Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

Publicerad

Grovmönstrade däck är ett måste för offroadkörning.

Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!

Tillhör du dem som varken vill synas eller höras, ja då kan du sluta läsa redan nu. Det här är nämligen en husbil som kommer att locka blickar till sig och inte lämna någon oberörd.

Önskar du i gengäld stå i rampljuset, ja då tyder mycket på att du och din Hymer ML-T 570 Crossover blir campingplatsens stora samtalsämne.

Visst, utseendet är en smaksak. I mitt tycke har emellertid Hymer prickat helt rätt. Mercedes trubbiga nos i kombination med en smakfull strajpning (inslag av neongrönt), grovmönstrade däck, drygt en decimeter högre markfrigång, hasplåt under motorn samt en stege på bakstammen ger en helhetsbild som för tankarna till vildmarkssafari eller rent av det mytomspunna tävlingsloppet Dakarrallyt. Kortfattat har Hymer ML-T 570 Crossover en stor portion attityd.

Skinnklädsel i sittgruppen.

Kommer då någon att vilja ha ett udda fordon som detta? You bet! Det visar sig att Hymer Center redan har raderat nollan i sälj-kolumnen.

Dessutom avslöjar de att intresset för den offroad-utrustade modellen är riktigt stort – precis som det är för dess lillebror Grand Canyon (en plåtis som vi kommer att återkomma till längre fram i vinter). 

Redan i hytten skapas gåshud på underarmarna. Det här är något annat än en vanlig husbil. Fast, först och främst måste man också ta sig dit. Betydligt högre trappsteg gäller för att slutligen kunna placera ändalykten på sätet. I gengäld får man också en lastbilsliknande vy jämfört med vanliga husbilar i samma storleksordning. Tar fram måttbandet och det visar sig att det skiljer 18 centimeter i sitthöjd jämfört mellan 570 Crossover och den "vanliga" husbilen bredvid oss.

Notera att överskåpsluckorna är svarta, vilket är synnerligen ovanligt.

Vi inleder resan med att vara på den asfalterade vägen och inte bredvid den. Då behövs inte fyrhjulsdrift. Att husbilen är utrustad med svulstiga och grovmönstrade däck blir inte så påtagligt som vi förutspådde. Det flyter på både mjukt och oväntat tyst.

Eftersom vi har med en Mercedes att göra finns också en mängd olika hjälpmedel – exempelvis aktiv filhållning, skyltigenkänning, och avståndassistans. När vi väl viker av och in på en snömoddig grusväg blir det tydligt att det här är en kvalitetsprodukt. Till och med på detta föga attraktiva underlag kan vi köra utan rädsla för att halva inredningen ska lossna.

Den vänstra sängens fotände är uppvikbar för att man ska kunna nå garderobsutrymmet även ovanifrån.

Gropar sväljs utan bekymmer och med handen på hjärtat känns resan lika bra på grus som på asfalt – fast lite mer äventyrlig förstås. Nu har vi givetvis även petat i den manuella fyrhjulsdriften som har växelreduktion och ett intelligent traktionsystem (4ETS). En brant uppförsbacke dyker upp. Stannar till och startar från noll – och vårt testobjekt klättrar likt en bergsget till toppen av den branta stigningen.

Upplever ett uns lyckorus fast kan samtidigt inte riktigt sätta fingret på om det beror på husbilens höga säkerhetspotential eller om det rör sig om en vi-kan-ta-oss-fram-var-vi-vill-känsla. Ytterst angenämt är det hur som helst.

Har då Hymer kompromissat med komforten? Icke sa Nicke! Tanken är att man ska kunna vara självförsörjande. Med en solcellsanläggning på 2 x 90 watt och ett Hymer Smart Battery System som inkluderar två 150 Ah litiumbatterier, ett 95 Ah blybatteri (samt omformare) klarar man sig utan elstolpe i upp till tio dagar.

Det finns självklart duschmöjlighet också. HÖGER: Stilrent hygienutrymme.

Fordonet är dessutom utrustat med en höghöjdstillsats som ska hjälpa dieselvärmaren att få till ett trivsamt boende även på höjder runt 1 500 m ö.h.

Jodå, det är idel grannlåt även interiört – vilket är minst lika viktigt. Skinnklädsel i sittgrupp, jo jag tackar jag. Tallriksfjädrar under kallskummadrasserna gör vi också tummen upp för. Och det finns en extradyna att lägga mellan då båda singelbäddarna också.

Men bäst av allt är ändå att allt känns robust. Inget som glappar eller gnisslar. Med andra ord som det ska vara om man ska ut på äventyr – både on- och offroad.

  • Sun Living V 60 SP: Familjealternativ

    Sun Living V 60 SP: Familjealternativ

    Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-01-05 07:10

  • Roadcar R540: För en rimlig peng

    Roadcar R540: För en rimlig peng

    Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-01-04 07:25

  • Knaus Azur 500 FU: Spännande comeback

    Knaus Azur 500 FU: Spännande comeback

    Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-30 07:07

  • Hobby Maxia 585 UL: Alla goda ting är tre

    Hobby Maxia 585 UL: Alla goda ting är tre

    Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-28 07:28

  • McLouis MC4 281: Nu på Ford

    McLouis MC4 281: Nu på Ford

    Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-14 06:47

  • Eura Mobil V 635 EB: Premiumplåtis!

    Eura Mobil V 635 EB: Premiumplåtis!

    Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-09 07:09

  • Polar 620 BSA Selected: Varm och ombonad

    Polar 620 BSA Selected: Varm och ombonad

    Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-07 07:13

  • Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-03 07:10

  • Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-21 07:01

  • Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-18 07:29

  • Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-15 07:41

  • Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-11 07:07

  • Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-25 06:54

  • Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-19 07:30

  • Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-17 06:42

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206