Hymer B-Class Masterline 790 är inte som alla andra husbilar. Det märker vi omgående när vi ska kliva in i bodelen. Här öppnar man inte med nyckel, utan lägger istället en nyckelsändare mot dörrlåset som på finare hotell.
I hytten har MB Sprinter kommit långt, för att inte säga extremt långt. I varje fall för att vara inom husbilsindustrin. Personbilskänslan är påtaglig och här får Fiat Ducato något att bita i.
Inte heller här stoppar man nyckeln i något lås, utan du lägger den bara tillgänglig i exempelvis ett flaskfack och trycker på start-knappen. När motorn är igång petar vi via ett blinkersliknande reglage vid rattens högra sida i D för drive – och far iväg.


Sikten är mycket bra, inte bara genom den stora framrutan utan även åt sidorna. Den nedre tvådelade backspegeln kommer väl till pass när vi inte har hundra procent sikt åt höger vid en påfart. Bra där! Växellådan fungerar lika behagligt som att skära i smör med en varm, vass kniv. Såväl sidvind- som avståndsassistans och elektrisk handbroms finns.
En sak grämer mig, och det är att decibelmätaren ligger kvar i en väska på kontoret. Det hade varit intressant att se resultatet, för det här är nog den tystaste husbil vi någonsin har rattat.


Nu är det inte bara de förnämliga funktionerna bakom ratten som förför.
Exteriört har den silverlackerade 790:an en ny 3D-front i glasfiber som ger husbilen ett mer dynamiskt, elegant och sportigt utseende. Chassit är Hymers egna SLC med slät undersida.
Vattentankarna är integrerade i chassit, vilket innebär att tyngdpunkten har sänkts och körstabiliteten förbättrats. Lastutrymmet i dubbelgolvet är för övrigt genomgående.
Inte heller på insidan har Hymer sparat på krutet. Dubbelsängen är 156 centimeter bred och kan justeras på höjden. För fullvuxna finns ett bra tillval, då extra lång säng kan beställas.
Hymer har arbetat efter att skapa en linjär möbel-design med en stor portion hemmakänsla – vilket märks tydligt. Jobbat hårt har de även gjort med belysningen, som de har delat in i fyra olika zoner: golv, tak, panel samt punktbelysning, och resultatet är furstligt.

Det går att välja mellan tre olika sorters kök. I vårt testobjekt blev det ett med induktionshäll och köks-bänk av kompositmaterial. Mitt emot ses Dometics nya kyl/frys som är öppningsbar från båda håll samt gasolgrill. Dörrarna till duschen har riktigt glas och toalettstolen är av keramik.
Källarutrymmet i golvet är uppvärmt. Till höger vid entrén kan man antingen välja bred extrasits eller som i detta fall en möbelmodul med lådor. Utdragbara lådor finns även under den bältade soffan, under dubbelsängen och bredvid kylskåpet. De sistnämnda är två till antalet och har funktionell trådkorgslik-nande utformning.

Tv finns i både samvarodelen (under nackstödet) och i sovrummet. Samtliga överskåp har soft close-funktion. Det finns både en el-fläkt och en Truma Aventa (klimatanläggning) i taket. Praktiskt är det runda och plastbesparande bordet vid sittgruppen. Dra i bordet och en iläggsskiva ploppar upp i dess mitt (bordet påminner då om en hockeyrink). I sittgruppen kan du välja mellan vit eller svart klädsel, allt efter eget tycke och smak.
Hur ska vi då summera denna godbit? Jo, B-Class Masterline är vad den heter. För den är verkligen Masterline. Till sist. Den finns i två tappningar: 780 med långbäddar och 790 med kingsizesäng.
