McLouis Nevis 375: Nevis i helt ny kostym

Ny kaxig front på McLouis helintegrerade serie Nevis.

McLouis Nevis 375: Nevis i helt ny kostym

Publicerad

Försvunnit har de olika inredningsnivåerna Gold, Diamond och Karat gjort. Till 2019 presenterar McLouis sin helintegrerade modell Nevis i två helt nya tappningar, 300- och 800-serierna.

300-serien är den minst påkostade, men likväl är den iklädd en helt ny kostym.

Såväl utvändigt som invändigt har Nevis genomgått en spännande förvandling. Fronten har fått en kaxig och närmast personbilsliknande design. De kaross-integrerade ramfönstren går hand i hand med förfinandet och interört är inredningen en väl avvägd kombination av ljust träslag, vita högblanka skåp/luckor och gråa detaljinslag i ett takfönster, köksvägg och vissa partier av sittdynorna.

Låga långbäddar och hygienutrymmet allra längst bak har under flera år varit McLouis bästsäljande planlösning.

Så långt utseendet. Hur är det då med det funktionella?

När vi får nycklarna har bilen rullat 43 mil. I vårt tycke perfekt, då det oftast tar några mil innan det blir tydligt att luckor, skåp och takluckor inte står still på det löpande bandet längre. På väg blir det skarpt läge och det är nog många som får komma tillbaks till återförsäljaren för vissa småjusteringar.

Nevis är i det närmaste knäpptyst. Vi passerar ett vägarbete, och på det tvättbrädeliknande underlaget låter det som om halva inredningen ska falla isär. Väl på plan mark blir det bullerfritt på nytt. Imponerande. Inte blir det sämre av att motorn bara varvar 1 600 rpm vid 90 km/tim.

Hyttstolarna känns bättre än bra men det finns en detalj vi inte gillar. Backspeglarna bildar nämligen tillsammans med A-stolpen en nästan halvmeter bred yta med skymd sikt. Vid cirkulationskörning fick vi vrida och vända på kroppen för att få till optimal sikt. Inte bra.

God sittkomfort i "vardagsrummet" och med det breda femte sätet (dolt på bilden) får den stora familjen plats.

Modellen vi synar är en 375:a. Fritt översatt från McLouis gamla modellbeteckning betyder det låga långbäddar och ett fordonsbrett hygienutrymme allra längst bak. Med andra ord deras bästsäljare.

I sedvanlig anda kör man all-inclusive. Det innebär att solcell (inkluderat regulator), markis, cykelställ, tv/dvd och en mängd andra komponenter som är behövliga för en avkopplande semester ingår. Det är bara att sätta sig bakom ratten, vrida på nyckeln och påbörja äventyret.

Interiört inleder vi med lite kritik. Samtliga överskåpsluckorna "faller" ned ett par centimeter efter maximalt öppnande. Kanske handlar det om gångjärnsjustering eller är det lika illa som när gasdämpare tappar all sin kraft och får cykelpumpsliknande beteende? Kan vara värt att kolla innan kontraktet skrivs på.

Nu kan man nå packningen utifrån, ovanifrån och från de tre luckorna under sängarna som är nya för i år.

Går husesyn med början längst bak. Många bra detaljer i hygienutrymmet som gör att ägaren inte behöver börja borra i första stund. Tänker närmast på toalettrulleshållare (dold på insidan i förvaringsskåpet under handfatet), handduksstång, tvålkopp och tandborstmugg. Duschkabinen är separerad med takventil medan toaavdelningen har öppningsbart fönster med frostat glas.

Till höger om toasitsen kommer vi åt garderoben, självklart gör vi detsamma även från huvudänden vid den längre av de två singelbäddarna. Jodå, det är skillnad i längd. Den ena mäter 190 centimeter, den andra modiga 205. Båda har justerbar huvudända och något märkligt placerade läslampor en bit fram, och inte bakom huvudet. Utdragbar sängbotten är på plats och därmed kan sängbreddning ske. Nytt för i år är tre luckor som gör att vi kan komma åt packningen under sängen utan att behöva lyfta på madrasserna.

Trådkorg i skafferiet är ett plus i köket – köksfläkt och AES-kyl likaså.

