På grund av pandemin och därigenom brist på olika komponenter har husbilstillverkningen i Europa blivit uppochnedvänd. Framför allt gäller det chassileverantörerna.
I årtionden har de allra flesta husbilsentusiasterna vant sig med att köra en Fiat Ducato. Visst, ett och annat undantag har alltid funnits: exempelvis Hobby som hämtar chassi och drivlina från franska Citroën Jumper till en av sina serier.
Nu ser emellertid utbudet annorlunda ut och ska kunderna slippa vänta uppemot ett och ett halvt år på ett beställt fordon får de också finna sig i att spelreglerna har ändrats.
Innan vi började använda munskydd hade Mercedes Sprinter redan en fot inne i husbilsvärlden. Framför allt handlade det om premium-segmentet. Utan att överdriva skulle man nu kunna säga att de har båda fötterna i branschen med kraftigt ökade marknadsandelar.
Trevliga Ford Transit har också fått en skjuts i baken och nu agerar de leverantör till en mängd olika påbyggnadstillverkare. Kvalitetsmärket MAN och franska Peugeot Boxer kan du upptäcka inom Knaus gigantiska sortimentportfölj – och det gäller även Volkswagen Crafter.
Det är just det sistnämnda varumärket vi är här för. Trevlig och hjälpsam personal har backat ut fordonet ur den väldiga försäljningslokalen. Dessutom har de också varit vänliga att förse oss med alla viktiga specifikationer. Nycklarna sitter i och provkörningen kan börja.
Okej, landsvägen från Husbilslandet in till Kristinehamn är kanske inte den största utmaningen. Men jösses vilken vägkomfort. Varenda liten grop sväljs med omsorg. Är verkligen luftfjädringen (tvåkanals på bakaxeln med kompressor) så otroligt magisk?
Med handen på hjärtat – det här hade vi inte förväntat oss. Kör ut till Picasso-statyn, intar stadsdelarna samt området där importören Bergholm har sitt säte.
Kör överdrivet snabbt i propellerrondellen (ni som har varit i Kristinehamn vet var vi befinner oss). Allt för att sätta Craftern på prov. Resultat blir emellertid detsamma. Sätter även plus i kanten för automatlådan som vi upplever som sammetsmjuk.
Hade vi varit utsända från en stor känd dagstidning hade vägronden utan tvekan renderat i fem flygfän av fem möjliga. Dessutom har husbilen fyrhjulsdrift. En version som själv känner av när det ska kopplas på eller av.
Det finns dock en sak att anmärka på. Ljudet, eller rättare sagt suset, som hörs tydligt kring entrédörren när vi håller lite högre hastighet. Ett luftintag i trappsteget är boven i dramat. Kan du på egen hand ”rätta till detta”, ja då har du en knäpptyst husbil, för det hörs inget som helst gnekande eller annat oljud från själva inredningen.
Det bör också nämnas att vi kallt hade räknat med några fler assistanssystem än enbart multikollisionsbroms och trötthetsvarnare. Men man kan inte få allt. Farthållare inkluderat fartbegränsare, Hill Holder, ESP, backkamera samt systemet stop & start är emellertid installerade.
Planlösningen lägger vi inte så mycket vikt vid denna gång eftersom vi har skrivit om den till och från. 650 MEG är dessutom så populär att den är synlig inom merparten av Knaus alla olika modellserier. Innan vi sätter punkt finns det ändå några intressanta detaljer tillika intelligenta lösningar som bör lyftas fram.
Dit räknas den utdragbara gasolhållaren som gör det enklare att lasta i och ur de tunga flaskorna. Vidare kan handfatsväggen vridas åt sidan för att ge utrymme åt en duschkabin. Till sist är det ytterst enkelt att komma åt kläder och övriga persedlar under sängarnas fotände då dessa kan fällas upp. Med andra ord – slutet gott, allting gott.