
Nej, det är ingen plåtis. Det är en halvintegrerad husbilsmodell, fast lika kort och behändig som de ombyggda skåpbilarna. Flera varumärken har tidigare försökt sig på konceptet med ultrasmå ”riktiga” husbilar utan att lyckas. Så varför ska det fungera denna gång?
En anledning skulle kunna vara att den franska husbilstillverkaren Chausson sällan gör som alla andra. Nej, på deras design- och ingenjörsavdelning tycks de ha fått fritt spelrum och samtidigt vågar de ta ut svängarna och konstruera saker och ting långt utanför den konservativa boxen.


Givetvis tilltalar det inte alla, men för dem som är en smula nyfikna av sig och vågar sig på nytänkande idéer är Chausson ett synnerligen spännande varumärke.
Kanske är det så att fransoserna, till skillnad från konkurrenterna som har försökt sig på liknande modeller tidigare, har prickat tidsmässigt rätt med X550? Kan det vara så att kunderna äntligen är mogna för den här typen av fordon? Framtiden får ge oss svaret.
Visst kan man tycka att 599 centimeter i strumplästen låter i minsta laget, men låt er inte avskräckas. Då endast taksängen finns som fast bädd blir ändå boytan till belåtenhet – och till och med bättre än så.
När avdelningen för horisontellt nattbruk är i takposition känns nämligen X550 som vilken 7,5-metershusbil som helst.

Allra längst bak finns dusch- och toalettutrymme.
Nu är det inte bara storleken som imponerar. Den har även en designstil som inte liknar någon annan på marknaden och det gäller såväl exteriört som interiört och detaljerna – allt känns både nytt och fräscht.
Okej, det gäller givetvis inte hela deras husbilsflotta, men definitivt X550. Ta bara USB-laddningsuttaget som exempel. Jösses, vad läckert. Eller vad sägs om ett fordonsbrett hygienutrymme i en husbil på under sex meter! Hela min kropp fullkomligt skriker: Vill ha!
X550 väcker helt klart uppseende. De blålila detaljerna på karossen är i det närmaste självlysande. Aluminiumfälgarna är svarta som synden. När dessutom strajpningen är både sportig och ungdomlig blir den här modellen inte bara en eye-catcher för husbilsentusiasterna – alla tycks vända sig om efter oss när vi rullar i väg på en provtur.
Att ratta X550 är dessutom en dröm. Här kan man utan problem klämma sig in i centrala storstadskärnor utan att bli svettig i pannan.

Med den utfällbara skärbrädan blir köket i samma storlek som i en fullvuxen husbil.
Att vårt testobjekt är försett med en niostegad automat gör knappast saken sämre. Färden blir både mjuk och följsam. I förarmiljön noterar vi radio som inkluderar blåtand med pekskärm, farthållare samt backkamera. Denna husbil är i viss mån även anpassad för nordiskt klimat, då den är utrustad med såväl golvvärme som uppvärmd spillvattentank.
Det bästa har vi emellertid sparat till sist – sittgruppen. Herre min skapare. Face-to-face anses av många vara en trevlig planlösning och här är sofforna dessutom lika långa som i stora, präktiga husvagnar. Det är närapå att man blir salig av lycka. Denna avdelning är dessutom bäddbar och har samma frikostiga mått som den elmanövrerade, nedfällbara taksängen.
Till sist. Kika gärna på bilderna ytterligare en gång. Här passar nämligen den klassiska formuleringen – en bild säger mer än tusen ord – utsökt bra.
