Går du i husbilsdrömmar och har begränsad budget? Kanske den här modellen – som är byggd på ett MB-chassi, och har 170 hästkrafter och niostegad automat kan vara något för dig?
Med utrustningspaketet Pepper Edition får du en välskräddad kostym som innehåller markis, luftkonditionering i bodelen, farthållare, backkamera och Mercedes prisbelönta infotainmentsystem. Med tillvalspaketet springer emellertid prislappen iväg och landar på runt 1,1 mille.
Weinberg, som ingår i Knaus Tabbert-koncernen, är ett anrikt varumärke – både på husbils- och husvagnssidan.

I den samlade husbilsportföljen finns allt från plåtisar, halv- och helintegrerat till alkovbilar. Med framgångsrika ”Carakonceptet” och de bevingade ledorden enkel, klok och smart har målgruppen främst varit den yngre generationen med begränsad budget.
Med MB som potenshöjare är ambitionen att bli ett ännu starkare varumärke i det halvintegrerade segmentet.
Vår testbil (640 MEG) har totalvikten 3,5 ton och är försedd med långbäddar. Den är strax under sju meter och anpassad för två personer. Samma modell finns även med taksäng (suite) över sittgruppen, vilket då innebär ytterligare bäddplatser för två personer.
Bilens snofsiga exteriör går fint ihop med bodelens fina snickerier och materialval. Kombinationen mörkgrått konstläder och ljusa textilier på framstolarna och soffan är riktigt snygg. Fräckast är den kopparfärgade inramningen av överskåpen. Det är inte bara elegant utan riktigt läckert.
Själva planlösningen är av klassiskt snitt: långbäddar bak, kök och hygienutrymme midskepps, rak soffa för två fram, soffbord och vändbara framstolar.
Vi gillar bilens främre skyview som ger ett bra ljusinsläpp, men också de båda takluckorna i bodelen. Bra är även komforten i de båda enkelsängarna som med ett enkelt handgrepp kan konverteras till en bekväm dubbelsäng. De höga sängarna når man med hjälp av de inbyggda trappstegen i mittgången. Ovanför och under sängarna finns det gott om förvaring.

Köket är av modell mindre med en vask och en spishäll med tre brännare. Enheten innehåller tre breda stora lådor för förvaring av diverse bestick och husgeråd. Här finns också en golvplacerad stor kyl som rymmer 142 liter.
Toaletten och ett mindre handfat (som vid behov flyttas i sidled) har dörravskiljare för dusch. Utrymmet är enkelt med tillägget funktionellt och vi anser att ovan nämnda dörr är i skrangligaste laget.
Mindre bra är även de yttre armstöden på framstolarna som tar emot när stolarna ska vridas runt. Något som kan leda till irritation. Till stor del beror det på att Sprinterchassit är smalare än Fiats dito. Det krävs upprepade längdjusteringar av stolarna för att det ska fungera. Det enklaste sättet är att vrida runt dem utifrån med dörrarna öppna. Fast kanske inte kul när det spöregnar ute.

Bilens stora garage har i- och urlastning från två håll. Med full bränsletank och fyllda gasolflaskor plus egen utrustning är lastförmågan något begränsad. Är du i behov av mer last bör du överväga 4,2-tonsvarianten som finns i tillvalslistan.
Konstruktionsmässigt följer tillverkaren det vanliga mönstret. Väggarna och baksidan har ett ytterskal av aluminium, taket har ett hagelbeständigt GRP-skikt. Underredet är täckt med skyddslack och runt om används EPS som isoleringsmaterial.

Interiören är fin, men man trivs ändå allra bäst bakom ratten. Motorn går behagligt och automatlådan växlar silkeslent. Fjädringen i bilen upplevs som något mjukare jämfört med Fiats chassi. Totalt sett är komforten och körupplevelsen riktigt behaglig.
I konkurrens med övriga varumärken har Weinsberg helt klart flyttat fram sina positioner. I varje fall med den här modellen.

