Malibu är inget instegsmärke i ordets rätta bemärkelse, utan Carthagos motsvarighet för förstagångsköparna.
Att kalla Malibu för ett instegsmärke är både rätt och fel. Det är inte en ordinär husbil som lockar förstagångsköparna med ett bra pris. Nej, här handlar det om fokus på kvalitet eftersom Malibu är Carthagos instegsmärke.
2013 lanserades Malibu med plåtisar. Två år senare kom deras halv- och helintegrerade modeller ut på marknaden. Känns det måhända en smula ängsligt att visa intresse för ett så pass ungt varumärke?
Det finns ingen anledning till oro, ty bakom varje Malibu ligger ett varumärke som är starkt förknippat med premiumkvalitet – Carthago. Det står till och med tydligt "Malibu – a company of Carthago" på karossidorna.
Totalt finns det 15 fullvuxna Malibuhusbilar som är fördelade på åtta hel- och sju halvintegrerade modeller.
Vi har kikat på en förhållandevis liten husbil (I 460 LE med höga långbäddar) som endast mäter 725 centimeter. Samtidigt bör det poängteras att det inte byggs några stora Malibu över huvud taget, utan alla ryms inom 665–750 centimeter.
Att Malibu har Carthago som storasyskon syns omedelbart och det gäller inte enbart utvändigt utan även på insidan. Liknelserna är slående och mer påtagliga än det som skiljer dem åt. Malibus fordonspark byggs emellertid inte bara i Tyskland, utan även på Carthagos fabrik i Slovenien.
Vad är det då för typ av fordon? Vi pratade inledningsvis om ett instegsfordon, fast inte i samma bemärkelse som exempelvis Rimor, Sunlight eller Sun Living. Nej, Malibu är premium light alternativt ett husbilsmärke som tillhör toppskiktet i mellanklassegmentet. Vad är det då vi tycker extra mycket om? Jo, en hel del!
Insteget till hytten är lågt. Därmed blir det enkelt även för de något "skruttiga" att ta sig in och ut fordonet. Den framåtlutade instrumentbrädan gör att föraren ser körbanan efter bara 2,77 meter (bäst i klassen enligt tester i tyska tidningar). Bakom ratten noterar vi ESP, ASR, Hill Holder, Hill Descent, Traction +, elektronisk startspärr och en multifunktionshållare.
Karossen är träfri och isolerad med RTM-skum i tak, golv och sidoväggar. Taket och golvet är glasfiberarmerat medan lastluckorna har dubbla tätningar.
Dubbelgolvet är lite av Carthagos signum och detta system har även överförts till Malibus hel- och halvintegrerade modeller. Det innebär ett enormt, uppvärmt och genomgående lastutrymme. Det finns även stort garage och en djup interiör förvaring (39 centimeter) som allmänt kallas för källare.
Smarta och funktionella boendelösningar finns det gott om. Garderoberna är exempelvis nedsänkta i dubbelgolvet och är enkelt åtkomliga via en uppfällbar konstruktion av långbäddarnas fotände (se foto). Trappan till de höga långbäddarna är utdragbar.
På tal om säng är utrymmet i den nedsänkbara taksängen väl tilltaget (195 x 160 centimeter). Gott om plats är det även i en extra garderob (120 x 46 x 50 centimeter, hänghöjd/bredd/djup). I den finns också hyllor.
Ibland är det enkla det mest geniala. Som i köket där vi noterar en enkel men synnerligen intelligent lösning. Tack vare ett väggfäste kan den delade diskhoövertäckningen även användas som skärbräda.
I hygienutrymmet registrerar vi att det runda duschgolvet har två separata avlopp. Det gör att duschen kan användas oberoende av husbilens lutning. Vidare är sittgruppen mycket bekväm. Vi får bra svankstöd och gläds samtidigt åt att bordet är justerbart i 360 grader med hjälp av en fotpedal.
Att det här är en husbil där fokus har lagts på kvalitet är uppenbart. När Carthago gör något gör de det ordentligt!
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.