Husbil: Rimor Sweden Limited Edition

Publicerad: 2015-10-27   Uppdaterad: 2023-04-18

Vi har tittat närmare på en delintegrerad ny modell byggd på Renault, med separata enkelbäddar, stort tvättrum och fem sov- och färdplatser. Detta är den första modellen från Rimor med denna planlösning, en lösning som passar den svenska marknaden där efterfrågan på delintegrerade husbilar med låga lättillgängliga bäddar och stort och komfortabelt hygienutrymme toppar köpstatistiken....

Vi har tittat närmare på en delintegrerad ny modell byggd på Renault, med separata enkelbäddar, stort tvättrum och fem sov- och färdplatser.

Detta är den första modellen från Rimor med denna planlösning, en lösning som passar den svenska marknaden där efterfrågan på delintegrerade husbilar med låga lättillgängliga bäddar och stort och komfortabelt hygienutrymme toppar köpstatistiken. Nytt i bilen är, förutom planlösningen, också textilierna och träslaget.

Bilen vi har tittat på har 125 hästkrafters dieselmotor och manuell växellåda. Den har både antispinn och antisladdsystem, elspeglar och fönsterhissar samt farthållare som standard. Under huven finns både partikelfilter och kamkedja, detaljer som inte syns men som underlättar och håller servicekostnader i schack.

Den går föredömligt tyst och förarmiljön och sittpositionen är personbilslik med höj- och sänkbar förarstol och ratt.  Sikten är bra med bredare sidodörrar än bilar byggda på Fiat, men sikten snett åt höger bakom passagerarstolen är inte berömlig då väggen där saknar fönster. Entrédörren har ett relativt brett fönster som hjälper.

Insteget till bodelen sker via en inbyggd trapp och väl inne har man sittgruppen rakt framför sig, kök och kyl till vänster och bakåt i bilen finns sovrummet och längst bak badrummet. En snabb överblick avslöjar att det inte finns någon klassisk garderob med plats för kläder på galge. Däremot är det gott om förvaring, utrymmen i tvättrummet, stuvutrymmen längst fram över förarhytt och framför allt under sängarna. Det sistnämnda går att komma åt även utifrån. Ett skåp vid den vänstra sängens fotände förefaller vara stort och högt nog för att enkelt kompletteras för att fungera som garderobsskåp.

Husbil: Rimor Sweden Limited Edition
Komforten i sittgruppen är okej men inte berömlig.

Ryggstöden i den framåtvända soffan i sittgruppen saknar svankstöd och känns vinkelräta. Sidosoffan bakom passagerarstolen fungerar dels som sittplats vid det skjutbara bordet och dels som reseplats för passagerare som med midjebälte får färdas baklänges. Komforten hittar vi i hyttstolarna.
 
Köket är förvånansvärt
litet för att vara i en så stor bil, men det är hyggligt disponerat. Vi hade hellre sett lådor i bänken i stället för som nu, två små lådor och ett djupt bänkskåp. Överskåpet i köket innehåller en köksfläkt och köksbelysningen ordnas av spottar i taket och på överskåpets undersida. I taket ovanför köket sitter ett fönster som tillsammans med fönstret på köksväggen sannolikt ger köket en effektiv ventilation. Kyl och frys står på motstående vägg.
 
Sovrummet i bilens bakre halva består av två sängar med måtten 198 x 80 centimeter. Överskåp löper längs med långväggarna ovan bägge bäddarna och vid den ena bäddens fotända finns en skåplucka som leder in till ett djupt utrymme. En galgstång, en lampa och en ventil och vips har man en bra garderob där, nu är det bara ett djupt skåp.
Under bägge sängarna kan man stuva in massor. Utrymmena är åtkomliga utifrån men också inifrån bilen via två skåpluckor på vardera sänglåda. Sovrummet går att skilja av med skjutdörrar mot samvarodel och mot tvättrum.

Tvättrummet är nästan lika brett som hela bilen, det finns dock skåp och stuvutrymmen längs ena väggen som stjäl en del utrymmen. Dels skåpet åtkomligt från sovrummet, dels den högra sidans utifrån åtkomliga lastutrymme som stjäl plats i golvhöjd. Toalett till vänster, handfat rakt fram och en duschkabin till höger möter den som gör entré via den silverfärgade jalusidörren. Ovanför handfatet finns ett väggfönster. Den som kör bilen med öppen jalusidörren har genom detta arrangemang faktiskt ganska god överblick över bakomvarande trafik.

Tankarna för spill- och färskvatten är frysskyddade, varmvattnet och värmen i bilen kommer från en effektiv dieselvärmare från Webasto vilket borgar för att man har god tillgång till bränsle. Gasolen används i denna bil bara till kylskåp, frys och spis.

Hela härligheten blir din för 549 000 kronor, ett pris som ger intryck av att vara mycket konkurrenskraftigt. Utrustningslistan över standardtillbehören är lång och innehåller flera saker som andra tar extra för, till exempel myggnätsdörr, stödben, elektriskt manövrerad taksäng ovanför sittgruppen, och elektrisk golvvärmare – för att nämna något. Hittills i år har ett sextiotal familjer blivit ägare till 2015 års Rimor Sweden Limited Edition. Det finns all anledning att tro att minst lika många kommer att skaffa sig denna vidareutvecklade Rimor Sweden Limited Edition 2016.

FAKTA
Rimor Sweden Limited Edition
Pris: 549 000:-
Chassi: Renault Master
Kaross: Delintegrerad, glasfiber
Motor: Diesel Turbo 4-cyl 125 hk
Utvändig L/B/H: 742/234/i.u cm
Invändig L/B/H: ca 600/215/200 cm
Totalvikt: 3 500 kg
Lastvikt: 438 kg
Hjul: 225/65R16
Antal bäddar: 5
Bäddmått: Enkelsängar 198 x 80 cm
Värme: Webasto Airtop 2 300 diesel + el golvvärme
Färskvatten: 40 + 60 L
Spillvatten: 100 L
Kyl/frys: ca 120/25 L

Rulla till toppen