Ingenting är som det var förr. Inte ens crossbussarna. När undertecknad var aktiv under 80-talet var det antingen släpkärra alternativt ombyggda gamla MB-bussar som regerade i motordepåerna. Själv kuskade jag runt i Peugeot J7. Naturligtvis har det hänt mycket på 40 år, något annat hade varit besynnerligt.
I samband med årets motorcykelmässa sprang Husvagn & Camping på ett synnerligen intressant husbilsbygge – AB Race Cruisers LTD. Ett brittiskt företag som har byggt specialfordon, med inriktning motorsport, i dryga dussinet år.
Återförsäljare på den nordiska marknaden är Olofsson Auto AB i Norrköping. Ett familjeföretag som grundades 1976 och som till vardags saluför Mercedes och Suzuki personbilar och transportfordon, samt även ovan nämnda skräddarsydda specialbyggen.
I 98 fall av 100 beställs alla ”specialfordon” efter kundens önskemål. Av den anledningen är det ytterst sällan som några ”bilar” finns för visning då de omgående levereras till slutkund. Men någon gång ska vi ha tur. Som nu, då två unika MB-bussar är på plats. Jag bestämmer mig för att hälsa på och ta reda på hur ax blir till limpa.
– Förr levererade vi enbart specialbyggen till motocross- och speedwayförare. Nu ser kundklientelet lite annorlunda ut, säger försäljningsansvarige Manfred Stober och menar på att dagens konsumenter även beställer exempelvis ett mobilt kontor, ett fordon utifrån tävlandet med hundar/skidåkning, vanlife/jakt eller som i ett specifikt fall: en mobil tatueringsstudio.
Sedan tillägger Manfred att husbilen kan, på kundens begäran, bli antingen registrerad som lätt lastbil på vanligt B-körkort alternativt personbil klass II. Storlek (598–736 centimeter), utrustningsnivå, planlösning och utseende bestämmer du helt på egen hand. Naturligtvis i samråd med Manfred som finns med under hela utvecklingsprocessen via planering, ritningar, upplägg och specifikationer.
Den färdiga produkten vi synar liknar inget annat på marknaden, och det gäller såväl in- som utvändigt. Enklast kan fordonet nästan beskrivas som en multifunktionell Swiss Army Knife där crossbuss, arbetsfordon och campingfordon ryms inom samma skal. Fronten på bilen har AB Race Cruisers LTD designat.
En grymt tuff look som närmast kan liknas vid personbilspremium à la crème de la crème. Efter att ha synat mig salig över kylargrillen förflyttar jag mig in.
Bodelen är också synnerligen smakfull även om jag är mer intresserad av att få tal del av det funktionella. Hur får jag exempelvis till sovplatserna? Enligt beskrivningen ska de vara fyra till antalet.
Manfred visar och det går i ett nafs. Två av de tre bältade sätena kan vecklas ut (inkluderar stödben likt en tältsäng) och vips var två av fyra bäddar kirrade på en halvminut. Ännu snabbare går det att få alkovsängen (bakom/ovanför de bältade sätena) att bli en fullängdsbädd. Du drar den åt dig, krokar i två hakar, sedan är allt klappat och klart. Imponerande!
Att det finns tv (Toshiba), kompressorkylskåp, espressomaskin, vask, varmvattenberedare, mikrovågsugn, ac och ett bord som demonteras på tre röda gör inte saken sämre.
Hur är då den viktiga garageavdelningen konstruerad? Först och främst noterar vi ett oömt golv som enkelt kan göras rent (behövligt om du sysslar med tvåhjulig motorsport).
Själva lastutrymmet är 260 cm långt och mäter 125 cm på höjden allra längst in, i övrigt är det naturligtvis ståhöjd. Det finns två ”hjulhållare” för att ge stadga när motorcyklarna ska surras fast och dessutom mobila lastöglor på båda karossidorna.
Två stora skåp (tillsammans blir de fordonsbreda) för diverse utrustning är placerade på hyllan ovanför crosshojen (längst in i garaget) och på bakdörrarna sitter fack för mindre pryttlar. Värmeutblås? Jajamensan!
Genomtänkt blir min första åsikt. Dessutom är den här bilen utrustad med utvändig dusch och porta potti. Den sistnämnda, portabla toaletten har placerats inuti en flyttbar sittpuff (pall). Här blir det tydligt att det är dina idéer som sätter stopp för vilken typ av lösning eller utrustning som just du är i behov av.
Fotnot: Fredrik Lindgren (lagvärldsmästare och trefaldig individuell VM-medaljör i speedway), John McGuinness (legendarisk roadracingförare och specialist på det mytomspunna Isle of Man där han har tredje flest vinster efter Michael och Joey Dunlop), samt stuntkvinnan Sara Aydin är alla delvis sponsrade med var sitt fordon.