Hos Bosse Bil i Åsbro står den pampiga vagnen och väntar på oss. Den är inte bara stor till ytan utan även en storsäljare på den svenska marknaden. Inom Adrias egna led hamnade nämligen Alpina 763 UK på andraplats 2022 – endast besegrad av syskonet Alpina 663 HT som vi återkommer till längre fram i sommar. Differensen mellan dem var 15 exemplar.
Att bara kalla 763 UK för en husvagn är närapå tjänstefel. Med tre rum och kök, inkluderat Aldes förnämliga värmefunktioner, fungerar den storslagna vagnen ypperligt som en mobil sommarstuga samtidigt som den tjänstgör lika bra som en varm och toppmodern fjällstuga intill slalombacken under de iskalla vintermånaderna.

Tar ett varv runt vagnen, vilket får stegräknaren att reagera med glädje. Vindavisare – check! Men vänta, det var väl ett chassi från AL-KO på ovan nämnda Alpina 663 HT som vi kikade på bara för någon timme sedan? Här står det Knott. Blir en smula konfunderad. Slår en signal till Christer Ahlgren som är operativ chef för Adria i Sverige.
Han förklarar att varumärkets policy är att inte enbart ha en enda leverantör, vad det än handlar om för komponenter. I mina öron låter det som ett klokt beslut att inte lägga alla ägg i samma korg. Då ”säkrar” de sina produkter från underleverantörerna – framför allt i problematiska tider, något som fortfarande råder på sina håll.

Vi kliver in för att kika på det som vi kallar tre rum och kök (vardags- och sovrum samt barnens hörna). Först styr vi kosan till den sistnämnda avdelningen allra längst bak. Tre bäddar i våningssängen och en egen L-formad soffa som med enkelhet kan svälja fyra–fem kids. Wow! Vi noterar även garderob, linneförråd samt en trio rymliga överskåp – givetvis av samma typ som i övriga rum – med välvda skåpluckor och mjuk stängningsfunktion.
Intill barnens hörna finns toa- och duschutrymmet där vagnen har utrustats med en smart och platsbesparande lösning eftersom handfatet går att fälla in. Duschstång gör att utrymmet även kan användas som torkrum för våta plagg. Detaljer som toalettrulleshållare och handduksstång är på plats och ett takfönster har tagit på sig rollen att ombesörja ventilation.
Kan tycka att passagen vid sidan av den franska sängen är en smula trång (45 centimeter) – med betoning på en smula, för det är samtidigt inte störande smalt.


I möbelmodulen mitt emot föräldrarnas binge finns det gott om förvaringsutrymmen: tre skåp, lika många lådor samt dubbla garderober med finessen utdragbar galgstång.
Köksenheten har bland annat gasol- och mikrovågsugn samt utdragbart förvaringsskåp med trådkorgar. Vid entrén noterar vi instegsgarderob.
Vardagsrummet har ett fantastiskt ljusinsläpp och i U-soffan njuter vi extra mycket av nackstöden i hörnen. Oj, vad skönt!
Är det grannlåt överallt eller finns det något att anmärka på? Som vi inledningsvis skrev behövs det en stor och stark dragbil för att kunna rulla på vägarna med denna bamsing. Kan ni bortse från detta och mestadels använda husvagnen som en modern ”stuga” som kan användas året runt – ja då är lyckan gjord.
Avslutningsvis: I artikeln ”Laddat för stor semester” i denna utgåva dras den här husvagnsmodellen av en elbil! Det är i och för sig inte vilken elbil som helst, utan en Tesla Model X. Hur fungerar det? Ta en titt på sidorna 66-70.