Köksavdelningen är tämligen liten. Men tillhör man familjen grillare finns inget ont att säga. Här finns soft close, köksfläkt, trådkorg i skafferiskåpet samt stor kyl/frys som själv känner av vilken typ av energi som ska användas.

En annan viktig avdelning är sittgruppen där ett väl tilltaget femtesäte utmärker sig. Detta kan fövandlas till en femte sittplats vid färd. Komforten då? Bäst är den i hyttstolarna medan övriga positioner får betyget bra.

Enligt generalagenten sker ingen prishöjning. Kanske svårt förresten då 300-modellen aldrig funnits tidigare. Men ska vi jämföra med Nevis anno 2018 ligger den preliminära prislappen till och med 10 000 kronor under fjolårsmodellen. Inte illa med tanke på den nya kostymen.

Brett femte säte med plats för två och sittkomforten är helt ok. Garderoben på toa (bilden t.h.) kan även nås från ena singelbädden.

  • Hobby Maxia 495 UL: Premiumkänsla!

    Hobby Maxia 495 UL: Premiumkänsla!

    Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-19 07:35

  • Bürstner Copa C 500 Active: Flexibel familjevan

    Bürstner Copa C 500 Active: Flexibel familjevan

    Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-16 07:08

  • Knaus Südwind 460 EU: Nätt 60-åring i fräck skrud

    Knaus Südwind 460 EU: Nätt 60-åring i fräck skrud

    1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-10 06:29

  • Weinsberg Caracito 450 FU: Bara el såklart!

    Weinsberg Caracito 450 FU: Bara el såklart!

    Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-25 07:05

  • Pilote P696U: Liten och ändå stor

    Pilote P696U: Liten och ändå stor

    Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-21 07:49

  • Dethleffs Alpa 7820-2: Lyxigt för två

    Dethleffs Alpa 7820-2: Lyxigt för två

    En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-19 07:20

  • Adria Alpina 583 LP: Redo för en vargavinter

    Adria Alpina 583 LP: Redo för en vargavinter

    Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-05 07:39

  • Malibu I 490 LE: Stiligt syskon

    Malibu I 490 LE: Stiligt syskon

    Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-15 07:02

  • Knaus Südwind 500 FU: Ikonisk 60-åring

    Knaus Südwind 500 FU: Ikonisk 60-åring

    Visst, det var Schwalbennest (Svalboet) som lanserades allra först av Knaus 1961. Året efter kom Südwind som i allra högsta grad lever vidare som en av de mest ledande modellserierna i husvagnsbranschen – alla varumärken inkluderade.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-11 07:06

  • Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

    Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

    Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-03 06:19

  • Dethleffs C´Joy 480 FSH: Prispressad serie

    Dethleffs C´Joy 480 FSH: Prispressad serie

    Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-01 07:40

  • Weinsberg CaraCore 700 MEG: Specialbyggd!

    Weinsberg CaraCore 700 MEG: Specialbyggd!

    Är verkligen Weinsberg ett instegsmärke? Svaret blir nog både ja och nej, beroende på vem eller vilka man frågar. Pratar vi koncernspråk och syskonen Knaus och Tabbert, blir svaret naturligtvis ja. När Husvagn & Camping kikar på helintegrerade CaraCore 700 MEG lutar det betydligt mer åt ett nej.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-11 08:45

  • Sunlight Cliff 600 RT Adventure: Vanlife de Luxe

    Sunlight Cliff 600 RT Adventure: Vanlife de Luxe

    Sunlight må vara ett varumärke som prismässigt ingår i kategorin "något billigare". Men när vi sätter tänderna i deras Cliff 600 RT Adventure Edition med pop-up-tak blir vi en smula förvånade. Det har nämligen inte snålats in på en enda pinal.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-09 07:06

  • Caravelair Artica 542: Made in France

    Caravelair Artica 542: Made in France

    En trotjänare gör nu en spännande entré på den svenska husvagnsmarknaden – Caravelair. Vi åkte ut till Mobilen Stockholm och satte tänderna i modellen Artica 542.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-07 08:45

  • Polar 650 BSA Selected: Made in Norrland 2.0

    Polar 650 BSA Selected: Made in Norrland 2.0

    Du bor lika bra som alltid. Nu har emellertid Polars exteriör fått en skjuts i modern riktning. Detta via en närmast pampig bakgavel som automatisk för tankarna till husbilar i Liner-segmentet.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-02 07:44

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206