Arto är lite mindre och smidigare än övriga så kallade liner-modeller, men förmedlar samma känsla av lyx. Det här varumärket står för elegant design parad med praktiska lösningar, vilket har varit stilbildande.
Modellen vi tittar på här, Arto 88 B, är i komplement till snygg design också mycket tystgående. Utan förardörr och med god isolering blir kupéljudet mycket lågt, vilket är en klar fördel vid lite längre resor – bra!

Vilka väljer då Niesmann framför andra varumärken? Enligt importören Forsbergs Fritidscenter är det i huvudsak två kategorier köpare. Först och främst de som har haft husbil ett antal år och är vana vid campinglivet och som nu vill ha premium. Men nästan lika många visar sig vara campingnykomlingar som tycker om designen.
Dessutom är Niesmann inte lika konservativa som många andra husbilstillverkare. Allting måste inte vara vitt, köparen kan välja själv. Vill man ha bilen lackerad i matt champagne, så går det bra. Vill man ha färgade karossdetaljer, så går det också bra.

Något som bör framhävas är att Niesmanns prototyper utsätts för en mäng krocktester. Bland annat så kallade skakprov som motsvarar cirka 10 000 mil på väg. Allt för att upptäcka eventuella svagheter innan serietillverkningen väl kickar igång. ”Made in Polch” är för Niesmann samma typ av kvalitetsstämpel som ”Made in Sweden” är för Volvo.
Nu är 1 500 000 kronor, eller snudd på 2 000 000 kronor, som denna kraftigt extrautrustade Arto 88B kostar, stora pengar. Kanske kan funktionell lyx ändå vara en klok investering? Listan över utrusning är lång, tro oss.

Niesmann gör sällan extrema förändringar från år till år. Något som gör att en två eller tre år gammal Arto fortfarande känns modern och bibehåller ett högt andrahandsvärde.
Till i år har emellertid serien fått en helt ny träinredning som har en ljusare ton än föregångaren. De tidigare blanka skåpluckorna är nu matta. Förklaringen vi får är att det ljusare träslaget passar designmässigt bättre tillsammans med matta luckor än blanka. Dekorbelysningen är för övrigt också ny för året.
Sedan har vi det där med 88B, där bokstaven ger förklaringen att just denna modell är utrustad med barsittgrupp. En eftertraktad sittgruppslösning som av utrymmesskäl bara finns i de största och längsta linerfordonen – och nu även i Arto 88. Komforten i fåtöljerna och soffan är mycket god.

HÖGER: Lika lyxig och rymlig duschkabin som hemma.
