
DEN ÄR BYGGD I ITALIEN och inte kan väl en vinproducent från medelhavet bygga en husbil som klarar de tuffa kraven vi svenskar ställer? Jodå, det kan man visst det, med hjälp av ingenjörerna inom Erwin Hymer Group, naturligtvis påverkade av nordiska kunder och återförsäljare.
Den har som standard en 6 kW Trumapanna som via rör fördelar varm luft i bilen men den kan också fås med Aldevärme. Bilen vi provkört har framhjulsdrift och 150 hästars motor, manuell växellåda med automatisk koppling.


Lastvikten är i standardversionen 570 kilo, totalvikten är 3 500 kilo vilket gör den körbar för de som har B-körkort.
BILEN HAR FYRA bältade reseplatser, två i hytten och två i den framåtvända soffan i sittgruppen. Den har också två till fem sovplatser. Två i de längsmonterade enkelbäddarna i sovrummet och i den sänkbara taksängen ovan sittgruppen (tillval) samt en i sittgruppen. Men, den är i grunden tänkt för två och avsedd att kunna ge användarna en komfortabel och lyxig upplevelse.
Därför har den ett tvättrum med separat duschkabin och möjlighet att skärma av hela tvättrummet mot bilen och via draperier också mot sovrummet. Badrummet har för övrigt en av marknadens rymligaste skåp. Därför har den ugn i köksbänken och en kyl på hela 140 liter, insynskyddande gardiner i förarhytten och så kallade hissgardiner i resten av bilen. Den har också myggnät på alla fönster och takluckor i bodelen.

För att göra såväl komforten som användarvänligheten så stor som möjligt så har den fått ett mycket generöst garage. Under de två höga bäddarna ryms till exempel ett par cyklar, som inte behöver fällas ihop under transporten. Entrédörren har ett högt och smalt fönster och dörrens insida är försedd med förvaringsfack.
I DEN BÄDDBARA gruppen finns plats för fem personer med en femte plats bakom passageraren. Vi sitter bra utom på vinkeldelen bakom förarstolen. Bordet är stort, på gränsen till för stort men är i gengäld enkelt att flytta. Garderober och förvaring är det gott om, under den ena bädden finns ett allmänt lastutrymme och under den högra finns bilens garderob.
Överskåpen är begränsade både i antal och storlek, då detta är en husbil extrautrustad med taksäng som ju i sig själv stjäl plats.

Köket i vinkel bakom den framåtvända soffan har tre brännare och vasken i vinkeldelen. Arbetsytan finns därmed i hörnet vilket i sig inte är optimalt. Ett elegant täcklock kan emellertid fästas på väggen och kan användas som dels beredningsyta då det ligger på vasken, och dels som extra avlastningsyta när den är fäst på väggen. Integrerad i köksbänken är förutom ugnen även två lådor och ett hyllförsett skåp.
TVÄTTRUMMET BESTÅR AV två separata enheter, toa och handfat mot den högra väggen, separat dusch mot den vänstra. Med helt öppen toadörr skärmas rummet av mot samvarodelen. Duschen har ett extragolv som gör golvet i tvättrum helt plant, och det måste lyftas ut när duschen ska användas.
Sovrummet har skåp på gavelväggen och en öppen hylla längs sidoväggarna. Tygklädda väggar och distansskivor mot ytterväggar skapar förutsättning för bra inneklimat, även under årets kalla period. Eleganta hissgardiner och insydda Laikalogos skapar atmosfär inte bara i sovrummet utan i hela bilen.
Denna bil var utrustad med Aldepanna, uppvärmd spillvattentank och Traction+ (antispinn och antisladd), vilket sammantaget gör detta till en flärdfull men praktisk åretruntanpassad husbil för den som söker det lilla extra i färg och design. Anmärkningarna begränsas till att bordet är väl stort och att taksängen blockerar ytterdörren.
