Är vi måhända helt ute och cyklar när vi drar en parallell mellan aktade och prominenta skådespelare med überlyxiga husbilar? Nja, inte riktigt! Ta bara Mikael Persbrandt som ett exempel. Jodå, det var hans Hymer som prydde omslaget till Husvagn & Campings utgåva 11/2020.
Nu ska vi emellertid inte snöa in på kändisar, eller Hymer heller för den delen. Nej, nu är det Bürstners motsvarighet – Elegance I 910 G – som vi har äran att lära känna.
Första ronden med Bürstners nya flaggskepp sker på väg och vi är först passagerare och kör sedan på egen hand. Färden genererar ett enda stort leende.
Lämnar Tumbo, tar kringel-krokvägar i riktning mot Örebro och sedan de mer hormonstinna E18 och E20 tillbaka igen. Allt går som på räls. Nu bör det också tilläggas att testobjektet har uppgraderats från originalutförandets 143 hästkrafter och manuell låda, till 177 kusar och den niostegade automaten.
Andra punkter vi gillar under resans gång är aktiv bromsassistans, adaptiv farthållare, elektrisk parkeringsbroms, regnsensor, stolsvärme (varför finns inte det i alla husbilar?), backkamera, stop/start-funktion, ypperlig sikt och att ytterbackspeglarna är försedda med vidvinkelglas.
Dessutom visar det sig, när vi kikar i medhavd broschyr, att GPS-kartuppdateringen är gratis de kommande tre åren. Vi tackar och bockar!
När vi kikar in i garageutrymmet noterar vi Thetfords nya, revolutionerande sanitetssystemet iNDUS som bygger på tre ledord – bättre bekvämlighet, enklare hygien och mer frihet. De tre flaskorna (se bild) innehåller kemisk vätska och är automatiskt doserade för den mängd som är behövlig.
Därmed sparas färskvatten genom att gråvattnet återanvänds för att spola i toaletten. Systemet stöds via en app. Enligt till-verkaren kan du som användare av konstruktionen fricampa i genomsnitt en vecka.
Väl inne i själva bodelen handlar Elegance mycket om känsla och ett modernt designspråk. Komfortmässigt är det njutning med stort N och det spelar ingen roll var i husbilen du befinner dig.
Exempelvis har långbäddarna tallriksfjädrar för bästa möjliga bekvämlighet när det vankas horisontellt läge. Den nedfällbara taksängen manövreras med ett knapptryck. I sitt-gruppen gäller face-to-face
och skinnklädsel. Där kan bordsskivan halveras så att passage till och från hytten ska bli så enkel som möjligt.
Köksavdelningen består naturligtvis av ett utdragbart skafferi, en fläkt, en ”riktig” spis med gasolugn samt av Dometics kylskåp som kan öppnas från båda sidor.
Egentligen finns det väl bara en sak som ger huvudbry. Smakar det så kostar det. Är det rimligt att en husbil ska behöva kosta nästan 1 800 000 kronor? Det beror naturligtvis på vem du frågar och vilka behov man har. Som allt annat här i världen får man det man betalar för – och i detta fall är bara det bästa gott nog.