
Under en längre tid har de flesta husbilstillverkarna fokuserat på att göra boendet så behagligt och lyxigt det bara går.
Det senaste året har det emellertid allt mer handlat om att resan i sig och körglädjen ska optimeras. Fullvuxna husbilar har bantats på bredden, plåtisarna har vuxit till sig och allt fler har erbjudit sina kunder möjligheten att frångå Fiat Ducato och istället även, få fordonet i premiumsegmentet, och det via MB-Sprinter chassi.
Bara den sistnämndas automatlåda är som att jämföra äpplen med päron, jämfört med italienarens forna motsvarighet. Nu bör det emellertid tilläggas att Fiat Ducato numera har en sprillans ny automat och den något omoderna robotiserade lådan är således ett minne blott.


Nu har Knaus varken drivlina från Fiat eller Mercedes på sin serie Van TI Plus – utan MAN – vilket är ytterst ovanligt i den här storlekstypen av husbilar.
MAN TGE kom till Sverige våren 2018, efter att ha haft en storstilad pressvisning vid IAA-mässan i tyska Hannover två år tidigare. Chassit samproduceras tillsammans med VW Crafter i en ny fabrik i Polen.
I grundutförande gäller framhjulsdrift och en manuell sexväxlad låda. Vi har emellertid en fyrhjulsdriven modell till förfogande med en 177-hästarsmotor under huven. Till skillnad från ”originalet” har vi dessutom en åttastegad automatlåda.
Och det är bara början. För sällan eller aldrig har vi provkört en husbil som är så ”personbilsutrustad” som denna. Vissa av komponenterna tillhör grundutrustningen, andra detaljer tillkom via tillvalslistan.
En fyrhjulsdriven husbil tillhör inte vanligheterna. Men tänk vad exemplarisk den kommer att bli på svårframkomliga vintervägar i fjällvärlden.
Bakom ratten sitter vi inte bara skönt. Motorljudet är så diskret att vi knappt hör att ”hästarna” är på språng. När det gäller den åttastegade automatlådan så fungerar den likt en varm kniv i smör. Du varken känner när den växlar upp eller ned. Allt är lika mjukt och behagligt som i en premiumpersonbil.


Andra tekniska liknelser med vardagsfordon är antalet säkerhetskomponenter som denna husbil är utrustad med. Tänker närmast på start/stopp-system, multikollisionsbroms, ”rinnande” blinkersbelysning bak, trötthetsvarnare, regnsensor, fartbegränsare, farthållare och nödbromsassistans. Självklart finns backkamera, navigator, ESP och Hill Holder också.
Det mesta går att styra med hjälp av multifunktionsratten. Det bör emellertid tilläggas att överhänget är tämligen långt. Hur bilen ter sig med last där bak, ja det har vi dessvärre inget svar på.
Om själva ”bilen” är tummen upp – hur står det då till med boendekomforten? Helt klart är det en husbil för ett par. Det finns nämligen bara två platser för nattbruk (höga långbäddar). En populär planlösning som gör att fordonet per automatik är försedd med ett garage. Just detta exemplar har dessutom lastluckor på båda sidorna och isolerat garagegolv.
Sängarna är för övrigt försedda med högkvalitativa EvoPore-komfortmadrasser. När vi talar komfort kommer vi oundvikligt in på Aldes vattenburna värmesystem. Det är i och för sig ett tillval. Men håll med om att Alde och fyrhjulsdrift är en svårslagen vinterkombination?
Till sist. Det finns även ett syskon till 650 MEG. Modellen heter 700 LF. Den är halvmetern längre och är försedd med stor samvaroavdelning och fransk säng.
