Ni med de grå tinningarnas charm minns troligtvis tiden då campingentusiaster kuskade runt i Europa i en ombyggd och spartanskt inredd VW-buss, Hanomag, Commer eller Peugeot J7.
Det fanns inte många kusar under motorhuven och det gick inte speciellt fort. Gott om utrymme var det ont om, men oj, vilka eskapader vi fick uppleva.
Idag gäller andra bullar. De moderna campingfordonen har växt både på längden, höjden och tvären. Dessutom vill många campare ha samma lyxiga tillvaro som hemma. Det är bling-bling här och lulllull där.
Lyckligtvis finns det undantag.
Sunlight Cliff 540 är ett av dem. Det är en kort liten plåtis som påminner om hur det var förr i tiden – fast i modern tappning – och det till ett ytterst modest pris.
Naturligtvis har en del av det goda som kan appliceras på en husbil lämnats utanför protokollet. Men vem bryr sig? I gengäld gläds vi när broschyren visar priset. Hoppla! I naket tillstånd, utan någon som helst extrautrustning startar Cliff 540 på 456 000 kronor.
Exemplaret vi satte tänderna i passerade i och för sig halvmiljonen riksdaler med några futtiga tusenlappar.
Men då fick vi med en hel del på kuppen: ac i bilen, airbag på passagerarsidan, elektriska uppvärmda backspeglar, farthållare/tempomat, radioförberedelse inkluderat högtalare och takantenn, höjdjusterbart passagerarsäte, dubbla kaptensstolar, ratt och växelspaksknopp i läderutförande, instrumentbräda med kromringar, instrumentpanel med applikationer (Techno-Trim), LED-varselljus, strålkastare med svart ram samt kylargrill i blanksvart utseende.
Vi inleder provkörningen på hormonstinna E4:an. I ärlighetens namn trivs vi allra bäst bakom ratten när det blir som allra krångligast.
Att köra en husbil rakt igenom Stockholm är inget vi rekommenderar, men med Cliff 540 raderas alla problem. Med dess ringa längd rullar vi lätt och ledigt mitt bland alla hetsiga bilister på Sveavägen. Ingen tycks notera att vi har tagit ett hus på hjul till huvudstadens mest centrala delar.
Nästa utmaning blir den smala och krokiga vägen som leder till det färggranna fotostoppet. Skriver ett stort plus i protokollet och tillägger timmen senare samma betygsättning när vi drar åt handbromsen efter att ha placerat fordonet innanför de vitmålade strecken vid en parkering i ett köpcentrum. I hytten noterar vi att de behövliga förkortningarna ABS, ASR och ESP är med på resan, likaså Hill Holder.
Hur är det då med själva boendet? Inte så illa, faktiskt!
I varje fall inte med tanke på att bilen bara mäter 541 centimeter. Här finns stuvutrymme ovanför hytten, en mängd överskåp, två luckor i golvet, garderob (som i och för sig bara är 20 centimeter bred men samtidigt 95 centimeter hög) och gott om plats under den tvärställda dubbelsängen allra längst bak.
Toalettutrymmet är bra utrustat med diverse praktiska detaljer. Vidare löper läslamporna på skena för bästa möjliga ljusbild medan säkringsdosan sitter lättillgänglig under soffan.
I köket finns kompressorkyl, utfällbar skärbräda och två brännare. Tre takfönster och fyra öppningsbara fönster samt myggnät vid skjutdörren ombesörjer god ventilation.
Slutbetyget blir – ett prima fordon för dig som premierar resandet mer än lyx och överdrivet gott om plats.