Fransk säng och garderob finns i fordonets frontparti.
Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.
Det finns nog ingen "kontaktannons" som är utformad likt ingressen, men så skulle det mycket väl kunna formuleras om det gällde Dethleffs instegsserie c´joy.
En kvintett vagnar som i de flesta fall inte kräver mer av användarna än ett B-körkort (beroende på dragbil förstås). Dessutom är de även smala och smärta och därmed enkla att handskas med både i trafik och vid rangering.
Att Dethleffs säljer mängder av husbilar men tämligen få husvagnar på den svenska marknaden är allmänt känt – och samtidigt något som många undrar över. Nu när det vallfärdar en ny, ung målgrupp in i vår campingsfär kanske det äntligen lossnar för den tyska tillverkaren även på husvagnsfronten, och då tror i varje fall Husvagn & Camping att c´joy kan ligga bra till.
Många 90-talister vill ha nytt, nytt och åter nytt och på samma gång får det inte kosta skjortan. Den svåra nöten har Dethleffs redan knäckt med denna prispressade instegsserie.
Av de fem olika vagnarna håller sig de allra minsta modellerna strax under magiska 200 000 kronor: 410 LK (barnkammarmodell med bäddbar sittgrupp) och 420 QSH (tvärställd dubbelsäng).
Den övriga trion: 460 LE (singelbäddar), 480 QLK (barnkammarmodell med tvärställd dubbelsäng) och vårt testobjekt 480 FSH (fransk säng) är några tusenlappar över 200-strecket – i varje fall i sina grundutföranden.
Här bör det med bestämdhet understrykas att kvintetten c´joy bör uppgraderas en smula för att kunna attrahera och bemöta svenska husvagnscampare och våra mått på kravspecifikation.
Okej, ska man bara ha tak över huvudet och leva ytterst spartanskt en natt eller två är det en sak, men vill man vara ute på en flera veckor lång campingsemester kommer det med all säkerhet att krävas lite mer av det goda. Likt de extrasaker som vår 480 FSH har blivit försedd med för 49 000 riksdaler.
Några barnsängar har inte 480 FSH, och inte heller den populära planlösningen med frontkök. Snarare är det precis tvärtom – i alla fall när det gäller köket – för den avdelningen är placerad allra längst bak i
vagnen, intill entrén, medan sängen är längst fram. Interiören är i all sin enkelhet och har en ljus ton. De enda färgerna som sticker ut är de blå ryggdynorna i dinetten.
Precis som sina syskonserier är c´joy försedd med Dethleffs luftcirkulationssystem AirPlus med sina bakventilerande överskåp. Vidare noterar vi kvalitetschassi från AL-KO samt att såväl tak som front- och bakgavel är av plast som är både motståndskraftig och glasfiberförstärkt – så kallad GFK.
Om vi rundar av och summerar våra intryck är det klart och tydligt att det rör sig om en så kallad instegsvagn för förstagångsköparna. Den är ämnad för två personer som vill prova på campinglivet utan att bli skinnade. Samtidigt får de ändå en viss portion av komfort med sig på semesteräventyret.
En kvarts miljon kronor må vara mycket pengar, men slänger man upp 50 papp i kontantinsats och tar resterande belopp på 180 månader, ja då landar kostnaden på modesta 1 393 kronor per månad, och det tror jag att de allra flesta mäktar med.
Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.
Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.
Visst, det var Schwalbennest (Svalboet) som lanserades allra först av Knaus 1961. Året efter kom Südwind som i allra högsta grad lever vidare som en av de mest ledande modellserierna i husvagnsbranschen – alla varumärken inkluderade.
Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!
Är verkligen Weinsberg ett instegsmärke? Svaret blir nog både ja och nej, beroende på vem eller vilka man frågar. Pratar vi koncernspråk och syskonen Knaus och Tabbert, blir svaret naturligtvis ja. När Husvagn & Camping kikar på helintegrerade CaraCore 700 MEG lutar det betydligt mer åt ett nej.
Sunlight må vara ett varumärke som prismässigt ingår i kategorin "något billigare". Men när vi sätter tänderna i deras Cliff 600 RT Adventure Edition med pop-up-tak blir vi en smula förvånade. Det har nämligen inte snålats in på en enda pinal.
En trotjänare gör nu en spännande entré på den svenska husvagnsmarknaden – Caravelair. Vi åkte ut till Mobilen Stockholm och satte tänderna i modellen Artica 542.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.