Tvålågig spis, ljust träslag och moderna handtag till överskåpsluckorna.
Till skillnad från sina föregångare, V 60 SP och V 60 SP Family, har årets nya modell ett pop-up-tak.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
I vintras, närmare bestämt lördagen den 19 mars, invigdes Adrias nya hypermoderna fabrik som har tillverkning av plåtisar på sin lott. Granne med huvudanläggningen i Novo mesto? Nja, inte riktigt. I Bi, bara tre mil bort, håller i runda tal 140 personer på att snickra samman de alltmer populära, campinginredda skåpbilarna.
Det var framför allt den ökade efterfrågan på just denna typ av fritidsfordon som fick Adria att investera 40 miljoner kronor i den nya fabriksanläggningen. Om allt flyter på som det ska (utan komponentbrist), kan 20 plåtisar dagligen rulla av produktionslinan.
Sun Living har funnits under den slovenska husvagns- och husbilstillverkarens paraply i drygt 15 år. Sakta men säkert har de vuxit, inte bara i popularitet, utan även från år till år med nya, spännande modeller. 2021 växte exempelvis utbudet inom deras plåtissegment med V 65 XL.
Till 2023 breddas sortimentet ytterligare via V 60 SP. Eftersom modellen inte är ny i sig, måste vi bena ut vad som egentligen gäller.
Det enkla svaret är kort och gott – pop-up-tak. I och med denna omtyckta nymodighet stegras priset en hel del.
Medan V 60 SP i originalutförande håller sig precis under 700 000 kronor, kostar V 60 SP Family strax över samma summa. Alltmedan vårt testobjekt landar på 783 000 kronor. Således kostar det att i ordets rätta bemärkelse "ligga på topp".
Fäller du upp sängmodulerna finns det gott om utrymme för skrymmande persedlar. HÖGER: Packutrymmet när dubbelsängen är nedfälld för nattbruk.
Bilen som Husvagn & Camping lärde känna i samband med Adrias och Sun Livings återförsäljarträff i Tenhult skiljer sig emellertid från de plåtisar som kommer att levereras till kund på den svenska marknaden. Testbilen var nämligen byggd på en Fiat Ducato.
På grund av rådande brist på chassin hos den italienska biltillverkaren kommer samtliga V-modeller att komma till Sverige med Citroën Jumper som basfordon. De som absolut önskar automatlåda kan beställa detta på ett Fiatchassi, men då får man begrunda ödet att väntetiden troligtvis blir mycket, mycket lång.
Vi skippar vägronden eftersom vi så att säga sitter bakom ratten på fel basfordon. När det gäller själva bilen bör det dock nämnas att Citroën Jumper är utrustad med ESP (antisladd), ABS (förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning), EBD (elektronisk bromskraftfördelning), reservhjul, aktiv däcktrycksöver-
vakning, backsensor, reningssystemet AdBlue samt att de är förberedda för Isofix.
Önskar du kanske skrämma upp "Cittran" till 165 hästkrafter? Det går utmärkt, men det kostar 11 000 riksdaler extra.
I och med pop-up-taket kan denna kompakta husbil vara ett praktiskt familjealternativ, precis som syskonet V 60 SP Family. Skillnaden är den att pop-up-sängen ger en betydligt äventyrligare och "friare" känsla än att ha två dubbelbäddar i akterpartiet.
I övrigt har de likadana planlösningar. Det finns en hel del detaljer vi tycker om. Tänker närmast på det lilla fotsteget som gör det enklare att komma i och ur dubbelsängen. Vidare gillar vi att läsbelysningen
löper på skena vilket gör att ljusbilden kan justeras optimalt. De har även integrerade USB-uttag vid sin sida (gäller både i sittgruppen och allra längst bak).
Plus i kanten delar vi också ut för fyra lastöglor i garagedelen, för att det finns plats för stora PET-flaskor i nedre delen av kylskåpet samt sist men inte minst – för duschmöjligheten.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.