels sitter man skönt, dels går det att öppna lådorna därunder utan att man först måste flytta bordet eller lägga dynorna någon annanstans. Detaljer man blir glad åt.

Husvagn: Cabby 700+M

Dinetten är standardutrustad med en överskåpsbädd. Vagnen finns också med fast våningssäng.

Sängarna håller måttet, de är alla minst 195 centimeter långa och de tjocka bäddmadrasserna gömmer en annan härlig funktion – ställbar huvudände. I dubbelsängen är funktionen delad och delad glädje är ju som bekant dubbel glädje.

 

En modern husvagnsägare har behov av utrymmen för tv, dvd, bärbar dator och annat smått och gott. Detta har konstruktörerna tagit fasta på och här finns uttag för det mesta, till och med i förtältet. Du behöver till exempel inte tänka på ljud- och bildkablar från dvd, de är redan inbyggda.

Lite ”bling” har tillverkaren gett efter för, och i Cabby 700+ M hittar vi ett blåljus i vitrinskåpet monterat så att glashyllans framkant lyser markant. Kul, utan att vara överdrivet.

Mer praktisk nytta har du av den belysta gasolkofferten, där mörkret kvällstid annars är kompakt. Själva lysknappen innehåller en lysdiod så att man lätt hittar den där den sitter intill gasflaskorna, på själva husvagnsväggen. Varför sitter den inte så att lampan tänds så fort man öppnar kofferten, kan man undra.

– Jo, gasolkoffertar är ju gjorda av ett mycket lätt men också relativt instabilt material och vi vill inte riskera att lampan lyser oavsiktligt och drar ström, till exempel efter en resa på skakiga grusvägar, säger Per Nilsson när vi frågar om detta.

Finns det då inte något smolk i glädjebägaren? Jo visst finns det, inte minst vikten. Drygt 1.600 kilo tjänstevikt kräver en riktigt rejäl dragbil och totalvikten, 1.800 kilo lämnar en del i övrigt att önska när det gäller lastförmåga.

Priset, cirka 350.000 kronor (utan extrautrustning) kan i första läget verka avskräckande, men vid närmare eftertanke är det nog att betrakta som genomsnittligt, kanske till och med hyggligt om vi jämför med andra premiumvagnar. Men visst krävs det monetära insatser modell större.

Den som gör ”husvagnskarriär” landar förr eller senare i den här kategorin av vagnar och då har du också hunnit skaffa dig erfarenhet – och blivit kräsen. Den här vagnen passar just den kräsne, men det krävs att du förstår att uppskatta det som ligger under ytan – att det är detaljerna som gör det.

Husvagn: Cabby 700+M

Av: av Torbjörn Stålenhag

Husvagn: Cabby 700+M
Husvagn: Cabby 700+M
Husvagn: Cabby 700+M

Husvagn: Cabby 700+M
Husvagn: Cabby 700+M
Husvagn: Cabby 700+M

Rulla till toppen