För ganska precis tre år sedan testade Husvagn & Camping en husbil från franska Pilote med samma typ av planlösning. Dåvarande 2022-modell hade beteckningen P696U och var en och en halv decimeter kortare än den uppdaterade husbilen vi nu ska ta oss an. När vi anländer till återförsäljaren är vårt testobjekt redan framkört.
Med andra ord, hos Skoklosters Husbilar & Husvagnar är det som alltid ordning och reda. På avstånd ser den ut som en ”normal” husbil, med allt vad det innebär – med tillägget – nästan. Det som exteriört skiljer P720U från övriga husbilar på marknaden är som vi nämnde i ingressen att lastluckan är applicerad mellan entré- och passagerardörren.

Vi hämtar ut nycklarna och ger oss i väg på en kortare tur i krokarna kring Bålsta, knappt fem mil nordväst om Stockholm. En 7-metersbil med 140 kusar under huven, byggd på ett chassi från Fiat är så att säga mall 1A, det vanligaste bland det vanliga. Manuell låda stör oss inte det minsta. Noterar under färden sköna Pilotstolar, vad annars i en Pilote!
Bilen är även utrustad med farthållare, antisladdsystem, dimljus, elektrisk handbroms, 7-tums Pioneerstereo med DAB Apple CarPlay, däcktrycksassistans samt plisségardiner för samtliga hyttfönster. Vägronden bockas av med ett klart godkänt betyg.
Även invändigt är P720U allt annat än konventionell och det märks redan vid entrén. Eleganta träribbor på väggen och mitt emot en liten bänk/soffa som påminner om telefonbordet många av oss hade i hallen en gång i tiden (bakelittelefoneran på 70-talet när tapeterna var orangea). I denna möbelmodul går de olika luckorna att öppna. Utrymmena sväljer inga gigantiska ting men de är helt klart användarbara för mindre pryttlar.

Att därefter lyfta blicken och upptäcka en gigantisk U-soffa i akterpartiet innebär inget annat än ren och skär lycka. Det känns mer som att vi är på plats i en stor husvagn än i en medelstor (på gränsen till liten) husbil.
Naturligtvis är det den el-manövrerade, nedfällbara taksängen som skapar utrymme för en enorm sittgrupp där vi till och med kan ligga i var sitt hörn och sprida våra tentakler. Det är en behaglig känsla att inte behöva trängas i en liten vinkelgrupp bakom förarstolen, något som är mer en regel än undantag i de allra flesta husbilskonstellationer. Vet att många, framför allt äldre resenärer, inte uppskattar att tvingas klättra upp/ned från sängen.
Tillhör ni klientelet som inte tycker att det spelar någon roll, ja då kan ni fortsätta läsa. Innan vi lämnar akterpartiet bör det även poängteras att det är i sittgruppen som ni får bygga om bland dynorna ifall fler än två personer är med på resan. En av dessa två åker då baklänges med ryggen mot körriktningen.

En annan ovanlig avdelning är passagen mellan bodel och hytt. Den kan närmast beskrivas som en kort korridor, omgiven av hygienutrymmet på ena sidan och stor garderob på den motsatta.
Klädutrymmet är så pass rymligt att kavajer och klänningar får plats utan att de behöver vikas och bli skrynkliga. Det är givetvis till garderoben/förrådet som den udda placerade yttre lastluckan har sin koppling. Ytan här är uppvärmd, har belysning samt 230-uttag. Helt klart en egensinnig lösning som väckte tankar och funderingar bland besökarna som har sett fordonet på någon av de olika mässor där det har visats upp.

Det ska framöver bli intressant att se hur P720U tas emot av presumtiva spekulanter. Blir det bu eller bä? Personligen är jag överförtjust. Och då menar jag inte enbart över garagelösningen, utan över bilen som helhet.
Naturligtvis är den även utrustad till tänderna. Bland annat finns backkamera, solpanel, frostskyddade vattentankar, markis, 16-tums aluminiumfälgar och delvis tekniskt dubbelgolv.
Avslutningsvis: Eftersom P720U är udda har Husvagn & Camping, hur gärna vi än vill, svårt att se den som en kommande storsäljare. Men helt klart rör den om i grytan bland all mainstream.












