Husbilens efternamn Just Go får oss att tänka på Ingemar Stenmarks glansdagar. Den fenomenala utförsåkaren som fick hela Sverige att fullkomligen stanna. Oftast besegrade Tärnabysonen allt motstånd och det fast världscupen bestod av stjärnor som det amerikanska brödraparet Phil och Steve Mahre, jugoslaven Bojan Krizaj och den italienska duon Piero Gros och Gustav Thöni.
Det Husvagn & Camping syftar på är naturligtvis kopplingen mellan betydelsen av Just Go och ”De ä bar å åk” som var det alpina landslagets kampsång 1976. Nu kan väl knappast någon husbil mäta sig med Stenmarks storhet – han blev som bekant till och med frimärke i självaste Paraguay!

Naturligtvis är det typ bara-att-hoppa-in-och-vrida-på-nyckeln som tillverkaren, välrenommerade Dethleffs syftar på med Just Go. Och visst, de har rätt i sak.

Önskar ni addera ännu mera godsaker än den redan digra grundutrustningen? Användarvänliga ting eller allmänt lullull finns det gott om i denna bransch och smakar det, ja då jäklar kostar det också. Exempelvis får du punga ut med hela 95 900 kronor om komponenterna i Comfortpaketet ska installeras (som vårt testobjekt är utrustat med).
Även om pris på diverse livsmedel har skjutit i höjden under det senaste halvåret får du många kilo oxfilé att lägga på grillen för den typen av kostnad. Frågan är bara om du kan vara utan elektriskt justerbara/uppvärmda ytterspeglar, svarta aluminiumfälgar, dimstrålkastare och stötfångare i fordonets kulör, mörkläggningsjalusier i hytten, fristående bord vid sittgruppen, fönster ovanför hytten, takfönster vid sittgruppen, extra lastlucka till garaget, samma typ av klädseldesign i hytt som i sittgruppen samt mys-belysning? Valet är ditt!
Givetvis finns det massvis med annan grannlåt också – och det redan i fordonets grundutförande.

Vi har sagt det förr och det tål att upprepas. Att köra en Transit är synnerligen trevligt och framför allt är det tämligen tyst. Dessutom får du ett gäng assistanssystem på köpet med Ford som basfordon. Och ingen lär väl gråta över 160 friska kusar under huven.
Vi håller oss kvar på utsidan. Det har tydligen blivit inne att ha svarta aluminiumfälgar. Snyggt om ni frågar oss, men det är givetvis en smaksak. Dubbla lastluckor till garaget välkomnas.
Likaså halkskydd, belysning, laddningsuttag och lastöglor på skena som själva lastutrymmet är utrustat med.

Vi kliver in och förbluffas av en ytterst modern och nästan ungdomlig färgsättning på de textila komponenterna. Samtidigt vill vi också sätta ett plus för överskåpsluckornas stilrena och små-diskreta designspråk.
Singelbäddarna har var sin 15 centimeter tjock bäddmadrass av klimatreglerande material (7-zoniga). Dessutom kan de konverteras till en bred dubbelsäng med måttet 210 x 190 centimeter. Trevligt!
Spisen i den tämligen lilla köks-avdelningen är bara tvålågig, men var gör det när knappast någon har fler än en duo brännare igång samtidigt. Borstad kylskåpsfront är iögonfallande.
Ett superdjupt skafferi är mindre bra. Samma betyg får garderoberna på golvnivå samt nivåskillnaden mellan sittgruppen/köket och övriga avdelningar i båda riktningarna.
Sätter även ett litet frågetecken för placeringen av taksängen. Mitt ovanför sittgruppen gör att den spärrar entrédörren när bädden är nedfälld, vilket inte är optimalt ur säkerhetsaspekt.
Vi avslutar med några bra detaljer som inte syns och då syftar vi på vältskydd i hytten och att färskvattentanken är placerad på uppvärmd och isolerad plats. Kablage och rör har också monterats isolerat i golvet.

