Historiskt sett känns Malibu både som något nytt och fräscht samtidigt som man ska ha i åtanke att Carthagos grundare Karl-Heinz Schuler döpte sina campingbussar till Malibu redan 1979.
Efter att namnet legat i malpåse under en tid gjorde plåtisarna Malibu Van storstilad comeback 2013 och två år senare var det dags att presentera deras första hel- och halvintegrerade modeller på husbilsmarknaden – något som inte helt oväntat skedde i samband med mässan Caravan Salon i Düsseldorf. Där och då fick Malibu motta det prestigefyllda priset ”Årets nyhet” av facktidningen Reisemobil.
Efter den storstilade comebacken (eller debuten om man så vill) och med ytterligare två prestigefyllda utnämningar innanför västen är Malibu definitivt ett varumärke att räkna med. Så, ni som har tänkt tanken att de spelar en andrafiol i kölvattnet av Carthago, glöm det!
Av tillverkarna beskrevs Malibu som ett varumärke förstagångsköparna skulle förlita sig till – innan de tog steget över till Carthago.
Tittar vi på prisbilden, som i grundutförandet är på ett sjusiffrigt belopp, förstår man att det inte är ett instegsfordon man har att göra med. Jo, kanske – fast då i Carthagos premiumvärld.
Det bör även understrykas att testobjektet, som vi tog i besittning hos Tumbo Husvagnar & Husbilar, var extrautrustat med en mängd komforthöjande komponenter och det i sin tur gjorde att priset steg med ytterligare 290 000 kronor. Premium även här? Jajamensan!
Kombinationen av avancerad karossteknik, närmast underskön inredning och en hel del fiffiga detaljlösningar gör att Malibu kvalificeras till grupperingen ”högintressant” för dem som önskar det där lilla extra.
Bland annat bör följande lyftas fram: framåtlutande instrumentbräda som gör att man ser körbanan redan 2,77 meter framför sig. Dessutom är fronten tredimensionellt formad för mindre luftmotstånd, vindljud och bränsleförbrukning.
Vidare är tanklocket infällt i sidoväggen, förardörren har ett extra lågt insteg (samt dubbel låsning) medan plisségardinen fram har isolerande egenskaper. Dessutom är förvaringen i dubbelgolvet närmast enorm (upp till 48 centimeter nyttjandehöjd) och som extra plus i kanten är persedlarna åtkomliga både från in- och utsidan.
Även interiört noterar vi en mängd komforthöjande lösningar som gör campandet till en ren fröjd. Exempelvis är det hela 83 centimeter från madrassen till taket i den nedfällbara taksängen.
Det svängbara skoskåpet under soffan är inte bara praktiskt – här pratar vi även extravagans de luxe. De högblanka, välvda överskåpen vid sittgruppen är också ögongodis.
Två andra saker vi diggar skarpt är det dolda tv-skåpet (bakom det femte sätet) och att singelbäddarnas fotändor kan lyftas så att man enkelt kan nå packningen i stående ställning. Vid denna avdelning finns även en komforttrappa med dubbla förvaringsutrymmen. Tillverkaren meddelar att de bara använder sig av dörrvred, beslag, gångjärn, skruvar och tappar av absolut högsta kvalitet.
Som ni förstår kan vi hålla på så här länge – och det gör vi så gärna. Att stifta bekantskap med Malibu I 490 LE var nämligen ett enda stort nöje.