CI Magis 82 XT: Plats för fem

Publicerad: 2024-04-30   Uppdaterad: 2024-04-28

Är ni måhända ute efter en husbil som både har fem sovplatser och fem bältade platser? Då kan italienska CI Magis 82 XT vara ett alternativ. Dessutom gör den inte ett jättehål i plånboken.

Allting kostar idag. Från minsta lilla vara i livsmedelsbutiken till den lyx som förhoppningsvis ska förgylla vår semester. Husbilen som vi kvitterar ut hos Husbilslandet i Kristinehamn är en sprillans ny 2023-modell.

Önskar ni en 2024 ligger grundpriset på 1 095 000:-, det vill säga 75 papp mer än vårt testobjekt. För er vetskap ser dock de olika årsmodellerna likadana ut och när det gäller utrustningsnivån är de som enäggstvillingar. 

Den första känslan vi får av Magis 82 XT är att både form och funktion är på vår sida. För att vara en husbil i mellanprissegmentet handlar det om italiensk design när den är som allra bäst. Kombinationen av grått, svart och vitt är minst sagt väl genomtänkt.

CI Magis 82 XT sängar
Den ena bädden mäter imponerande 204 centimeter.

Dessutom är husbilen fullutrustad från början. Visst, det finns alltid en och annan resenär som önskar extravaganta komponenter. Här finns om inte ”allt” så i varje fall det mesta som behövs för en behaglig campingsemester.

Ett stort plus i kanten är, som vi skrev inledningsvis, antalet sovplatser och bältade platser som båda är fem till antalet. Det gör att hela familjen kan hänga med på semesterresan.

Vi sätter oss bakom ratten. Det känns lite märkligt med en tysk motor under huven när det är en italiensk påbyggnad. Att hovleverantören Fiat (som tidigare hade omkring 90 procent av husbilsmarknaden i Sverige) fortfarande lider av sviterna efter pandemin är ytterst tydlig.

CI Magis kök
Litet vinkelkök med en finurlig skafferilösning.
CI Magis 82 XT hygienutrymme
Hygienutrymme med separat duschkabin. 

Resan i krokarna kring Karlskoga och Kristinehamn går klanderfritt. Vi upptäcker backkamera, ESP, stopp/startfunktion, farthållare, backspeglar och vindruta med defroster, strålkastare med kurvljus, automatisk vindrutetorkare med regnsensor, TPMS (däcktryckssensorer), dimljus, filhållningsassistans samt radar och kamerateknik för fotgängar-avkänning och krockavvärjning. Inte illa, inte illa! 

Planlösningen med hygienutrymme allra längst bak är populär. 

Den är dock inte lika vanligt förekommande på den svenska marknaden som för ett par år sedan. I duschkabinen finns ett takfönster medan toaavdelningen har ett öppningsbart fönster med frostat glas. I samma utrymme noterar vi även en garderob (122/71/58 cm, höjd/bredd/djup) där dock belysningsfunktion saknas. I det lilla vinkelköket trycker vi på ”gillaknappen” för den utdragbara skafferilösningen (se foto) som är betydligt mer användarvänlig än ett vanligt djupt skåp.

CI Magis 82 XT
Praktiskt om ni är fler än två som brukar fordonet.
CI Magis 82 XT lådor
Trio lådor under singelbäddarna.

I nedfälld position täcker den elektriskt manövrerade taksängen halva entrédörren. Ur säkerhetsperspektiv inte något vi är förtjusta i. Längre bak i fordonet lockar den ena singelbädden med imponerande 204 centimeter. Det kommer långskånkar tycka bättre än bra om. Vid dessa sängar finns svanhalsbelysning med integrerade USB-laddningsuttag samt dubbla skåp och tre utdragbara lådor (se foto) under långbäddarna. 

I sittgruppen har det applicerats Isofixfäste för barnstol medan vi läser oss till att såväl insteg som utvändiga rör och gråvattentanken är isolerade. Väggar och tak är av GFK, det vill säga glasfiberförstärkta. 

Hur summerar vi då denna husbilsmodell?  Helt klart får potentiella köpare mycket för pengarna.

Kylskåpet har PET-flaskeförvaring och är monterat intill entrén.
Högtalarna är placerade vid överskåpen i sängkammaren.
CI Magis 82 XT
Med låga sängar och hygienutrymmet längst bak får man vara utan garageförvaring.
Behaglig samvaroavdelning med plats för fem personer (alla bältade).
Rulla till toppen