Det är en bil med originalhytt, det vill säga delintegrerad, det är en bil med tvåfärgad kaross, med fyra reseplatser, 2+1 sovplats och fyra sittplatser kring matbordet. Den är 7,5 meter lång och bilen vi visar här har en del påkostad extrautrustning, bland annat förhöjd totalvikt. Den har tilläggsnamnet Premium.
Vi körde bilen en kort bit för fotografering och för att kunna förmedla en första känsla bakom ratten. Med glädje kunde vi konstatera att inredningen är absolut knäpptyst, inget som helst gnek eller gnissel trots att vi rullade in på en mycket gropig skogsbilväg. I och med att bilen har ett fönster även på entrédörren är sikten snett bakåt höger helt okej för biltypen. Som vanligt i Fiat Ducato, som bilen bygger på, sitter man bra och har reglage och spakar där man förväntar sig att de skall finnas. I bilen finns det dessutom en backkamera så att manövrera bilen i skilda trafikmiljöer är så enkelt som det kan bli.
Värmen i bilen kommer från en Trumapanna med totalt 6 kw kapacitet som via strategiskt placerade utblås distribuerar varm luft till bilens all utrymmen, även avlopps- och färskvattentankarna.
Utsidan av bilen är lätt att känna igen som Rapido, men en hel del detaljer är nya. Till exempel bakljusen, som är betydligt mindre än på tidigare modeller. Profilen på taket ovanför förarhytten är delvis omgjord, och den svartglänsande fronten med Rapidologgan känns också ny.

Vi tar ett steg in i bilen och redan innan vi satt ner bägge fötterna konstaterar vi att detta är en mycket ljus och definitivt nyutvecklad interiör. För det första ser vi ingen framåtvänd bältessoffa som brukligt är, i stället finns här två soffor stående längs med ytterväggarna, klädda i ljust skinnliknande material. På förar- och passagerarstolen finns texten Premium edition ingraverad. Det sistnämnda är nästan överkurs då just premiumkänslan är rent överväldigande. Vita soffor i skinn, nytt vitt kök vänt mot sittgruppen, två takfönster och ett vikbart likaledes vitt bord talar tydligt om varåt man siktar med denna utgåva.
Köket har tre brännare, fyrkantig diskho och lådor med centrallås i köksbänken. Vinkeldelen som traditionellt går ut mot den framåtvända soffans rygg är nu i stället vänt mot duschrummet. Därmed har man skapat en öppen golvyta vid både kök och entré samt sittgrupp. Med bordet hopvikt är det lätt att röra sig mellan bilens främre och bakre regioner även när någon annan samtidigt är på fötter.
Sittgruppen består som sagt dels av de två vändbara hyttstolarna och dels av korta soffor med ryggstöd mot långväggarna. Dessa soffor döljer en hemlighet, de har nämligen utrustats med en metallram vari man kan fästa två framåtvända ryggstöd och därigenom skapa ytterligare två reseplatser med framåtvänd sittposition och trepunktsbälten. Komforten i sittgruppen är bra, Rapido anger att man kan sitta fem personer till bords. Det tillåter jag mig tvivla på, men visst kan man väl sitta exempelvis två lite kortväxta personer i en av sofforna. Den rätta beteckningen torde därför snarare vara 4+1 i fråga om sittplatser.
Vi tar ett par steg bakåt i bilen, passerar kyl och frys som står direkt till vänster om entrédörren och står i utrymmet mellan kök och sovrum. På höger sida en trädörr som när den öppnar visar sig innehålla toalettrummet, helt öppen stänger den av mot kök och samvarodel. Till vänster finns det något mindre utrymmet som innehåller duschkabinen som man kommer åt via en välvd skjutdörr i akryl. I både toa- och duschrum finns det takluckor och även dessa utrymmen är påkostade med hyllor och skåp för förvaring, och de har bra funktion. Bra belysning, takluckor, avskärmningsmöjligheter, ja man har liksom inte glömt någonting.

Sovrummet slutligen är också det utsatt för en del förnyelse. Först och främst är sängen höj- och sänkbar, det skapar 20 centimeter extra höjd i garaget under, men också bäddmåtten är generöst tilltagna, 198×160 centimeter. På vardera sida om den centralt placerade bädden finns det en garderob, i sänggavelns fotända finns dessutom en rymlig låda. Garderoberna är lite annorlunda utformade med en öppen hylla i bakkant, bekväm plats att förvara glasögon, telefon och annat på. Garderoberna är bredare upptill, ett sätt att optimera rumsutnyttjandet. Smart.
Vi kliver ur bilen igen, tar en runda runt den och ser då att sängens höjd regleras från garaget och att ett jalusi följer med och stänger förbindelsen mellan garage och sovrum även när sängen är i högsta läge. Om det blir lufttätt och fritt från till exempel bensinångor är jag inte säker på, men garaget har rejäla lastöglor, belysning och åtkomst från bägge sidor. Elmopeder eller cyklar går utan bensin, ett tips för den som vill vara spänstig och luktbefriad.
Att sammanfatta detta första intryck är egentligen ganska enkelt. Detta är en prisvärd och mycket välbyggd bil med många eleganta och funktionella lösningar. Inte minst vill vi lyfta fram kökets utformning som skapar ett oväntat generöst utrymme i samvarodelen, en egenskap som gör livet med och i Rapido 696F enkelt. God funktion som gör att man kan koncentrera sig på reseupplevelserna i stället för att irritera sig på någon slarvig detalj, här hittar vi helt enkelt ingen sådan.
FAKTA: RAPIDO 696F Premium
PRIS: 783.050 kronor, SKATT: ca 6.000 kr/år
MOTOR: 150 hk. Manuell vx.
UTVÄNDIG TOTAL L/H/B: 749/235/290 cm, INVÄNDIG L/H/B: ca 620/200/220 cm
TJÄNSTEVIKT: 3.060 kg, TOTALVIKT: 4.400 kg, LASTVIKT: 1.340 kg
GARANTIER: Två år nybil, fem år täthet
ANTAL BÄDDAR: Tre
FÄRSKVATTEN: 120/20 l, SPILLVATTEN: 90 l
VÄRME: Truma 6E + elgolvvärme


