Carthago chic c-line är en premiumserie med stort P. Står det dessutom superior på karossen, ja då har man tillgång till den mest exklusiva varianten som närapå snuddar vid en Liner. Vi har kikat på modellen I 4.9 LE L som har de populära singelbäddarna.
Fantastisk finish och nästan på gränsen till bländande blankt. Man behöver inte vara en Einstein för att förstå att det här är en husbil som tillhör grupperingen top-of-the-line. Ta bara de högglansiga elfenbensfronterna (överskåpen) som ett exempel.
Och då bör det även poängteras att vårt testobjekt går att göra än mer exklusivt, eftersom Mercedes draglina finns som tillval istället för Fiats. Nu visade det sig att vårt testobjekt var uppgraderat till både 160 kusar och automat. Med andra ord har man så att säga gått halva vägen.
Väljer man istället Mercedes i superior-utförandet får man också ett fordon som är 13 centimeter längre än Fiat.
Vi slår oss ned i den långa sidosoffan i den för övrigt generösa sittgruppen. Komforten är förbluffande hög och soffbordet kan vridas 360 grader med hjälp av en fotpedal. Ett praktiskt utrymme med plats för tre eller fyra par skor är integrerat i den ena soffsockeln och bakom ryggen på oss finns en tv som skjuts upp ur ett dolt skåp.
Ett elegant, modernt och närmast "flytande" formspråk gäller i köket. Raka, kantiga linjer? Glöm det. Även här tycks designavdelningen ha fått fritt spelrum – utan att de har glömt bort det funktionella.
Källsorteringskärl finns, ett utdragbart apoteksskåp och ett högt, smalt och platsbesparande kylskåp likaså. Gasolugnen är ett plus i kanten, likaså den nedsänkbara kaffebryggarliften som inkluderar det exklusiva kapselsystemet som bland annat stjärnskådisen George Clooney gjorde tv-reklam för. Ska det vara flott, så ska det!
Även i den sanitära avdelningen lyser kvaliteten med kraftig lampa.
Dörren är massiv och har invändiga gångjärn. Keramisk toalett från Thetford är på sin plats. Spegelskåpet är rymligt och detsamma gäller förvaringsutrymmet under handfatet.
Allra längst bak finns avdelningen för nattbruk, om man inte väljer den 160 centimeter breda taksängen ovanför hytten. De höga singelbäddarna har bäddbreddning, samt sjuzons kallskummadrasser och ett punktelastiskt tallriksfjädringssystem (Carawinx) för högsta möjliga kvalitet i horisontellt läge.
Ställbar huvudände och utdragbar komforttrappa? Jajamänsan, och det finns en tv i sovrummet också.
Hur är det då med förvaring? Som vi skrev inledningsvis är det inte bara utseendet som är på topp. Användarvänligheten håller samma höga nivå.
Vi noterar dubbla garderober i bodelen och ytterligare två under sängarna. Det djupa dubbelgolvet kan i det närmaste beskrivas som en källare. Nyttjandehöjden är nämligen upp till 70 centimeter!
Exteriört finns ett så kallat skotergarage som är 105 cm brett och 120 cm högt. En plats som får belastas med 350 kg.
Naturligtvis går det att skriva spaltmeter om ett fordon som håller högsta möjliga kvalitetsnivå. Samtidigt vill vi understryka att Carthago chic c-line I 4.9 LE L superior är en husbil man inte enbart ska läsa om.
Den är i likhet med de ultrasnygga, italienska muskelsportbilarna – någon gång bör man testa dem.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.
Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.
Visst, det var Schwalbennest (Svalboet) som lanserades allra först av Knaus 1961. Året efter kom Südwind som i allra högsta grad lever vidare som en av de mest ledande modellserierna i husvagnsbranschen – alla varumärken inkluderade.
Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!
Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.
Är verkligen Weinsberg ett instegsmärke? Svaret blir nog både ja och nej, beroende på vem eller vilka man frågar. Pratar vi koncernspråk och syskonen Knaus och Tabbert, blir svaret naturligtvis ja. När Husvagn & Camping kikar på helintegrerade CaraCore 700 MEG lutar det betydligt mer åt ett nej.
Sunlight må vara ett varumärke som prismässigt ingår i kategorin "något billigare". Men när vi sätter tänderna i deras Cliff 600 RT Adventure Edition med pop-up-tak blir vi en smula förvånade. Det har nämligen inte snålats in på en enda pinal.
En trotjänare gör nu en spännande entré på den svenska husvagnsmarknaden – Caravelair. Vi åkte ut till Mobilen Stockholm och satte tänderna i modellen Artica 542.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.