CI Magis Plus 65 XT: Snyggast i klassen

Publicerad: 2020-12-09   Uppdaterad: 2023-04-18

Caravan International, eller CI som det benämns i var mans mun, är ett varumärke som präglas av italiensk design när den är som allra bäst. Vi har kikat närmare på den halvintegrerade modellen Magis Plus 65 XT.

CI Magis Plus 65 XT: Snyggast i klassen
Kan fås med antingen Fiat eller Ford som drivlina.

CI byggs i regionen Toscana och de ingår i den gigantiska, franska koncernen Trigano. Även om varumärket inte tillhör det mest välkända eller det mest omtalade på den svenska marknaden spelar de helt klart i en hög division med drygt 35 års erfarenhet av husbilsbyggande.

Deras flotta består av fyra olika serier. Plåtisarna heter Kyros och finns med en handfull olika planlösningar. Riviera består av en trio halv-integrerade modeller. Det är emellertid Elliot och Magis Plus som står för merparten av försäljningen då dessa omfattas av i runda tal 20 olika modeller vardera, fördelat på alkov, halv- och helintegrerade husbilar. 

När det gäller de två sistnämnda serierna kan kunden välja om Fiat eller Ford önskas som drivlina. I vårt fall blev det Fiat med 140 hästkrafter.

CI Magis Plus 65 XT: Snyggast i klassen
Avdelningen för nattbruk är värdig en liner.
CI Magis Plus 65 XT: Snyggast i klassen
Smarta, utdragbara lådor i skafferiet.

Samma modell fast med Fords motor hade i gengäld inneburit ytterligare 30 hästkrafter och, hör och häpna, en prissänkning 35 000 kronor.

Prisskillnaden mellan de två olika fordonstillverkarna är också märkbar när vi tittar till tillvalslistan. Önskas exempelvis automat kostar det 47 300 kronor extra med Fiat och inte ens hälften hos Ford. Likadant är det om man önskar ”väga upp” fordonet till över fyra ton – det vill säga lite drygt dubbelt så dyrt med Fiat. 

Men nog om kronor och ören.  

Att CI präglas av italiensk hantverksanda och modern design råder det inga tvivel om. Även om det i mångt och mycket handlar om personligt tycke och smak vågar vi sticka ut hakan och påstå att få, om ens något annat varumärke, har ett så utpräglat sportigt utseende som CI – och då talar vi naturligtvis om interiören.

Intet ont om exteriören men från utsidan ser husbilen mer eller mindre ut som alla andra. Textilierna har en synnerligen fräsch, ungdomlig ton och när detta kombineras med förnämlig möbeldesign och vackra högblanka skåpluckor framträder samma fingertoppskänsla som man annars bara kan finna i italienska så kallade supersportbilar som exempelvis Maserati och Lamborghini.

CI Magis Plus 65 XT: Snyggast i klassen
Vänner på besök – då trycker man ned taksängen.
CI Magis Plus 65 XT: Snyggast i klassen
Toa och dusch har separat avdelningar – här ses wc.

Snyggast i klassen? Ingen tvekan, fast som vi tidigare nämnde är det en smaksak. Vi tror emellertid att italienarna själva nog skulle ha smugit in ord som perfetto, eller något åt det hållet, när fordonen lämnar produktionsbandet på fabriken. Så iögonfallande ball är den!

Även om vi låter oss förföras av eleganta, integrerade högtalare och tygbeklädda takfönster är som bekant utseendet inte allt. Fast XT 65 visar sig ha några ess i rockärmen och via dem bjuder de även på lite smått och gott inom området användarvänlighet.

Vad sägs om ett litet och praktiskt kök som har skafferi med trådbackar, komfortsoffa i sittgruppen med rejält svankstöd, solpanel (120W), backkamera, lastlucka i golvet, uppvikbar fotände på dubbelsängen (för enkel åtkomst av packning), separata avdelningar för dusch/toa, tjocka madrasser, fem bältade platser, hagelresistent glasfiberbeläggning på karossen, ventilerande väggskåp, toalettutrymme med träkänsla, öppningsbar sidokjol, kylskåp med egen plats för 1,5-liters PET-flaskor, stort garage samt sist men inte minst sky roof för att nämna ett axplock.

Hittar vi något som vi tycker mindre bra om? Jodå, ska vi vara kinkiga är nivåskillnaden till duschen onödigt hög. Avslutningsvis bör det även nämnas att vattenburet värmesystem (Alde) finns att få som tillval för vissa, utvalda modeller.

CI Magis Plus 65 XT: Snyggast i klassen
Rulla till toppen