Morelo Loft 84 M: För resande i första klass

Publicerad: 2019-07-22   Uppdaterad: 2023-04-18

Det finns en mängd premiumhusbilar och ytterligare några som sticker ut ordentligt. De sistnämnda tillhör top of the line och i dem reser man i första klass. En avdelning där Morelo hör hemma.

Morelo Loft 84 M: För resande i första klass
På väg är den stadig och trivs bäst i 100 km/h.

MORELO HAR GJORT en fantastisk resa på kort tid. 2010 ställde de ut en prototyp på mässan Caravan Salon i Düsseldorf och det gav omedelbar effekt. Året efter var de igång med serietillverkning och har sedan dess tagit del av den svenska markna- den via Bergholms digra sortimentportfölj.

I dagsläget finns Morelo i fyra tappningar – Home, Loft, Palace och Empire Liner. De två förstnämnda modellserierna är stora husbilar. Palace och Empire Liner är å sin sida gigantiska och har en dragning åt vad vi skulle vilja benämna som husbuss.

Vilken modell man än väljer handlar det om lyx ut i fingerspetsarna och extra allt. Givetvis skiljer sig utrustningsnivån en del från serie till serie, men vinteregenskaperna är desamma gällande tjocklek på kaross, isolering och att golvvärmen når hela vägen fram till pedalerna i hytten.

Morelo Loft 84 M: För resande i första klass
Två meter bred dubbelsäng, här pratar vi King Size. Notera även lådutrymmet under sängen.

Husvagn & Camping valde att kika närmare på Loft 84 M. Ett fordon som inte är avsevärt mycket större än en medelstor husbil. Ok, den är något längre, en smula högre och en decimeter bredare – men inte så att man förfasas bakom ratten. Först gäller det i och för sig att hitta den. Ratten alltså. Den runda styrenheten är nämligen avtagbar och kan således förvaras på lämpligt gömställe. I hytten sitter vi högt och har god sikt både framåt och åt sidorna.

Vanligtvis rattar vi husbilar som dricker cirka 1,1–1,2 liter bränsle per mil. I Loft, som har tvillingbakhjul, tvingas vi lägga till ytterligare en halvliter. Marschfarten 100 km/h tycks den trivas alldeles utmärkt i, och den ger ett stadigt intryck. Kolossala husbilar har en benägenhet att vilja rulla rakt fram fast vägen svänger. Allt handlar om stor vikt som skjuter på. Loft visar sig vara smidigare än så. Ok, dryga fem ton gör den inte till någon lättviktare, men heller ingen bångstyrig jätte att tygla.

Morelo Loft 84 M: För resande i första klass
Kök med utrustning för en barista.
Morelo Loft 84 M: För resande i första klass
Inte speciellt stöldbegärlig med borttagbar ratt.

MORELOS BROSCHYRER är tjocka som gamla hederliga telefonkataloger. Och det finns en anledning till det. Utrustningsnivån liknar i stort sett inget annat på marknaden och det finns dessutom spaltmeter med såväl enskilda tillval som paketlösningar.

Men behöver ett fordon för dryga två miljoner kronor verkligen uppdateras med komponenter för ytterligare lite drygt 600 000 kronor? Både ja och nej, blir svaret när vi frågar återförsäljaren Husbilslandet i Kristinehamn. Det visar sig nämligen att nio av tio ändå köper till de komponenter som nu finns applicerade i fordonet vi rattar – exempelvis skinnklädsel.

Morelo Loft 84 M: För resande i första klass
Snyggt och stilrent även i hygienavdelningen. Höger: Populär förvaring – utdragbart skafferi håller livsmedel på plats.

Då kommer vi ofrånkomligt in på nästa fråga. Vilka är det då som köper en Morelo? Svaret vi får är att det rör sig om ett par på plus 60, men som ännu inte blivit pensionärer. Antingen har de sålt huset och flyttat till en mindre lägenhet, alternativt sålt företaget och spenderar vinterhalvåret i Spanien.

Det som talar för Morelo är komfort, kvalitet och passion. Allt är användarvänligt och varenda liten pinal är kryddad med omsorg och stor portion robust kvalitetskänsla. Trots sin storlek finns det även utrymme för fricampande då både batteri- och vattenkapacitet visar frikostiga siffror.

Ett enkelt rangerande är det av naturliga skäl lite si och så med. Fast det kan man stå ut med när man reser i första klass och njuter av livets goda.

Morelo Loft 84 M: För resande i första klass
Rulla till toppen