Hobby OnTour 470 UL: Storleken är inte allt

Publicerad: 2021-10-18   Uppdaterad: 2023-04-18

Störst går först och "bigger is better". Det finns massvis med uttryck som anspelar på att ju större saker och ting är, desto bättre är de. Lilla, resevänliga Hobby OnTour 470 UL bevisar i flera fall motsatsen.

Hobby OnTour 470 UL: Storleken är inte allt
470 UL är tillsammans med 470 KMF de största OnTour-modellerna.

Stoppar in huvudet vid entrén, men drar ut knoppen lika snabbt. Har vi klivit in i fel vagn? Är det här verkligen Hobbys enklaste modell?

Studerar försäljningsskylten utanför fordonet på nytt. Jo, det är den OnTour vi skulle kika på hos Forsbergs Fritidscenters anläggning i Linköping. Stiger in i vagnen och upptäcker nu en detalj som skiljer den här modellen från de mer påkostade syskonserierna – frontväggen saknar nämligen både hyllor och fönster.

OnTour är inte bara liten till växten. Det är även Hobbys minsta uppsättning, ty den så kallade instegserien finns endast i fyra olika tappningar: 390 SF (tvärställd dubbelsäng), 460 DL (långbäddar), 470 KMF (barnkammarmodell med tvärställd dubbelsäng och våningssäng) och vårt testobjekt 470 UL (långbäddar).

Hobby OnTour 470 UL: Storleken är inte allt
Minst sagt cosy – fast det är en husvagn som klassificeras som instegsmodell.

Eftersom omfånget är kompakt är också totalvikterna, i modellernas grundutförande, ytterst modesta (1 200–1 350 kg). Med andra ord är OnTour ett bra alternativ för alla som vill ha en lätt och resevänlig vagn som även passar något mindre dragbilar. 

Alla äger inte en svulstig suv, eller har ett körkort med fler behörigheter än bokstaven B.  

Trots att det är en husvagn som med råge klarar av att hålla sig under beloppet – en tredjedels miljon – (och det inkluderar även alla tillval som har gjorts på visad vagn) finns det en hel del godsaker att glädjas över. Exempelvis en-nyckelsystem, stödhjul med kultrycksvåg, dragstångskåpa (gör det lättare att tvätta fronten av taket), stabiliseringskoppling, robusta rangeringshandtag, ventilerade skåp/sängar/sittgrupp, rymlig gasolkoffert och lättåtkomliga stödbensskruvar (såväl bak som fram). 

Hobby OnTour 470 UL: Storleken är inte allt
På toa finns många speglar, handdukskrokar, belysningsknapp på barnvänlig höjd samt ett takfönster.
Hobby OnTour 470 UL: Storleken är inte allt
Stödbensskruvarna är lättåtkomliga både bak och fram.

Även inomhus noterar vi en mängd komponenter och lösningar som förenklar vardagen och höjer njutningen på campingplatsen eller var man nu väljer att slå sig ned. Dit hör bland annat bäddbreddningen som förvandlar två singelbäddar till en vagnsbred dubbelsäng.

I avdelningen för horisontellt nattbruk noterar vi dessutom en byrå och svanhalsliknande läslampor. Här finns också garderoben (86 x 50 x 52 centimeter, höjd/bredd/djup) som har en något ovanlig placering, ovanför fotänden på en av singelbäddarna.

Sittgruppen får också ett stort plus i kanten. En stor U-soffa i en så här kompakt husvagn, wow! Fyra vuxna får plättlätt plats utan att sitta i knät på varandra. Intill soffan, ovanför värmepannan, finns en hörnmöbel där tv:n har sin plats. 

Hobby OnTour 470 UL: Storleken är inte allt
Det är här vi ser att det är en OnTour då frontväggen blir lite ”fattig” utan hyllor och fönster.
I köket noterar vi tre brännare, köksfläkt och funktionen soft close.

Det är inte så att övriga sektioner inte uppnår betyget bra, eller till och med bättre än så. Vi anser bara att ovan nämnda avdelningar är lite vassare än köket och hygienutrymmet. Och sett till hur mycket tid man spenderar i säng/soffa jämfört med på toa och bland kastruller, har man lagt krutet på rätt saker.

Vi väljer att mer eller mindre utelämna det estetiska denna gång. Det börjar kännas lite uttjatat att nämna att Hobby snarare leder den moderna inredningsdesignen än att de följer den. 

Avslutar besöket med att återigen slänga ett getöga på vagnens försäljningsinfo. 20 procents kontantinsats blir 58 998 kronor. Därefter blir kostnaden 1 624 kronor per månad (beräknat på 180 månader och en ränta på 2,95 procent via Wasa Finans). Det har väl till och med den nya, unga generationen husvagnscampare råd med? 

Halleluja!

Hobby OnTour 470 UL: Storleken är inte allt
Rulla till toppen