Husvagn: Eximo Sport 460

Publicerad: 2010-01-18   Uppdaterad: 2023-04-18

Vi har tittat in i Eximo Sport 460, vilken har en prislapp av det mer modestare slaget, åtminstone om vi jämför med nya husvagnar av mer kända varumärken.

Fakta:
Pris 140 900:-
Garantier: 2 års nyvagnsgaranti, 5 års täthet
Totallängd: 637 cm
Totalbredd: 230 cm
Totalhöjd: 260 cm
Karosslängd: 517 cm
Totalvikt: 1 080, 1 200, 1 300 kg
Tjänstevikt: 1 000 kg
Antal bäddar: 4
Värmesystem: Luftburet


Visserligen är Knausvagnen större, men ändå, och jämför vi med den minsta
modellen från Cabby, Kabe eller Polarvagnens minsting blir skillnaderna ännu
större. För denna skillnad kan man göra mycket, till exempel köpa en riktigt
biffig dragbil, genomföra fläskiga resor eller varför inte en rejäl oxfilé
varje grillkväll under resten av ens campingliv.

Vagnen har genomgått en plastikopration, eller rättare sagt en smärre
skönhetsoperation sedan förra gången vi tittade på den (nr 12 2008). Den har
fått nya dynor, den har fått ett välbehövligt pentryfönster och den har
kommit i en ny mellanmodell, den här visade Sport 460.

Karakteristiskt för vagnen är att den är lätt, smidig och enkel, inte bara att
leva med, den är också smidig att hantera. Tjänstevikten 1000 kilo gör det
relativt enkelt att skjuta den för hand den där sista decimetern och
totalvikten 1080, 1 200 eller 1 300 kilo gör att den kan dras av väldigt
många, både med hänsyn taget till kökortsbehörighet och till vad bilen max
får dra. Den får dras av de flesta småbilar och man behöver inte vara
”carambamästare” för att klara av den.

Eximo byggs i Polen och Kabe är en av ägarna till fabriken och märket. Eximo
har därför fått ärva en hel del detaljer från tidigare Kabemodeller, till
exempel gasolkofferten som ser ut att vara en exakt kopia av Kabes
gasolkoffertar från slutet av 90-talet. Synergieffekter heter sådant på
fikonspråk, lägre slutpris heter det i konsumentleden,

Chassiet kommer från Alko, men den har inte ATC (Alko Trailer Control) eller
AKS (antislingerkoppling) som standard. Fabriksmonterade tillval går helt
enkelt inte att göra, men man kan eftermontera. Självklart kan man få det
man vill, till exempel ATC, men då som eftermonterat tillbehör. Förutom
priset har vagnen en del andra tunga tillgångar, inte minst ett
riksomfattande återförsäljarnät med serviceverkstäder.

Husvagn: Eximo Sport 460

Vagnen rymmer fyra sovande men den är tänkt för två.

 

Värmen är luftburen, Truma S 3002, med 3 400 W i effektmått. Sittgrupp och kök
finns i den bakre ändan av vagnen, direkt innanför entrédörren. Sovrum och
tvättrum finns således längst fram.

Vagnen är 457 centimeter lång invändigt och den är 215 centimeter bred. Detta
ger knappa tio kvadratmeter boyta. De tio metrarna är väl utnyttjade och det
par som bestämmer sig för att skaffa en Eximo får en ny vagn till priset av
en begagnad, men man får också en vagn med generösa förvaringsutrymmen, med
en skön och rymlig säng, och med en bra fungerande design. Den har en liten
instegsgarderob direkt vid entrédörren och den har ett modernt kök med lådor
i köksbänken.

Husvagn: Eximo Sport 460

Vi har hittat några detaljer som visar var man sparat in när man konstruerade
och byggde vagnen. Just i köket har man sparat på hyllor och mellanväggar i
ovanskåpen, här kommer man garanterat att skapa en riktig rammelbuljong
eftersom allt i skåpen ofrånkomligen kommer att blandas när vagnen rullar.

Vidare undrar vän av ordning varför garderoben vid entrén är så smal, det
verkar inte finnas någon vettig anledning till det, annat än kostnader för
att göra om mallar och bearbetning av ”råvarorna”.

Köksbänken är också onödigt hög, drygt 98 centimeter, nästan 10 centimeter
över normen. När vi påpekade detta fick vi veta att det har att göra med
bestämmelser för avluftning och avstånd ovanför brännare (kylskåpet drivs ju
med gasol). Men alla andra fabrikanter lyckas lösa detta på något sätt!
Spisen har bara två brännare, nog för paret som är ointresserade av
matlagning men för andra känns det i snålaste laget.

Husvagn: Eximo Sport 460

Bäst är ändå pengarna som blev över i och med att man väljer Eximo, och visst
kan man leva med Trumavärme och dunk under handfatet i stället för fast
vattentank.

Sammanfattningen blir att Eximo Sport 460 är en mycket prisvärd vagn med många
av basfunktionerna tillgodosedda och du får leta ett tag för att hitta
svagheterna. De är dessutom inte många eller svåra att åtgärda.

Läs
fler Första intryck här.

Husvagn: Eximo Sport 460
Husvagn: Eximo Sport 460
Husvagn: Eximo Sport 460

Husvagn: Eximo Sport 460

Rulla till toppen