Sunlight Cliff 540 är en av de minsta plåtisarna på marknaden.
I campingtidernas begynnelse var resan själva äventyret. Att vistas ute i skog och mark var behövligt både för kropp och själ. Då var campingfordonen små och behändiga – precis som vårt testobjekt Sunlight Cliff 540.
Ni med de grå tinningarnas charm minns troligtvis tiden då campingentusiaster kuskade runt i Europa i en ombyggd och spartanskt inredd VW-buss, Hanomag, Commer eller Peugeot J7.
Det fanns inte många kusar under motorhuven och det gick inte speciellt fort. Gott om utrymme var det ont om, men oj, vilka eskapader vi fick uppleva.
Idag gäller andra bullar. De moderna campingfordonen har växt både på längden, höjden och tvären. Dessutom vill många campare ha samma lyxiga tillvaro som hemma. Det är bling-bling här och lulllull där.
Praktiskt med ett utfällbart bord i sittgruppen. Det ger god bordsyta även till personen i passagerarsätet.
Lyckligtvis finns det undantag.
Sunlight Cliff 540 är ett av dem. Det är en kort liten plåtis som påminner om hur det var förr i tiden – fast i modern tappning – och det till ett ytterst modest pris.
Naturligtvis har en del av det goda som kan appliceras på en husbil lämnats utanför protokollet. Men vem bryr sig? I gengäld gläds vi när broschyren visar priset. Hoppla! I naket tillstånd, utan någon som helst extrautrustning startar Cliff 540 på 456 000 kronor.
Exemplaret vi satte tänderna i passerade i och för sig halvmiljonen riksdaler med några futtiga tusenlappar.
Men då fick vi med en hel del på kuppen: ac i bilen, airbag på passagerarsidan, elektriska uppvärmda backspeglar, farthållare/tempomat, radioförberedelse inkluderat högtalare och takantenn, höjdjusterbart passagerarsäte, dubbla kaptensstolar, ratt och växelspaksknopp i läderutförande, instrumentbräda med kromringar, instrumentpanel med applikationer (Techno-Trim), LED-varselljus, strålkastare med svart ram samt kylargrill i blanksvart utseende.
För att få bättre utrymme i bodelen har kompressorkylen på 65 liter tagit plats direkt i anknytning till skjutdörren.
Vi inleder provkörningen på hormonstinna E4:an. I ärlighetens namn trivs vi allra bäst bakom ratten när det blir som allra krångligast.
Att köra en husbil rakt igenom Stockholm är inget vi rekommenderar, men med Cliff 540 raderas alla problem. Med dess ringa längd rullar vi lätt och ledigt mitt bland alla hetsiga bilister på Sveavägen. Ingen tycks notera att vi har tagit ett hus på hjul till huvudstadens mest centrala delar.
Det finns gott om packutrymme för skrymmande persedlar och än bättre blir det när sängbotten lyfts bort.
Nästa utmaning blir den smala och krokiga vägen som leder till det färggranna fotostoppet. Skriver ett stort plus i protokollet och tillägger timmen senare samma betygsättning när vi drar åt handbromsen efter att ha placerat fordonet innanför de vitmålade strecken vid en parkering i ett köpcentrum. I hytten noterar vi att de behövliga förkortningarna ABS, ASR och ESP är med på resan, likaså Hill Holder.
Hur är det då med själva boendet? Inte så illa, faktiskt!
I varje fall inte med tanke på att bilen bara mäter 541 centimeter. Här finns stuvutrymme ovanför hytten, en mängd överskåp, två luckor i golvet, garderob (som i och för sig bara är 20 centimeter bred men samtidigt 95 centimeter hög) och gott om plats under den tvärställda dubbelsängen allra längst bak.
Toalettutrymmet är bra utrustat med diverse praktiska detaljer. Vidare löper läslamporna på skena för bästa möjliga ljusbild medan säkringsdosan sitter lättillgänglig under soffan.
I köket finns kompressorkyl, utfällbar skärbräda och två brännare. Tre takfönster och fyra öppningsbara fönster samt myggnät vid skjutdörren ombesörjer god ventilation.
Slutbetyget blir – ett prima fordon för dig som premierar resandet mer än lyx och överdrivet gott om plats.
Hur får man en minihusvagn att bli rymlig nog för två personer? Jo, man trollar bort sängen som LMC på ett mycket smart sätt har gjort på modellen Style 400 F.
När man nämner ordet helintegrerad ser de allra flesta en stor och svulstig husbil med en sjusiffrig prislapp framför sig. Knappast modeller som kan vara med och utmana de potentiella kunderna som är ute efter ett kompakt fordon i sexmetersklassen. Men det finns undantag – som exempelvis Knaus VAN I 550 MF.
Ung, snygg och modemedveten. Alla goda ting är tre och det råder inga som helst tvivel om att detta står för den italienska husbilstillverkaren McLouis. Det gäller dock att vara först till kvarn. Deras fordon tycks nämligen gå åt som smör i solsken.
Är du måhända ute efter en typ av husvagn som inte är som alla andra? Då bör du kika på Hobbys nya och minst sagt unika Maxia 660 WQM.
Det har blivit mer inne än någonsin att campa med ett litet fordon, och det gäller såväl husbilar som husvagnar. Weinsberg CaraOne 390 PUH är en nätt och behändig vagn att dra, samtidigt som den är förvånansvärt rymlig invändigt.
Vill ni ha en semester som är fylld med glädje, äventyr och komfort de kommande åren? Önskar ni dessutom vara klimatsmarta och väljer bort charterresor till stora hotellkomplex med såväl vattenland som Bamseklubb? Då är det läge att tala i husvagnstermer.
Husbilar har många uppskattade egenskaper. Frihet och flexibilitet hör dit, men med begränsningar. Att exempelvis köra ut på en fuktig gräsmatta kan betyda behov av bärgning!
Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.