Sagolika Flair är en luxuös serie (finns i längderna 887 och 927 centimeter) som har blivit en återkommande vinstmaskin inom segmentet ”Motorhome of The Year” för Linermodeller. I år var det åttonde gången i följd som tyska Promobils läsarna röstade fram Flair som vinnare.
Till modellår 2023 har Niesmann vidareutvecklat ett helt nytt interiörkoncept genom att ta formspråket till en helt ny nivå – och det i kombination med högsta möjliga teknikkvalitet. Stilen är modern, tydlig, tidlös och ren i all sin enkelhet och det utan att de gör avkall på design, material eller trivsel.

Bakom projektet ligger hårt arbete och många kloka hjärnor. Själva utvecklingsprocessen pågick under cirka två år. Resultatet är en praktfull fullträff som bjuder på ett fyrverkeri av innovativa idéer. Ni kan exempelvis få tillgång till ett nästan oändligt antal konfigurationsmöjligheter.
Det pratas om 34 560 olika val interiört och 128 exteriört – de allra flesta av dem är naturligtvis på detaljnivå. Allt för att förverkliga kundernas dröm om en rakt igenom personlig husbil.
Exteriören har fått viss ansiktslyftning. Den moderna, sportiga designen (som är signifikativ för Niesmann) är enkel med raka linjer och utan krusiduller. Men det är som sagt på insidan som det har hänt mest. Det skjut- och vridbara bordet kan fällas upp, vilket leder till en öppen yta till och från förarhytten. Möbeln mellan köket och bodelen har en dold 32-tums-tv som styrs med elmotor.
Designmässigt satsar tillverkaren på att använda unika och naturliga material med eminent textur. Vad sägs om skjutdörrar av rökfärgat glas som ger ovanliga, visuella accenter? Duschen har förutom en vägg i modern betonglook även ett duschkar av mineralkomposit i golvnivå.
Ni som verkligen vill sticka ut kan välja till ett handfat i det patenterade materialet Cristalmood. Väggbeklädnaden i bodelen är av filt och liknar den som finns i modellserien iSmove (därifrån har de också har hämtat andra innovativa idéer).
Det finns rörelse- och ljussensorer för nattbelysningen och köksavdelningen kan anpassas på många vis.

Exempelvis kan ni välja mellan diskmaskin, ugn, infällbar fläktkåpa och mikrovågsugn. Ett nytt, högfunktionellt dubbelgolv finns också. Alla installationer har organiserats om helt och hållet, allt för att skapa så mycket förvaringsutrymme som möjligt samt för enklare åtkomst.
Husbilen har utrustats med ett 100 Ah litiumbatteri som standard (en oberoende strömförsörjning kan utökas upp till 6 x 100 Ah – i kombination med en effektstark batteriladdare samt ett batteriövervakningssystem). Med andra ord kommer vi att bo som kung och drottning.
Men hur är den att ratta? Det flyter på utomordentligt bra på motorväg och landsvägar med långa, svepande kurvor.
Vid skarpa svängar blir det emellertid uppenbart att vi har med en stor massa att göra. Nästan sex ton utan last ”skjuter så att säga på”, något som blir uppenbart när vägarna blir knixigare.
Det bör naturligtvis nämnas att nya Flair – liksom dess föregångare – fortfarande är den enda linern där airbag, ESP, bältessträckare och krockmekanism för bromsarna (Pedal Release System) har integrerats i grundutrustningen.
Att det här är ett fordon utöver det vanliga är inte speciellt svårt att förstå. När andra reser charter till Mallorca eller Rhodos är det här som att styra kosan till kritvita stränder och turkost badvatten på extravaganta Mauritius eller Maldiverna.
Hela husbilen ger en känsla av champagnefrukost och elva poäng av tio möjliga, men smakar det så kostar det. Och behövs verkligen extrautrustning för drygt en mille? För den ”extraslanten” får vi som bekant ytterligare en husbil, fast i och för sig inte någon Niesmann.
