Populära LMC Cruiser i specialversion lanseras under namnet Passion. Allt är prispressat, packat och klart, och håller en viss elegans.

Första intrycket: LMC Passion T 683

Publicerad: 2018-06-30   Uppdaterad: 2023-04-18

Populära LMC Cruiser i specialversion lanseras under namnet Passion. Allt är prispressat, packat och klart, och håller en viss elegans.

En begränsad upplaga av Cruiser finns i fyra tappningar. Prispressade med en elegant, högblank interiör där innovativa, robusta och användarvänliga komponenter sammanbinder en LMC-modell väl värd att titta extra på. De fyra modellerna är T 673 G (höga långbäddar och garage), T 713 (låga långbäddar med hygienutrymme längst bak), T 743 (queensbed) och den modellen vi nappade på, T 683 med låga långbäddar och toalettutrymme centrerat i fordonet.

Prispressad är ett uttryck som många i vår värld förknippar med att bra komponenter har plockats bort och ersatts med mindre attraktiva alternativ. Så är inte fallet när det gäller LMC. Att Passion är prispressad kommer sig av att kvartetten husbilar redan är paketerade och klara från fabriken.

Första intrycket: LMC Passion T 683
Tack vare en extraskiva som kan vikas ut får alla sittande sin beskärda del av bordsytan.
Första intrycket: LMC Passion T 683
Gott om utrymme vid köksbänken. Dessutom användarvänligt och stilrent med högblanka lådor.

I samband med detta är inte extrautrustningslistan lika diger som i vanliga fall utan i Passionutförandet får kunderna nöja sig med att 150 hästkrafter, automatlåda samt fem olika paket finns att tillgå. 

Som bekant är LMC världskända för sitt patenterade LLT-system (Long Life Technology). Vi har skrivit om det förut men det är väl värt att repetera på nytt om än i ytterst kortfattad version.

Karossbyggnationen består av takkonstruktion i aluminium, undergolv i skiktat limträ samt träarmstomme i tak, sida, och golv. Lägg till styroporisolering, hagelskydd och väderleksbeständig GFK-takinklädnad. Undergolv och bakgavel är försedda med robust GFK. Vidare är den fuktresistenta isoleringskärnan gjord av XPS-skum.

Tillsammans bildar dessa komponenter branschens längsta täthetsgaranti – 12 år. Garantin är villkorad på två punkter – den gäller till maximal körsträcka på 12 000 mil samt att årlig, avgiftsbelagd täthetskontroll hos LMC-partner genomförs.

Första intrycket: LMC Passion T 683
Skyroof i hytten ger både en känsla av rymd och härligt ljus sommartid. Till höger: Gasolflaskorna kan nås från två håll – garaget och gasolluckan.

Tillbaka till T 683:an. Vi tar en kortare tur på slingriga landsvägar i krokarna kring parkernas stad, Enköping. Allt går som smort och frihetskänslan som skyrooffönstret ger oss är obeskrivligt skön.

Sätena och multifunktionsratten är höj- och sänkbara. ASR, ESP, farthållare och Traction + finns tillgängligt. Dessutom är ytterbackspeglarna uppvärmda. Bra! Något annat som är bra, eller rättare sagt bättre än bra är LMCs värmesystem, vars kombination de är tämligen ensamma om – luftburen värme och vattenburen golvvärme. Med andra ord kommer värmen kvickt som ögat från det luftburna Trumasystemet. Därefter håller sig värmen kvar under lång tid i kombination med det vattenburna golvvärmesystemet.

Första intrycket: LMC Passion T 683
Duschkabinen i husbilens mittdel delar utrymme… ..med toalett, handfat och förvaringsskåp.
Första intrycket: LMC Passion T 683
Singelbäddar i Passion T 683. Men sängbreddare finns och således finns alternativet fordonsbred dubbelsäng att tillgå.

Vid entrédörren sitter en brandvarnare i taket och direkt till höger (bakom passagerarsätet) ett platsbesparande skåp som på ett par sekunder kan förvandlas till ett femte säte. Fäller ut sätet och förlänger bordet. Prima, bra med plats för fem.

Dessvärre är det nivåskillnad i golvet från hytt till bodel och från bodel till sovutrymme. Inget vi förespråkar. Samtidigt vet vi av erfarenhet att användarna vänjer sig snabbt.

Tar oss vidare till köket som är en fröjd för ögat. Stilrent till tusen och samtidigt användarvänligt. Användarvänlig är ockå sängbreddaren, som på ett ögonblick omvandlar singelbäddarna till en fordonsbred dubbelsäng. Breda luftspalter i skåpen som förhindrar att luftgenomströmningen täpps till och att kondens bildas.

Gasolflaskorna som kan nås från två håll, dels via garaget och dels från egen gasollucka på karossen. Dusch och toalett i samma utrymme. Lastöglor som löper på skena i garaget och mycket, mycket annat.

Helt klart är LMC Passion T 683 en husbil som förenar både form och funktion. Dessutom är den redan packad och klar. Bara att tuta och köra!


LMC PASSION T 683

Pris: Grundpris 710 893 kr, provad husbil 746 107 kr, är extrautrustad med uppvägning till 3 850 kg, chassi- och vinterpaket.

Motor: Fiat Ducato 2,3 liters multijet, 130 hästkrafter, sexväxlad manuell

Första intrycket: LMC Passion T 683

Utvändig (L/B/H): 725/232/269 centimeter

Invändig (L/B/H): 578/221/198 centimeter

Tjänstevikt: 3 009 kg

Totalvikt: 3 850 kg

Lastvikt: 841 kg

Garantier: Två år bil, tolv år täthet

Antal bäddar: Två singelbäddar 191×80 och 201×80 cm

Färskvatten: 102 liter

Spillvatten: 95 liter

Värme: Luftburen Truma Combi 6E, vattenburen golvvärme

Kyl/frys: Thetford 142 liter