Husbil: Sunlight T67

Publicerad: 2015-03-27   Uppdaterad: 2023-04-18

Vi har kikat på Sunlight T67, en prispressad husbil vars släktband leder till storsäljaren Dethleffs. Ser vi enbart till utrustningsnivå i förhållande till prislapp, är det uppenbart att man får mycket husbil för pengarna. Det märks tydligt att det handlar om tysk kvalitet. Ok, Sunlights möbelmoduler är kanske inte de dagsfärskaste rent designmässigt. Men vi...

Vi har kikat på Sunlight T67, en prispressad husbil vars släktband leder till storsäljaren Dethleffs. Ser vi enbart till utrustningsnivå i förhållande till prislapp, är det uppenbart att man får mycket husbil för pengarna.

Det märks tydligt att det handlar om tysk kvalitet. Ok, Sunlights möbelmoduler är kanske inte de dagsfärskaste rent designmässigt. Men vi har en husbil framför oss som i sitt grundutförande kostar under en halv miljon kronor. T67:an som vi tittade närmare på var i och för sig försedd med både det ena och det andra från tillvalslistorna. Det gäller att attrahera resenärerna som är ute efter en rikligt utrustad husbil för en rimlig peng.

Behövs då alla pryttlar? Det är en fråga som bara gemene man kan svara på. Vissa tycker att stödben är en bra-att-ha-grej och visst kan det vara behagligt med såväl stor kyl/frys som gasolugn. Är det verkligen nödvändigt med utökad totalvikt, markis, cykelställ, takfönster i hytten och 148 hästkrafter under huven? Den nedsänkbara taksängen är bra när barnbarnen är på besök, men 13 776 kronor för något som bara kanske används ett par dagar om året? Ovan nämnda tillval kostar tillsammans 76 073 kronor. Fram med miniräknaren. Totalsumman är 582 700 kronor. Plockar vi bort tillvalen blir prislappen 506 627 kronor. Och då finns det ändå bred marginal ned till grundpriset 451 000 kronor. Fler komponenter kan skalas bort eller läggas till. Valet är ditt!

Nog om vad som behövs eller inte. Det är ändå en fråga som måste besvaras utifrån det individuella behovet. Nu ägnar vi i stället tiden till att upptäcka T67-modellen som är en av tio Sunlight i det delintegrerade segmentet och en av fem som kan utrustas med nedsänkbar taksäng. Vi inleder dock rundvandringen vid en annan sovplats – långbäddarna i akterpariet som på tio sekunder kan förvandlas till en fordonsbred dubbelsäng. Så långt bra. Men vi hade gärna sett distansskivor längs med väggarna/sängarna och att läslamporna hade gått att rikta mer mot det man läser än mot våra egna nunor. Återgår vi till den manuellt nedsänkbara taksängen är det bra att den i nedsänkt läge inte påverkar passagen till entrédörren.

Eftersom T67:an har planlösningen höga långbäddar måste man klättra i och ur sängarna samt gå ned på knä för att komma åt garderoben och linneskåpet. Inte optimalt om resenärerna börjar komma upp i åren och/eller har reducerad rörlighet. Ett bra packutrymme är det stora, uppvärmda garaget som har öglor som löper på skenor för att försegla de skrymmande persedlarna på bästa möjliga vis.

Köket är av vinkelmodell. Här har T67:an försetts med stor kyl (187 liter) och separat frys (29 liter), fläkt och gasolugn från tillvalslistorna. I protokollet skriver vi dit två 230-uttag, besticklåda och sopkärl i dörren till skafferiet. Soft close kan vi glömma. Tv-skåpet är ovanför frysen och tv-hållarens konstruktion gör att man kan se favoritserierna från såväl sittgruppen som i horisontellt sängläge.

Husbil: Sunlight T67
Sex personer får plats i sittgruppen (den längsgående soffan syns inte i bild), vilket inte är så vanligt i den här storleksklassen på husbilar.

I hygienutrymmet finns trätrall i duschkabinen och handdukshängare på dörren. Taklucka, över- och underskåp, toalettrulleshållare, stor spegel och belysningsknapp på barnvänlig höjd finns också. Bäst i detta utrymme är det väl tilltagna benutrymmet vid toaletten.

Entrén är bra. Här finns elektriskt fotsteg, krokar för ytterkläder, myggnätsdörr och skoskåp. Vi slår oss ned i soffan och känner ett behagligt, skönt svankstöd. Men det som kunde ha blivit så bra blir till slut bara ett ”sådär”, då sittdjupet inte håller måttet. Sex personer runt bordet är däremot ett bra betyg för en medelstor husbil. Bra är även ljuset via det stora takfönstret i hytten, fyra led-lampor i taksängens underrede och ytterligare två i överskåpens dito.

Annat som kan vara bra att veta om är att värmen kommer från en Truma Combi 6 kW och att det finns elektrisk golvvärme. Tak och bakstam är i glasfiberförstärkt plast (GFK). Täthetsgarantin är på fem år. Vattentankarna rymmer 122 respektive 92 liter (färsk- och spillvatten). Vid ratten noteras ESP (antisladd), ASR (antispinn), EBD (bromskraftfördelning), dubbla airbags, höj- och sänkbara hyttstolar samt hill holder.

Det bästa har vi har sparat till sist. Tystnaden vid färd i förarhytten. Under mina år på Husvagn & Camping har jag aldrig varit med om en så behaglig ljudnivå. Det grämer mig faktiskt en smula att jag inte plockade med mig decibelmätaren. Mitt ord är en sak, fakta från decibelmätaren hade sagt desto mer. Så kallad tyst asfalt, god hyttisolering och lågt motorvarv via den kraftiga 148-hästkraftersmotorn gjorde nog susen. Hur som helst var det bättre än bra.

 

FAKTA
Sunlight T67
Pris
: Grundpris 451 000 kronor, visat fordon 582 700 kronor (extrautrustad med bland annat 150 hästkrafters motor, golvvärme, förhöjd totalvikt, stödben, taksäng, köksfläkt, gasolugn, stor kyl/frys, elpatron, chassi-, one- och basicpaket)
Chassi: Fiat Ducato X/250 med bredspårsunderrede
Motor: Fiat 2,3 liters 148 hästkrafter (tillval)
Utvändig L/B/H: 738/233/291 centimeter
Totalvikt: 3 850 kg
Tjänstevikt: 3 050 kg
Antal passagerare: 3
Antal bäddar: 5

Rulla till toppen