Byta stötdämpare: Bättre komfort, högre säkerhet

Publicerad: 2019-06-14   Uppdaterad: 2023-04-18

Alkos fjädringssystem ACS presenterades för första gången på Caravan Salon i Düsseldorf för några år sedan. Sakta men säkert har husbilsägarna börjat förstå fördelarna med bättre komfort och högre säkerhet.

De allra flesta husbilarna som rullar på de svenska vägarna har ett chassi från Fiat Ducati. Dessa chassin är allmänt ämnade för transportbilar. När husbilstillverkarna applicerar en tung bodel på skelettet ändras framförallt framaxelns karaktär. Det är inte ovanligt att se helintegrerade husbilar som niger i framändan.

Särskilt underligt är det inte med vetskap att det sitter ett stötdämparsystem på plats som är tillverkade för skåpbilar utan större lastvikt, och tryck på bilens framparti. Här kan Alkos ACS-system spela en nyckelroll då både spiralfjäder och stötdämpare har optimerats då de är exakt avstämda efter fordonets faktiska vikt. 

– Lägger vi den nya stötdämparen bredvid den gamla ser vi bland annat att Alkos har ett ”varv” till på spiralfjädern, säger Gunnar Jansson på Höja Bil & Motor i Järfälla.

Byta stötdämpare: Bättre komfort, högre säkerhet
Med ACS-systemet (till höger) lyftes hjulhuset med 5,5 centimeter.
Byta stötdämpare: Bättre komfort, högre säkerhet
Ny stötdämpare på plats – och det innebär många fördelar.

Det är nämligen hos dem som Husvagn & Camping ska vara med när skifte sker från originalstötdämpare till Alkos ACS-system.

– Alkos stötdämpare bidrar till en betydligt lugnare och behagligare färd. Den fångar upp stötar, gropar och vibrationer mycket effektivare än originalstötdämparen från Fiat. Med bättre stabilitet och bättre körkänsla utökas både komfort och säkerhet samtidigt som det blir tystare i kupén, säger Gunnar Jansson.

Denna gång är det en Bürstner som ska till att uppgraderas.

– Den här modellen är enkel att arbeta med. På andra husbilsmodeller kan delar av konsolen behöva skruvas bort så att jag kan komma åt de övre fjäderlagringarna och då tar det här ytterligare en timme, förklarar Gunnar Jansson.

Skiftet från Fiat originalstötdämpare till Alkos ACS-system inklusive montering samt justering av hjul- och ljusinställning, går på cirka 17 300 kronor.

– Inga stora pengar om man tänker på vilken komforthöjning det handlar om, säger Gunnar Jansson.

Innan han hissar upp husbilen i det fria plockas en tumstock fram ur byxbenet.

Byta stötdämpare: Bättre komfort, högre säkerhet
Alko:s spiralfjäder har ett varv mer än originalet.

– Mellan tumme och pekfinger kommer skillnaden att bli runt 4-5 centimeter när jag är klar, säger Gunnar och syftar på hur mycket hjulhuset kommer att ”lyfta sig” med det nya stötdämparparet.

Han utför sedan samma procedur som när man skiftar hjul. Muttrar bort och hjul likaså. Sedan lossar han på bromsslangarna och ABS-ledningen och viker undan dem. 

– Det går hyfsat smidigt att utföra det här på en tämligen ny husbil. Det är värre när de är gamla och vissa komponenter sitter som berg på grund av rost, säger Gunnar Jansson.

Han nämner i förbifarten att det här inte är något invecklat kirurgiskt ingrepp utan är man bara lite händig och har utrustningen som behövs, ja då klarar man det här på egen hand.

Byta stötdämpare: Bättre komfort, högre säkerhet
På vissa husbilsmodeller måste delar av konsolen skruvas bort.
Byta stötdämpare: Bättre komfort, högre säkerhet

– Samtidigt måste jag påpeka att när de nya stötdämparna sitter på plats måste det till en hjul- och ljusinställningen. Och den apparaturen har nog inte många hemma, tillägger Gunnar Jansson.

Några svettdroppar i pannan senare är det dags att lägga verktygen åt sidan och göra tummen upp. De nya stötdämparparet sitter på plats och i omvänd ordning har han därefter applicerat alla grejer, som han tidigare tog bort.

Husbilen är nu redo för sin nya, komforthöjande jungfrufärd. Men vänta, hur blev det då med hjulhuset och dess lyft? Jodå, det blev inte bara fyra eller fem utan 5,5 centimeters skillnad och inget nigande heller.

Rulla till toppen