Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!
Tillhör du dem som varken vill synas eller höras, ja då kan du sluta läsa redan nu. Det här är nämligen en husbil som kommer att locka blickar till sig och inte lämna någon oberörd.
Önskar du i gengäld stå i rampljuset, ja då tyder mycket på att du och din Hymer ML-T 570 Crossover blir campingplatsens stora samtalsämne.
Visst, utseendet är en smaksak. I mitt tycke har emellertid Hymer prickat helt rätt. Mercedes trubbiga nos i kombination med en smakfull strajpning (inslag av neongrönt), grovmönstrade däck, drygt en decimeter högre markfrigång, hasplåt under motorn samt en stege på bakstammen ger en helhetsbild som för tankarna till vildmarkssafari eller rent av det mytomspunna tävlingsloppet Dakarrallyt. Kortfattat har Hymer ML-T 570 Crossover en stor portion attityd.
Kommer då någon att vilja ha ett udda fordon som detta? You bet! Det visar sig att Hymer Center redan har raderat nollan i sälj-kolumnen.
Dessutom avslöjar de att intresset för den offroad-utrustade modellen är riktigt stort – precis som det är för dess lillebror Grand Canyon (en plåtis som vi kommer att återkomma till längre fram i vinter).
Redan i hytten skapas gåshud på underarmarna. Det här är något annat än en vanlig husbil. Fast, först och främst måste man också ta sig dit. Betydligt högre trappsteg gäller för att slutligen kunna placera ändalykten på sätet. I gengäld får man också en lastbilsliknande vy jämfört med vanliga husbilar i samma storleksordning. Tar fram måttbandet och det visar sig att det skiljer 18 centimeter i sitthöjd jämfört mellan 570 Crossover och den "vanliga" husbilen bredvid oss.
Vi inleder resan med att vara på den asfalterade vägen och inte bredvid den. Då behövs inte fyrhjulsdrift. Att husbilen är utrustad med svulstiga och grovmönstrade däck blir inte så påtagligt som vi förutspådde. Det flyter på både mjukt och oväntat tyst.
Eftersom vi har med en Mercedes att göra finns också en mängd olika hjälpmedel – exempelvis aktiv filhållning, skyltigenkänning, och avståndassistans. När vi väl viker av och in på en snömoddig grusväg blir det tydligt att det här är en kvalitetsprodukt. Till och med på detta föga attraktiva underlag kan vi köra utan rädsla för att halva inredningen ska lossna.
Gropar sväljs utan bekymmer och med handen på hjärtat känns resan lika bra på grus som på asfalt – fast lite mer äventyrlig förstås. Nu har vi givetvis även petat i den manuella fyrhjulsdriften som har växelreduktion och ett intelligent traktionsystem (4ETS). En brant uppförsbacke dyker upp. Stannar till och startar från noll – och vårt testobjekt klättrar likt en bergsget till toppen av den branta stigningen.
Upplever ett uns lyckorus fast kan samtidigt inte riktigt sätta fingret på om det beror på husbilens höga säkerhetspotential eller om det rör sig om en vi-kan-ta-oss-fram-var-vi-vill-känsla. Ytterst angenämt är det hur som helst.
Har då Hymer kompromissat med komforten? Icke sa Nicke! Tanken är att man ska kunna vara självförsörjande. Med en solcellsanläggning på 2 x 90 watt och ett Hymer Smart Battery System som inkluderar två 150 Ah litiumbatterier, ett 95 Ah blybatteri (samt omformare) klarar man sig utan elstolpe i upp till tio dagar.
Fordonet är dessutom utrustat med en höghöjdstillsats som ska hjälpa dieselvärmaren att få till ett trivsamt boende även på höjder runt 1 500 m ö.h.
Jodå, det är idel grannlåt även interiört – vilket är minst lika viktigt. Skinnklädsel i sittgrupp, jo jag tackar jag. Tallriksfjädrar under kallskummadrasserna gör vi också tummen upp för. Och det finns en extradyna att lägga mellan då båda singelbäddarna också.
Men bäst av allt är ändå att allt känns robust. Inget som glappar eller gnisslar. Med andra ord som det ska vara om man ska ut på äventyr – både on- och offroad.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.