Hymers helintegrerade B-klass Masterline har redan blivit utsatt för vår lupp. Nu är det dags för halv-integrerade B-ML T 780. En modell med en sportig look och ett överflöd av lyx.
En ny generation husbilar växer nu fram. Fiat i all ära när det gäller chassibyggnad, de är trots allt överlägset störst i Europa inom den kategorin.
Men numera, när även Mercedes på allvar gett sig in i leken som chassi- och drivlineleverantör till husbilsbranschen, utökas också komfortnivån med ett pinnhål eller två. Är du inte övertygad? Boka in en provkörning!
Väljer ni att testa just denna husbil, ja då får ni känna på hur smidig automatlådan 9G-Tronic är. Lägg till nyckellös startfunktion, uppvärmd vindruta, stolsvärme, ljusautomatik och ljuddämpning i motorrummet.
Väl ute på vägen kommer ni även att upptäcka dimstrålkastare inkluderat kurvljus, automatisk avbländning, regnsensor och Wet Wiper System med spolarmunstycken integrerade i vindrutetorkarna. Dessutom finns olika hjälpfunktioner i form av filhållnings-, avstånds-, aktiv broms- och sidvindsassistans.
Och säkerhetsförkortningarna ASR (anti-spinn), ESP (antisladd) och EBV (elektronisk bromskraftsfördelning) är givetvis också med på resan. Bilen är för övrigt bakhjulsdriven och har funktionen AdBlue.
Om du som passagerare i hytten önskar ringa, skicka eller ta emot SMS, eller kanske bara lyssna på musik – då styr du bekvämt alla dessa funktioner via den tio tum stora pekskärmen som stöds via Apple Siri och Google språkassistans.
Den är givetvis även utrustad med navigator, backkamera och DAB+-infotainer (som du kan docka din smartphone till via en USB-port).
Karossen är konstruerad med en högteknologisk, hundra procent träfri teknik som tillverkaren kallar PUAL-sandwich (hellimmad utan köldbryggor). Lättviktsgolvet är av glasfiberarmerad plast med XPS-isolering.
Vi kan även avslöja att entrédörren har så kallad stängningshjälp via ett nyckellöst RFID-centrallås. Med all den teknik som Mercedes erbjuder går det inte att missa att husbilarna börjar närma sig personbilsindustrin.
Innan vi går in tittar vi till de yttre förvaringsutrymmena där garaget är utrustat med både dubbla lastskenor, stora lastluckor på båda sidorna samt filtbeklädd golvyta.
Interiört är det också lätt att bli imponerad. Exempelvis skulle man kunna kalla sittgruppen för lounge. Inte för att den är stor. Utan för att komforten är hög var vi än slår oss ned. Bakom soffans ryggdyna finns en dold, elmanövrerad 32-tums tv (22-tums i sovrummet är tillval).
Håller vi oss kvar inom ämnet ljud och bild finns även dvd samt sex högtalare som är fördelade i förarhytten, sittgruppen och avdelningen för nattbruk. Sova som på moln är kanske att ta i, men efter ett "provligg" känner vi att sängarna står för komfort med stort K. Tallriksfjädrar och högkvalitativa flerzons kallskummadrasser är nämligen på sin plats.
Dessutom är de båda singelbäddarna över två meter långa, vilket borde tilltala resliga campingentusiaster. Önskar ni konvertera de båda enkelbäddarna till att bli en bred dubbelsäng går det också bra med hjälp av en extradyna.
Det är inga som helst problem att ösa beröm över detta fordon. Men faktum kvarstår. 1,7 miljoner kronor för en halvintegrerad husbil är en stor summa pengar. Fast nu är Hymer B-ML T 780 inte vilken husbil som helst heller. Det här är så nära personbilsteknik man kan komma just nu och smakar det, så kostar det!
Hög kyl, gasolugn och linneförråd är grannar med varandra.
Båda hygienavdelningarna har taklucka för optimal ventilation.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.