Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.
Historiskt sett känns Malibu både som något nytt och fräscht samtidigt som man ska ha i åtanke att Carthagos grundare Karl-Heinz Schuler döpte sina campingbussar till Malibu redan 1979.
Efter att namnet legat i malpåse under en tid gjorde plåtisarna Malibu Van storstilad comeback 2013 och två år senare var det dags att presentera deras första hel- och halvintegrerade modeller på husbilsmarknaden – något som inte helt oväntat skedde i samband med mässan Caravan Salon i Düsseldorf. Där och då fick Malibu motta det prestigefyllda priset "Årets nyhet" av facktidningen Reisemobil.
Efter den storstilade comebacken (eller debuten om man så vill) och med ytterligare två prestigefyllda utnämningar innanför västen är Malibu definitivt ett varumärke att räkna med. Så, ni som har tänkt tanken att de spelar en andrafiol i kölvattnet av Carthago, glöm det!
Av tillverkarna beskrevs Malibu som ett varumärke förstagångsköparna skulle förlita sig till – innan de tog steget över till Carthago.
Tittar vi på prisbilden, som i grundutförandet är på ett sjusiffrigt belopp, förstår man att det inte är ett instegsfordon man har att göra med. Jo, kanske – fast då i Carthagos premiumvärld.
Det bör även understrykas att testobjektet, som vi tog i besittning hos Tumbo Husvagnar & Husbilar, var extrautrustat med en mängd komforthöjande komponenter och det i sin tur gjorde att priset steg med ytterligare 290 000 kronor. Premium även här? Jajamensan!
Kombinationen av avancerad karossteknik, närmast underskön inredning och en hel del fiffiga detaljlösningar gör att Malibu kvalificeras till grupperingen "högintressant" för dem som önskar det där lilla extra.
Bland annat bör följande lyftas fram: framåtlutande instrumentbräda som gör att man ser körbanan redan 2,77 meter framför sig. Dessutom är fronten tredimensionellt formad för mindre luftmotstånd, vindljud och bränsleförbrukning.
Vidare är tanklocket infällt i sidoväggen, förardörren har ett extra lågt insteg (samt dubbel låsning) medan plisségardinen fram har isolerande egenskaper. Dessutom är förvaringen i dubbelgolvet närmast enorm (upp till 48 centimeter nyttjandehöjd) och som extra plus i kanten är persedlarna åtkomliga både från in- och utsidan.
Gott om lådor i köket. I vårt testobjekt hade man dock valt till ugn/grill och då försvinner de två översta lådorna till vänster.
Även interiört noterar vi en mängd komforthöjande lösningar som gör campandet till en ren fröjd. Exempelvis är det hela 83 centimeter från madrassen till taket i den nedfällbara taksängen.
Det svängbara skoskåpet under soffan är inte bara praktiskt – här pratar vi även extravagans de luxe. De högblanka, välvda överskåpen vid sittgruppen är också ögongodis.
Två andra saker vi diggar skarpt är det dolda tv-skåpet (bakom det femte sätet) och att singelbäddarnas fotändor kan lyftas så att man enkelt kan nå packningen i stående ställning. Vid denna avdelning finns även en komforttrappa med dubbla förvaringsutrymmen. Tillverkaren meddelar att de bara använder sig av dörrvred, beslag, gångjärn, skruvar och tappar av absolut högsta kvalitet.
Som ni förstår kan vi hålla på så här länge – och det gör vi så gärna. Att stifta bekantskap med Malibu I 490 LE var nämligen ett enda stort nöje.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.