Globe-Traveller Pathfinder Z: För globalt resande

Publicerad: 2019-08-20   Uppdaterad: 2023-04-18

Globe-Traveller Pathfinder Z Bike är inte som alla andra plåtisar. Den är en hybrid som närmast kan beskrivas som en korsning av plåtis och "riktig" husbil.

Globe-Traveller Pathfinder Z: För globalt resande
Hård, fast stoppning samt tillgång till laddningsmekanik.

Vi tar med oss den polskbyggda plåtisen på en provtur där vi kör motorväg, landsväg samt passar på att utmana vårt testobjekt i huvudstadens hormonstinna stadstrafik.

Känner ingenting av att Globe-Traveller är extremt hög för att vara en plåtis. Det bör kanske också poängteras att det var en vindstilla dag. Den mäter nämligen 300 centimeter på höjden. Som jämförelse är de allra flesta kompakthusbilarna 265 centimeter höga (Fiat Ducatos högsta plåtis är 285 centimeter).

Med det fick vi också sagt att den här husbilen inte är byggd på vare sig chassi eller har en drivlina från Fiat, utan är gjord med Peugeot Boxer. Betyget på väg blir MVG. Det här är ett fordon som vi utan tvekan kan tänkas köra långt och även globalt med.

Samtidigt är fordonet förbluffande smidig i stadstrafikens trängsel och det är inga som helst bekymmer att klämma in den i en parkeringsficka.

Det finns dubbla krockkuddar, ESP, Tracition +, gps/navigator, stereo, farthållare med hastighetsbegränsare och backkamera. Bältena är i sin tur integrerade i de snurrbara hyttstolarna.

Globe-Traveller Pathfinder Z: För globalt resande
Långbäddar istället för tvärställd dubbelsäng är uppskattat i plåtisar.
Globe-Traveller Pathfinder Z: För globalt resande
Här gäller Peugeot Boxer istället för Fiat Ducato.

Inledningsvis nämnde vi att Globe-Traveller Pathfinder Z Bike känns som en hybrid inom plåtissegmentet.

Det beror till stor del på att det finns en vägg bakom sängarna, att jämföra med ”vanliga” kompakthusbilar där man ser bakdörrarna från bodelen. Med andra ord är den här plåtisen utrustad med separat garage/packutrymme, precis som en fullstor husbil. I packutrymmet, som är rymligt nog för två cyklar, finns även Trumapannan, el-centralen och gasolflaskan.

En annan detalj som för tankarna till hybrid är dubbla sängplatser, något som är ytterst ovanligt i den här typen av campingfordon. Ovanför sittgruppen finns ett ”sängskåp” som öppnas med nyckel. Lås upp, fäll ned, dra ut och avslutningsvis applicera en stoppad iläggskiva. På mindre än 20 sekunder har vi skapat en fullstor taksäng. Exemplariskt om det visar sig att fler än två resenärer närvarar under nattetid.

Globe-Traveller Pathfinder Z: För globalt resande
Ovanför sittgruppen finns ett praktiskt sängskåp.

Stoppningen i den bältade soffan (delskinnklädsel) är hård och fast. Intill ena sittplatsen finns 230-, 12V- och usb-uttag (detta finns även längst bak intill huvudänden vid ena singelbädden).

En smula trång är passagen mellan köket och sängarna – samtidigt får vi inte glömma bort att det är en plåtis. I köket finns golvplacerad kompressorkyl och robusta överskåp vars luckor har exemplariska gasfjädrar som håller dem på plats i uppfällt läge.

I hygienutrymmet finns en Turbo-Vent i taket och duschmöjlighet. Längst bak två singelbäddar. Under ena fotänden en garderob med galgstång, under den andra singelbädden kommer man åt viss packning från garaget.

Globe-Traveller Pathfinder Z: För globalt resande
Bra arbetsyta och kompressorkyl. Duschmöjlighet i toalettutrymmet.

Värmen ombesörjs av dieselvärmare från Truma. Enligt generalimportören Solhem Husbil AB i Bålsta är det här en plåtis som är byggd för det bistra klimat som Norden har en förmåga att erbjuda. Byggkonstruktionen är träfri och i dubbelgolvet finns vattentankarna som håller sig rätt tempererade via spillvärmen från Truma-kanalerna. 

Sammanfattningsvis är Globe-Traveller Pathfinder Z Bike en plåtishybrid som utan tvekan tar plats i top-of-the-line-segmentet. Det är en ombonad och modern stadshusbil  med egenskaper som passar för långväga äventyr.

Globe-Traveller Pathfinder Z: För globalt resande
Rulla till toppen