Visst är det svårt att tro att den här husbilen är under sju meter lång?
Är det möjligt att få en husbil i sjumetersklassen att kännas som om den vore två meter längre? Jodå, det går. Kolla gärna in Pilote P696D och se vilket underverk fransmännen har åstadkommit med tämligen små medel.
Pacific finns i två olika halvintegrerade serier om vardera tio fordon. Det som skiljer dem åt är att plusseriens husbilar är utrustade med nedfällbar taksäng.
Nio av de tio modellerna har även en fast monterad säng, men inte vårt testobjekt P696D – som för övrigt visar sig vara en modellnyhet för kollektionsåret 2020.
En husbil som endast mäter 699 centimeter i strumplästen anses med dagens mått vara en liten rackare. Men egentligen behöver kanske fordonet inte vara längre än så. I varje fall inte om man får konstruktörerna att tänka utanför boxen. Ett gyllene exempel är just denna husbil.
Det är inte svårt att förstå att besökare på mässor runt om i Europa närapå har gjort vågen för dess planlösning där den enda fasta sängen är en nedfällbar takbädd. Och det är där vi har svaret på varför modellen känns så mycket större än vad den egentligen är.
En smula uppseendeväckande? En aha-upplevelse? Jodå, den här husbilen är både och, samt lite till. Att beskriva golvytan som ett dansgolv är en överdrift, men helt klart är boendedelen "luftigare" än i merparten av konkurrenterna på marknaden – oavsett storlek på husbil.
Allra längst bak finns ett högt och smalt garage som vid en första anblick ser ut att vara ämnat för cyklar. Nu visar det sig att vårt testobjekt redan är utrustat med cykelhållare (tillval), men vore det inte det hade man med enkelhet kunna baxa in både en och två hojar i lastutrymmet.
På insidan av husbilens akterparti finns ett fordonsbrett hygienutrymme som närmast för tankarna till en spa-anläggning som inkluderar merparten av alla de detaljer man kan tänkas önska sig. I den här avdelningen hyser även garderob och linneförråd in sig – och inte heller de ser ut som något annat på husbilsmarknaden (se bild). Kan man kalla det för fransk finess månde?
Träkänslan är både härlig och uppenbar. Framför allt i köket far tankarna iväg till en timmerstuga med snickarglädje, fast i ultramodern tappning. Naturligtvis finns soft-close, kryddhylla och stort kylskåp. Hemtrevligt är bara förnamnet!
Inte blir det sämre när vi slår oss ned i sittgruppen som är av modell face-to-face. Skinnklädseln ger en luxuös feeling, även om den visar sig vara imitation.
Bordet är förlängningsbart, det är gott om plats och komforten är bättre än bra. Faktiskt så pass förträfflig att man inte behöver sitta i de förstklassiga hyttstolarna under kvällstid.
Det är i och för sig en smaksak, men vi är nog inte ensamma om att tycka att man spenderar tillräckligt lång tid i dem ändå, när man sitter i dem under färd. En annan fin sak är att taksängen ovanför sittgruppen styrs elektriskt.
Hur sammanfattar vi då Pilote P696D?
Jo, det är en unik husbil vars inre mått nästan är större än dess yttre motsvarighet – i alla fall känns detså.Tillhör man inte klientelet medelsvensson och vågar sticka ut från mängden, bör den här husbilen finnas med på listan över framtida prospekt.
Hur får man en minihusvagn att bli rymlig nog för två personer? Jo, man trollar bort sängen som LMC på ett mycket smart sätt har gjort på modellen Style 400 F.
När man nämner ordet helintegrerad ser de allra flesta en stor och svulstig husbil med en sjusiffrig prislapp framför sig. Knappast modeller som kan vara med och utmana de potentiella kunderna som är ute efter ett kompakt fordon i sexmetersklassen. Men det finns undantag – som exempelvis Knaus VAN I 550 MF.
Ung, snygg och modemedveten. Alla goda ting är tre och det råder inga som helst tvivel om att detta står för den italienska husbilstillverkaren McLouis. Det gäller dock att vara först till kvarn. Deras fordon tycks nämligen gå åt som smör i solsken.
Är du måhända ute efter en typ av husvagn som inte är som alla andra? Då bör du kika på Hobbys nya och minst sagt unika Maxia 660 WQM.
Det har blivit mer inne än någonsin att campa med ett litet fordon, och det gäller såväl husbilar som husvagnar. Weinsberg CaraOne 390 PUH är en nätt och behändig vagn att dra, samtidigt som den är förvånansvärt rymlig invändigt.
Vill ni ha en semester som är fylld med glädje, äventyr och komfort de kommande åren? Önskar ni dessutom vara klimatsmarta och väljer bort charterresor till stora hotellkomplex med såväl vattenland som Bamseklubb? Då är det läge att tala i husvagnstermer.
Husbilar har många uppskattade egenskaper. Frihet och flexibilitet hör dit, men med begränsningar. Att exempelvis köra ut på en fuktig gräsmatta kan betyda behov av bärgning!
Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.