Sunlight T67: Redo för solsemestern

Publicerad: 2020-06-15   Uppdaterad: 2023-04-18

Sunlight har sedan begynnelsen varit under Dethleffs vingar och som bekant ingår de i sin tur i den mäktiga koncernen Erwin Hymer Group. Med andra ord – ett varumärke att lita på till en billig penning.

Sunlight T67: Redo för solsemestern
T67 har ett väl fungerande vinkelkök.

Får nästan en chock när vi först kikar i broschyren. Ett grundpris på 588 000 kronor? Det måste väl ändå vara fel? Både ja och nej, blir svaret. I ärlighetens namn är faktiskt grundpriset så lågt som ovan. 

Men då får du inte mycket till husbil. Det är först när T67 utrustas med ett paket som kallas Master (detta är inkluderat i det nya grundpriset i faktarutan) som bilen kommer att bli användbar, i alla fall med svenska ögon sett. 

Utan paketet, ja då får ni bara krockkudde på förarsidan samtidigt som ni blir utan isolerad spillvattentank, dubbla lastluckor, golvvärme, nedfällbar taksäng, panoramafönstret i hytten och en hel radda med annat smått och gott. 

Sedan kan det nog också vara värt att lägga till 11 400 kronor för att få 20 kusar ytterligare under motorhuven. Om vi stannar kvar i förarmiljön för en stund kan vi berätta att förkortningarna ABS, EBD, ASR och ESP är på plats, liksom assistanshjälpen Hill Holder. Hållare för surfplatta noteras och likaså usb-uttag. En annan detalj, om än en estisk sådan, är att hyttstolarna har likadan klädsel (grå/svart/vit) som sittgruppen – stiligt! 

Sittgruppen är inte alls så tokig och den dryga metern breda soffan intill entrén är ett plus i kanten. Samtliga överskåp har integrerad LED-belysning och soft close. Med andra ord gäller det sistnämnda inte bara köksskåpen. De känns även stadiga med sina kraftiga gångjärn.

Sunlight T67: Redo för solsemestern
Avdelningen för nattbruk har lösningen sängbreddare – singelbäddarna kan bli till en dubbelsäng.

Flyttar vi bakåt en avdelning hamnar vi i ett litet vinkelkök. Inget extravagant, utan mest funktionsdugligt. Det vi kanske mest reagerar på är det enorma skafferiet, vars djup på 80 centimeter troligtvis aldrig kommer att utnyttjas maximalt.

Hygienutrymmet är emellertid smart med stort S. En liten flärp gör att man kan vika undan hand-
fatsmodulen och trolla fram en duschkabin på 80 x 65 centimeter.

En annan intelligent lösning som går minst lika snabbt är förvandlingen av två singelbäddar till en fordonsbred dubbelsäng. Okej, ni måste lägga dit en bit extra skummadrass också. Men vips, så har ni en bäddplats med det imponerande måttet 210 x 210 centimeter. Dessutom finns det en nedfällbar taksäng ovanför sittgruppen.

Sunlight T67: Redo för solsemestern
Samvaroavdelningen – husbilens hjärta, och här är den inte så pjåkig.

Den har för övrigt också soft close, eller vad man ska kalla det. Hur som helst åkte den upp av sig själv den sista halvmetern, utan att vi behövde hjälpa till. 

Tillbaka till sängarna i akterpartiet. Under den ena singelbäddens fotände finns ett stort stuvutrymme, under den andra en garderob. Samtliga madrasser i fordonet är kvalsterfria. 

Läslamporna i denna avdelning har också integrerats med laddningsuttag för usb. Här finns även en takventil som tillsammans med fordonets fyra takluckor och en handfull fönster ombesörjer god luftgenomströmning.

Sunlight T67: Redo för solsemestern
Toalettutrymmet är smart…då en duschkabin kan trollas fram.

Utvändigt är husbilen utrustad med både markis och cykelhållare. Dessutom med ett lastutrymme som heter duga. Lastluckor har vi på båda sidorna, vilket är synnerligen praktiskt. 

De är dock olika stora (105 x 90 respektive 65 x 90 centimeter).

Inne i det uppvärmda ”garaget” noterar vi ramsänkning, halkskyddsmatta, belysning, användbara prylfack och ett antal surrningsöglor som håller persedlarna på plats under färd. Sunlight T67 tycks vara redo för sommarsemestern, är ni?

Sunlight T67: Redo för solsemestern
I garaget finner vi gott om plats och en mängd finnesser. HÖGER: Femte sätet vid entrén är dryga metern brett.
Sunlight T67: Redo för solsemestern
Rulla till toppen