Niesmann Flair 920 EK: Extravagant tiopoängare

Publicerad: 2020-10-15   Uppdaterad: 2023-04-18

Vad händer om man mixar högsta kvalitet med elegant, modern design och all extra lyx? Troligtvis blir svaret Niesmann+Bischoff Flair 920 EK.

Om ni någon gång har letat efter restresor på exempelvis Ving eller Apollo till Maldiverna eller någon paradisö i Karibien har ni troligtvis också sprungit på en prislapp som i det närmaste kan beskrivas som avskräckande. Hur kan en tiodagarsresa för bara två personer kosta ett sexsiffrigt belopp?

Kikar man vidare på researrangörens bilder får man bättre förståelse för prisbilden. Det har inte sparats in på någonting. Det är champagnefrukostar och nivån på hotellets faciliteter är inte bara fulländad, den
håller världsklass. I köket arbetar prisbelönta kockar och i paketet ingår i det närmaste en egen massör och butler.

Niesmann Flair 920 EK: Extravagant tiopoängare
Ja, vad ska man säga? Trivs man inte här, ja då blir det svårt att trivas någonstans!

I vår värld kan man fundera på om en husbil verkligen behöver kosta närmare tre miljoner kronor? Svaret är tvetydigt, beroende på vem du frågar.

Är man stadd vid kassa och vill vara campingkungen, ja då har vi full förståelse för den som väljer exempelvis Concorde, Morelo eller som i detta fall en Niesmann+Bischoff. Den vanligaste förklaringen vi får angående den här typen av Linermodeller är att priset inte tycks ha någon markant betydelse.

Niesmann Flair 920 EK: Extravagant tiopoängare
Även köksavdelningen är extremt exklusiv.
Niesmann Flair 920 EK: Extravagant tiopoängare
Spritkök är en sak, ett elegant vinskåp är något annat.

Att vårt testobjekt är uppgraderat med så mycket lyx man kan finna och att priset stegrade med lite drygt 700 000 kronor gör inte saken mer svårförstådd. Den praktfulla husbilen står klart och tydligt för något som kunden eftersträvar, nämligen att uppfylla drömmar.

Hur är det då att ratta den här typen av fordon? I ärlighetens namn är det lite mer tungan rätt i mun, jämfört med en normalstor husbil. Framför allt på kurviga vägar. Sex tunga ton skjuter gärna på och vill framåt, fast vägen svänger. Det är givetvis inget stort problem, bara lite annorlunda mot vad man kanske är van vid.

Generellt skulle vi kunna skriva en egen tidningsutgåva om all utrustning som finns i detta fordon. Men en Flair 920 EK är ett så majestätiskt exemplar att vi önskar rekommendera potentiella intressenter att bege sig till närmaste Forsbergs Fritidscenter för att stifta bekantskap med den live. Känna lite, klämma lite och bli förförd.

Niesmann Flair 920 EK: Extravagant tiopoängare
En spa-avdelning är kanske att ta i, men det är inte långt från.
Niesmann Flair 920 EK: Extravagant tiopoängare
Höga långbäddar kommer också att tas emot med stora famnen.

Istället tar vi upp något som de själva prioriterar högt – säkerheten. Efter flera års utveckling och tätt förekommande krocktester har Niesmann+Bischoff revolutionerat säkerhetsstandarden för fordon som kategoriseras som premium/liner.

Både förarplatsen och passagerarplatserna är utrustade med krockkuddar. Mellan motorrummet och förarhytten finns dessutom en stabil torpedvägg. Stolsunderredet har förstärkts med två hakar som håller stolen på plats vid en eventuell kollision, samtidigt som bältena stramar åt och ”fångar upp” förare och passagerare på bråkdelen av en sekund.

Flair har även utrustats med elektronisk sladdparering som är noggrant utprovad tillsammans med luftfjädringen. Även Pedal Release System är på sin plats för att skydda benen vid en trafikolycka. I detta fall fälls pedalerna automatisk framåt.

Finns möjligheten för er att prova på, tag chansen! Inte att krocka förstås, utan att stifta bekantskap med något utöver det vanliga i husbilsbranschen. För i den kategorin ingår utan tvekan Flair 920 EK.

Niesmann Flair 920 EK: Extravagant tiopoängare
Rulla till toppen