För att göra en lång historia kort. Sedan många år tillbaka har Carthago en framskjuten placering i segmentet premiumhusbilar på Europamarknaden. För att kunna ta marknadsandelar i det stora, prisvänligare mellanskiktet skapade de Malibu – a company of Carthago. 2014 kom de första modellerna, som var kompakthusbilar. Därefter kom de halv- och helintegrerade modellerna ut på marknaden.
Malibu tillverkas i samma fabrik, på samma lina och av samma personal som sätter samman Carthago. Med andra ord gäller lika hög noggrannhet och kvalitetsgranskning. Givetvis har vissa komponenter fått stryka på foten för att få ned prisnivån från sju- till sexsiffrigt, men utan att man tummat på kvaliten. Malibu tillhör mellanprissegmentet, men känns som premium.

Det man med blotta ögat ser skillnaden på invändigt mellan Malibu och Carthago är den förstnämndas ljusare träslag och att dess överskåp har raka träluckor, jämfört med välvda och högblanka hos Carthago.
I övrigt gäller samma högklassiga snickerier och stilfulla design, med moderna och fräscha färgval såväl in- som utvändigt.
Fina detaljer och smarta lösningar finns det gott om. Två saker bör särskilt nämnas, vi börjar med tystnaden. Inget skramlande och gnekande. Den robusta byggnadskonstruktionen, med allt från dörrvred till skåpluckor, gör att ingenting tycks ge oljud ifrån sig. Vi har inte genomfört ett regelrätt decibeltest, men vi vågar påstå att resultatet skulle bli gott. Så till sikten – via den sluttande hyttkonsolen blir körbanan synlig redan 277 centimeter framför fordonet, vilket gör husbilen lättkörd som en personbil. Lägg till busspegelsystemet ”max-view” med vidvinkelspegel för att undvika den döda vinkeln. Riktigt bra, ur säkerhetsaspekt.

En snillrik lösning som gör campingvardagen lite enklare hittar vi i akterpartiet. För att få bättre utrymme runt sängen (enklare att komma till garderoberna och in i/ut ur hygienutrymmena) kan sängen skjutas bakåt så att huvudändan viks uppåt. På så vis kortas sängen med 30 centimeter samtidigt som passagen utökas med samma mått. Lägg till dubbla komforthöjare för natten, då madrassen är sjuzons-kallskum och den nedsänkbara taksängen tillhör klassens största (195×160 centimeter).


Kikar vi på den träfria karosskonstruktionen så är den inte bara stark utan också extra lätt. Kombinationen av aluminium på utsidan och isolering med RTM-skum gör susen. Tak och golv är glasfiberarmerade, vilket medför extra stryktålighet.
Det smarta dubbelgolvet (golvet i fordonet är för övrigt utan nivåskillnad) har länge varit Carthagos signum. Den här konstruktionen finns även på plats hos Malibu. Detta innebär värmelagring i isolerat dubbelgolv som värmer upp det övre golvet, samtidigt som packningen kan nås från bilens båda sidor och även inifrån.
Att trivas med Malibu är enkelt. I komprimerade I 440 QB finns det gott om intelligenta lösningar som gör campinglivet okomplicerat.
Malibu I 440 QB

Pris: Grundpris 875 500 kronor, provad husbil 944 700 kronor, är extrautrustad med 150 hästkrafter, mediapaket, mediacenter, ACC, textilmattor, dekorset, klädsel Palermo, aluminiumfälgar och Scanticpaket. Motor: Fiat Ducato 2,3-liters, 150 hästkrafter, sexväxlad manuell Utvändig (L/B/H): 699/227/294 centimeter Invändig (L/B/H): 557/220/198 centimeter Tjänstevikt: 2 990 kg Totalvikt: 3 500 kg Lastvikt: 510 kg |
Garantier: Två år bil, sex år täthet (tio år som tillval) Skatt: 5 898 kronor Antal bäddar: 2+2 (queensbed, 195×145 cm, och nedfällbar taksäng 195×160 cm) Färskvatten: 125 liter Spillvatten: 90 liter Värme: Luftburen Truma Combi 6E, uppvärmt dubbelgolv Kyl/frys: Dometic 145/15 liter |