Vänta nu, har vi inte skrivit om den här vagnen förut? Rätt svar är både ja och nej. Planlösningen 390 QD skrev vi om i slutet av 2020. Fast då handlade det om en helelektrisk CaraCito.
Nu ska vi inspektera den mer traditionella serien CaraOne (med gasolutrustning) vars familj består av elva olika modeller: från minstingarna 390 PUH, 390 QD och 400 LK till mellansegmentet som består av fem vagnar. Utöver dessa finns också 540 EUH, 550 QDK och 550 UK som är modellseriens tre största fordon – och det utan att vara speciellt välväxta.
Alla har de en gemensam nämnare: trivsam miljö och detaljer av hög kvalitet. 390 QD som vi tittar till här lär utan tvekan attrahera den starkt växande målgruppen elbilsägare, plus de som inte har en stor och svulstig dragbil.

När vagnarna är små som denna blir de naturligtvis något avskalade. För att få plats med allt måste också minimalismen träda i kraft. Med det sagt är det här ett fordon som är gjort för två personer.
Kan även se framför mig att 390 QD utövar sin dragningskraft att locka ”ensamseglaren”. Hen som exempelvis vill ta sitt mobila boende till foten av berget för att där kunna ha sin bas. Efter en lång dagsvandring är det skönt att ha tak över huvudet och kunna vila ut i en behaglig säng. En värmande kopp te, en god bok eller varför inte bara titta ut genom fönstret och planera inför morgondagens strapatser? Det är livet!
Fast nu befinner jag mig i och för sig på adressen Tenngatan 4 hos Dags Husvagnar i Norrköping. Inte illa det heller. Och det är aldrig fel att få dagdrömma och komma bort från vardagen en stund.

Plitar ned några anteckningar och går samtidigt tillbaka till artikeln om 2023 års bästsäljande husvagnar som publicerades i utgåva 4/2024.
Mycket riktigt, jag mindes rätt. Det är nämnda minstingar som år efter år hamnar i topp på den interna listan som ”bestsellers” hos Weinsberg. Överraskad? Inte det minsta.
Hur är då 390 QD interiört? Som sagt, ska ingenjörerna få plats med en dubbelsäng och samtidigt bara ha lite drygt fyra meter att spela på, ja då vill det till att den är placerad på tvären (annars skulle halva vagnen bestå av en säng).

Vet att många av våra läsare är emot detta då den som sover innerst måste klättra över sin partner nattetid. Det köper jag. Å andra sidan: Har ni inte passerat 50-strecket behöver ni kanske inte ränna på toa klockan-mitt-i-natten.
Under sängen finns det plats för de mest skrymmande persedlarna. Dessa kan ni också nå från den yttre lastluckan. På toa finner vi god belysning, två öppningsbara fönster (totalt finns det fem i hela vagnen) samt förvaring i form av överskåp och hyllor.
Köksavdelningen och stor garderob hittar vi i vagnens mitt. Lite trångt och bökigt blir det när vi ska till att nyttja det golvplacerade kylskåpet. I övrigt goda förvaringsmöjligheter och tre brännare.

I akterpartiet har sittgruppen och hygienutrymmet placerats. Duschfunktion har installerats (tillval) och en stång i taket gör det möjligt att använda toalettutrymmet som torkrum för fuktiga eller våta ytterplagg.
Alla smådetaljer är på sin plats (toalettrulleshållare, krokar med mera), likaså taklucka och bra med plats för diverse hygienartiklar. Den bäddbara dinetten är ämnad för två eller max tre personer. Här bockar vi av 230-uttag, fem rymliga överskåp, avlastningshylla, spotlightbelysning, taklampa, två öppningsbara fönster samt taklucka.
Som helhet betraktat är det här en praktisk liten husvagn. Ingen överflödig lyx men ändå välutrustad, och det för en human peng.











