Rimor Evo 95 Plus: Prispressad italienare

Publicerad: 2023-12-11   Uppdaterad: 2023-12-09

En ny fullvuxen husbil med fem sovplatser och lika många bältade, automat och 170 hästkrafter. Allt för ett pris under 800 000 kronor! Är det ens möjligt i dagens tider? Jodå, Rimor Evo 95 Plus fyller alla dessa kriterier.

Italienska Rimor har länge varit kända för sina prispressade husbilar. På den svenska marknaden har de figurerat under benämningen Sweden Edition hos importören Lindströms Husbilar & Husvagnar i Enköping.

I klartext betyder det att husbilarna är utrustade enligt de minimikrav som vi svenskar önskar (läs frostskyddad spillvattentank, markis, dubbla krockkuddar – för att nämna några ting). 

Hoppar omgående in bakom ratten, som kan justeras likt en personbils. Till er som vägrar att lämna Fiat Ducato (troligen efter lång och trogen tjänst) vill vi bara säga en sak: Testa att provköra en Ford Transit. Troligtvis kommer ni att bli glatt överraskade. Det är nära till reglagen och huvuddisplayen är tydlig.

Rimor Evo 95 Plus sitt
Hyttstolarna är de bästa platserna runt bordet.

170 kusar skickar på riktigt duktigt, automatlådan märks knappt av och bilen rullar förvånansvärt tyst. Testet utförs på hormonstinna E18 – sträckan Västerås/Enköping – samtidigt som vi gör en avstickare på en landsväg som leder till det militära skjutfältet Veckholm. Inte för att uppleva gamla lumparminnen, utan för att undertecknad inte har kört här på mycket, mycket länge.

När vi väl stannar till för fotografering, vilket i sin tur sker vid Campingvaruhusets väldiga lager- och butiksbyggnad, är det med ett stort leende på läpparna. Det enda på minussidan är: Varför har Ford applicerat en radio på instrumentpanelen som ser ut att vara hämtad från 70-talet? 

Vad är det då som gör att Evo 95 Plus inte kostar mer än den gör? Har det sparats in på varenda detalj? Är måhända utrustningsnivån inte i klass med konkurrenternas i segmentet instegsbilar?

Rimor Evo 95 Plus kök
Enkel köksavdelning med tre brännare.
Rimor Evo 95 Plus dusch
Den separata duschkabinen fick ett designlyft, jämfört med toaletten.

Det kanske låter en smula elakt men det är på det estetiska planet som den här husbilen tappar lite mark. I stort sett finns allt som behövs för en bekymmersfri husbilssemester men det är inte lika elegant – i alla fall inte om ni frågar oss. Det är en smula trångt på sina håll och kulörspråket är av modell hudfärgad.

Om ni kan tåla detta är saken biff. Det är nämligen få nya husbilar som kostar under 800 000 kronor. Finns de har de knappast samma utrustningsnivå som Rimor Evo 95 Plus.

Vi har redan nämnt stora motorn (med automat) samt fem bältade platser och fem sovplatser. Då testbilen har höga långbäddar (jodå, den har en bäddbreddningsfunktion som mynnar ut i en 220 x 140 cm bred dubbelsäng) betyder det även garage som inkluderar surrningsöglor, belysning, värmeutblås och hör och häpna – dubbla lastluckor (105 x 85 cm). Inte illa!

Rimor Evo 95 Plus sängar
Höga långbäddar med bäddbreddningsfunktion. Under sängarna finns garderob och linneförråd.

Själva sängarna går heller inte av för hackor, framför allt inte om ni är nordiskt resliga. Den ena mäter nämligen 210 cm och den andra 202 cm. Inte illa det heller! Läslamporna är av svanhalsmodell (fast med kort hals) och USB-laddningsuttag finns mitt emellan huvudkuddarna. 

Hygienavdelningen får oss att haja till. Det separata duschutrymmet är nämligen elegant och har inte alls samma färgkod som övriga avdelningar. Trevligt!

RImor Evo 95 Plus taksäng
Nedfälld taksäng gör att det finns fem sovplatser i den här modellen.
Rimor Evo 95 Plus toa
Väl fungerande men samtidigt väldigt spartanskt.

Kikar därefter in på toa, men då kommer det estetiska ned på jorden igen. Vi noterar toalettrulleshållare, över- och underskåp, handdukshållare, spegel och 230-uttag inne på muggen. Köksenheten är inte mycket att orda om – här är det enklast möjliga som gäller med undantag för den utdragbara PET-lådan längst ned i kylskåpet. 

Vi avslutar med några ord om bekvämligheterna i salongen. Sitter faktiskt helt okej på platsen bakom hyttens passagerarsäte. I den bältade soffan är stoppningen i mjukaste laget. Det största ”felet” är dock att sittdjupet bara är 45 cm. Gör om, gör rätt!

Som synes några missar i protokollet, men som helhet: Jösses vad mycket husbil du får för pengarna!

Rimor Evo 95 Plus faktaruta
Rulla till toppen