Carthago Chic e-line I 50 LE DA: Lyxåx för de välbeställda

Publicerad: 2023-07-04   Uppdaterad: 2023-06-29

Är du välbeställd och drömmer om ett bekymmersfritt, bekvämt och exklusivt semesterboende på hjul? Då är kanske Carthago chic e-line I 50 LE DA något för dig.

Bortsett från bjässarna Concorde och Morelo, finns det få varumärken i premiumsegmentet som kan mäta sig med tyska Carthago. När det gäller komfort, kvalitet och design påminner deras husbilar snarare om sviten på en vräkig yacht som guppar i Medelhavet. Kort sagt, detta är ett rullande vrålåk för de riktigt kräsna.

Vår helintegrerade testbil, chic e-line I 50 LE DA, som är styvt åtta meter lång har en drivlina från Mercedes och ett AL-KO tandem-chassi. Med den omfattande extrautrustningen har modellen förstås en skyhög prislapp. Inklusive allt lullull och bling-bling ligger bilen, trots allt, i nivå med närmaste konkurrenterna.

Carthago Chic E-line sittgrupp

Det elektriska fotinsteget (extra tillval) och den breda dörröppningen underlättar ombordstigningen. Vi tar plats i den bekväma kaptensstolen bakom ratten och imponeras av MBUX moderna och röststyrda infotainmentsystem. När du väl lärt dig systemets alla hjälpmedel och finesser kan den titulera sig ”Din bästa reskamrat”.

Med bekväm och hög sitthöjd sitter vi som kung och drottning. Tack vare den enormt stora vindrutan är sikten fantastisk. Tillsammans med busspeglarna och bilens övriga breda säkerhetsarsenal är vi redo för avfärd. Resan går via den trafikerade motorvägen i riktning mot Malmö, eller ännu hellre till Malaga, om vi fritt får önska.

Carthago Chic e-line sängar
Här sover ni både vackert och bekvämt.

Med ett lätt gaspådrag når vi snabbt upp i tillåten hastighet. Körupplevelsen är en ren och skär njutning. Lika vilsamt som i bästa fåtöljen hemma. Efter några mils körning viker vi av och väljer mindre och krokigare vägar. Här känns det inte riktigt lika bekvämt som på den raka och breda motorvägen. 

Visst är det här ett drömåk i många avseenden, men i all denna dröm och härlighet kommer också ångesten. Var kan husbilen parkeras? Och vad händer om vi navigerar fel och av olika anledningar omdirigeras till mindre vägar?

Vi inbillar oss att det kan bli svettigt när färden går på slingriga alpvägar, genom de eviga rondellerna i Frankrike eller när man måste snirkla sig igenom spanska småbyar. Dessutom gäller maxgränsen 7,5 meter på vissa ställplatser nere på kontinenten. Det här ekipaget och andra jättar hänvisas därmed till utkanterna och campingplatser. Med andra ord har även en stor och lyxig husbil sina begränsningar.

Carthago Chic e-line kök
Det fullkomligen lyser elegant design om köksavdelningen.
Carthago Chic e-line dusch
Separat duschkabin.

Förutom körupplevelsen är det framför allt varumärkets boendemiljö som sticker ut. Allt känns och doftar kvalitet in i minsta detalj. 

Störst gillaknapp får den bekväma, skinnklädda sittgruppen i loungen. Men också det vackra barskåpet i mitten intill det dedikerade köket med sina urtjusiga runda och välvda linjer. Spis med tre brännare, det stora kylskåpet med frys och ugn tillhör liksom självklarheterna. Detsamma gäller alla garderober och skåp med förvaring. Allt är snyggt, elegant och smakfullt. Annat godis är medicinskåp, inbyggd kaffemaskin, skyview och vridbart skoskåp.

Carthago Chic e-line sittgrupp
Hög komfort i sittgruppen.

Lyxen och komforten fortsätter in i sovrummet som också är omklädningsrum och kan avskiljas från loungen. Från sovrummet har ni access till toa/dusch – det sistnämnda med belysning i olika, käcka kulörer. 

Det vattenburna värmesystemet kommer från Alde, vilket innebär hög komfort med uppvärmt dubbelgolv och stort utrymme för stuvning och förvaring. För övrigt rymmer det uppvärmda garaget närmast ett mindre bohag, om ni så vill.

Carthago Chic e-line hygien
Hygienutrymmet håller hotellklass.

Det är egentligen lättare att skriva om sådant som saknas, däribland en utvändig gasolkoppling till grillen och elektriskt ställbara stödben. Petitesser kanske, men detta borde ingå med tanke på prislappen. Men dessa saker och mycket mer finns förstås som tillval. 

Fotnot: Modellen (som även går att få med Fiat-chassi), finns också som tvåaxlad med en lägre totalvikt på 4 500 kg (lastvikt 695 kg) mot testbilens totalvikt på 5 500 kg (lastvikt 1 056 kg).

Rulla till toppen