Dragbil: Nissan X-Trail

Publicerad: 2008-01-18   Uppdaterad: 2023-04-18

Fakta:Pris: Från 234 900 kronor, för den ”lilla” bensinaren med manuell låda, till 325 900 kronor, vilket begärs för 173-hästars dieseln i LE-version (manuell låda). Den förmodade bästsäljaren, 150-hästars diesel och automat, kostar från 303 000 kronor.Garanti:3 år/10 000 mil nybilsgaranti. 3 år vagnskada.12 år rostskyddsgaranti3 år Nissan vägassistans Den är bredare, längre och en...

Fakta:
Pris: Från 234 900 kronor, för den ”lilla” bensinaren med manuell låda, till 325 900 kronor, vilket begärs för 173-hästars dieseln i LE-version (manuell låda). Den förmodade bästsäljaren, 150-hästars diesel och automat, kostar från 303 000 kronor.Garanti:3 år/10 000 mil nybilsgaranti. 3 år vagnskada.12 år rostskyddsgaranti3 år Nissan vägassistans

Den är bredare, längre och en aning högre. Torbjörn Stålenhag har provkört Nissan X-Trail.

För den som är ovan vid bilen är de förändringarna inte det man först lägger märke till, i stället är det interiören och de tekniska ändringarna man noterar.

Instrumenteringen är annorlunda, tidigare var de mer centralt placerade. Baksäteskomforten är betydligt bättre än tidigare och bagagerummet är annorlunda.

Nya lösningar i 4WD-systemet har dessutom gjort bilen mer lättkörd och lite snålare med bränslet. Partikelfilter finns här som på alla nya Nissans dieselmotorer.

Dragbil: Nissan X-Trail

Förarmiljön är fint förnyad. Navigatorn är extrautrustning. Här med sexväxlad manuell låda.

Nissan X-Trail finns med en diesel och två bensinmotorer och med automat eller manuell växellåda. En CVT-låda (steglös växling) finns till 2.0 l bensinversionen med 142 hk. Den andra bensinaren är på 2,5 l och levererar 169 hk. Vi provkörde bilen med 2 l dieselmotor med 150 hk och 6-stegs automatväxel. En version med högre effektuttag, 173 hk från samma motor, finns också. Förbrukningen uppges till 7,1 l/100 km, (manuell 6-växlad) Vridmomentet är angenäma 320 Nm vid 2 000 varv och max dragvikt är fina 2 000 kilo.

 

Under provkörningen hade vi möjlighet att utsätta bilen för en del lite tuffare utmaningar och upplevelsen gav mersmak. Bilen har en vidareutvecklad drivlina, 4x4i, där i skall utläsas ”intelligent”. I praktiken innebär det att om bilens sensorer känner av att något av framhjulen, som i normalsituationer driver bilen, tenderar att spinna överförs kraften omedelbart till bakaxeln. Detta sker kontinuerligt under hela fartregistret och utan förarinblandning.

Fördelen är att bränsleförbrukningen hålls nere, det är ju lättare för motorn att driva bara en axel. Nackdelen är att en del av den stabilitet som uppnås med låst 4WD går förlorad.

Det finns möjlighet att låsa fördelningen så att lika mycket kraft går till bakhjulen som till framhjulen, läge 4WD lock, men när farten blir högre än 40 km/tim släpper låsfunktionen och systemet lägger sig i autoläget. En eftergift år miljön och det tackar man för. Inte minst därför att systemet också innehåller en del annat kompenserande godis för oss husvagnsägare och andra som använder bilen som dragbil. Här finns DDS (Downhill Drive Support) som automatiskt bromsar bilen i branta utförslut och USS (Uphill Start Support) som håller kvar bromstrycket under den tid det tar att flytta foten från broms- till gaspedal.

Det förstnämnda är mer att betrakta som en terrängkörningshjälp, men USS är nyttigt på snart sagt alla underlag när man skall starta i motlut. Inte minst när man har en vagn på släp. Det sparar kopplingslameller och underlättar att komma iväg utan besvärande bakåtrullning.

Dragbil: Nissan X-Trail

Komforten är fin på alla platser och en klar förbättring noteras i baksätet. Sitsen är högre än på förra modellen och nu sitter också vuxna riktigt bekvämt. Det har i sin tur medfört att man inte får ett plant lastgolv när man fäller ner baksätet för större lastvolym. Detta har Nissan löst med ett extragolv i bagageluckan som döljer två stuvfack. Det ena facket innehåller en utdragbar låda, det andra är öppet för allehanda långa smala saker, paraplyer och djupfrysta ålar till exempel. Fiffigt måhända men lite besvärligt när och om man skall plocka fram reservhjulet som är av så kallad nödtyp (max 80km/tim).

Bilen drar med 150-hästars dieselmotorn max 2 000 kilo, väljer man automatlåda får man nöja sig med 1 350 kilo. Den starkare versionen, som bara fås med manuell låda, drar 2 200 kilo. Väljer man 2,0-liters bensinmotorn och CVT-låda drar man blygsamma 1 300 kilo. Då har man å andra sidan en rejäl 4WD-bil med en bränsleförbrukning som stannar på respektabla 8.5 l/100 km (utan vagn).

Bilen finns i tre utrustningsversioner:
XE som bland annat innehåller moderniteter som Blue Tooth handsfree, farthållare och färddator.

SE har utöver XE bland annat regnsensor och 17-tums aluminiumfälgar.

LE som är den lyxigaste varianten bjuder på eljusterbara framstolar i läder, panoramaglastak och vikbara ytterspeglar. Backkamera, dvd- navigation, MP3 kompabilitet, xenonstrålkastare, metalliclack och extraljus integrerade i takrailsen ligger på tillbehörslistan.

Av: av Torbjörn Stålenhag

Dragbil: Nissan X-Trail
Dragbil: Nissan X-Trail
Dragbil: Nissan X-Trail

Rulla till toppen