På den svenska marknaden är det utan tvekan Davis 620 Lifestyle som är Karmanns storsäljare med stort S. Många potentiella kunder börjar oftast med att titta på deras kortare modellprogram, för att sedan slå till på 620-bilen.
Det är inte svårt att förstå varför den är så populär, däremot är Husvagn & Camping en smula förbryllade över siffrorna i registreringsstatistiken. 52 stycken i år – 5 vid samma tidpunkt i fjol. Vi kontaktar Josefin Andersson, säljare för importören Autohallen, för att reda ut frågetecknet.

Det visar sig att siffrorna stämmer och att det handlar om att Karmann, i samband med pandemin, hade svårigheter att bygga och leverera fordon på grund av chassibrist från framför allt Fiat. Ett bekymmer som där och då var utbrett över hela husbilsindustrin. Efter att problematiken släpat efter en tid är detta nu ur världen och äntligen tickar leveranserna och därmed även försäljningen på i den takt de ska.
Historiskt sett är det ett anrikt varumärke som grundades 1901 av Wilhelm Karmann. Fast inledningsvis var företaget mest känt för sina utsökta arbeten med cabrioleter och andra nischade personbilsmodeller. Exempelvis bad ingen mindre än Ferdinand Porsche Karmann att ta fram en prototyp till en VW-cabriolet. På grund av andra världskriget dröjde det innan idén blev verklighet.

I personbilskretsar är Karmann Ghia (en låg och sportig VW) den mest kända modellen där det egna namnet är med på ett hörn. Så långt personbilar. När det gäller motordrivna campingfordon har de i stort sett varit med sedan husbilsindustrins begynnelse.
De första modellerna lanserades i mitten av 1970-talet och självklart var de baserade på en VW-buss (Typ 2). Cirka fem år efter ”äggkläckningen” hade de tillverkat 1 000 exemplar av det då nya påfundet – husbil. Med andra ord – de är inga duvungar gällande campingfordonsbyggen.

Tillbaka till nutid och vårt testobjekt.
I vägronden är Davis 620 en dröm att ratta. Eftersom en plåtis är betydligt mindre än en medelstor husbil, och inte mycket större än dagens svulstiga suvar, är den enkel att manövrera även när det är trångt och bökigt.
Tar oss fram både på motorväg och på landsväg, men även i stadstrafik för att lära känna vårt testobjekt, via en tiomilatur. Med oss på resan är en hel radda med assistanshjälpmedel, vilket känns tryggt och säkert.

Knappt 0,8 liter milen blev bränsleförbrukningen. En detalj störde oss dock (precis som år 2022, då vi provkörde en Karmann förra gången) och det är de breda A-stolparna. Vid rondellkörning blev sikten oroväckande skymd.
Interiört är det här ett robust och gediget bygge och det finns en hel del praktiska lösningar som förtydligar modellens popularitet.
Bäddbreddningsfunktionen är en av dem. Har ni kanske barn? Ja, då får alla plats i horisontellt läge. De båda singelsängarna kan naturligtvis fällas uppåt/åt sidan så att ni som resenärer kan få med skrymmande ting som cyklar, golfutrustning med mera. Lastöglor i golvet bockar vi också av.

Det finns dessutom en handfull stuvutrymmen under sängarna som kan nås även när sängarna är på plats. Bordslösningen vid sittgruppen är till belåtenhet och kan justeras efter antalet personer som är med på resan.
Vi gillar även tillgången till Isofix, att det finns stämningsbelysning samt det stora takfönstret vid avdelningen för samkväm. Här släpps det in härligt mycket ljus. Slutligen är hygienutrymme med duschmöjlighet ett av många plus i kanten som 620 Davis levererar.











